TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
-
- Beheerder
- Berichten: 1506
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Jazeker, de achterkant is inmiddels ook gedaan, nieuwe wiellagers, remschijven, blokken en wiellagers. Er moeten nog een paar nieuwe spoorstaven op want daar zit speling op. Ook de banden achter moeten vervangen worden ( alle 4 eigenlijk) want die maken enorm rolgeluid. Dat kan ook komen omdat ze zijn gaan cuppen vanwege de speling op de spoorstaven. In ieder geval nog genoeg te doen maar de laatste tijd een beetje weinig tijd gehad. Zal binnenkort nog wat fotos plaatsen.
- bart-peugeot
- Support
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
- Locatie: Rijnmond
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Succes met de laatste loodjes.
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
-
- Beheerder
- Berichten: 1506
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Inmiddels zitten er achter ook nieuwe schokdempers, wiellagers, remschijven en remblokken op.
Om de oude schokbrekers te verwijden moet de binnnebkleding van de kofferbak deels losgehaald worden. De moer die de schokbreker aan de bovenkant op zijn plek houdt wordt dan zichtbaar en moet losgedraaid worden.
Aan de onderkant van de schokbreker zit hij vast met een bout die ook losgehaald moet worden.
Met een beetje klooien kan de schokbreker er dan uit gehaald worden
De nieuwe kan er dan op dezelfde wijze weer in
Daarna waren de wiellagers en remmen aan de beurt.
Door de dop op het lager te verwijderen wordt de moer die het lager op zijn plek houdt zichtbaar, die moet los en omdat die behoorlijk vast zit is het handig om het wiel terug te plaatsen en dan de moer los te draaien.
Met een poelietrekker kan vervolgens het lager er af getrokken worden
Voordat het nieuwe lager geplaatst kan worden moet de boel even goed schoongemaakt worden
Het nieuwe lager kan vervolgens geplaatst worden
Om de oude schokbrekers te verwijden moet de binnnebkleding van de kofferbak deels losgehaald worden. De moer die de schokbreker aan de bovenkant op zijn plek houdt wordt dan zichtbaar en moet losgedraaid worden.
Aan de onderkant van de schokbreker zit hij vast met een bout die ook losgehaald moet worden.
Met een beetje klooien kan de schokbreker er dan uit gehaald worden
De nieuwe kan er dan op dezelfde wijze weer in
Daarna waren de wiellagers en remmen aan de beurt.
Door de dop op het lager te verwijderen wordt de moer die het lager op zijn plek houdt zichtbaar, die moet los en omdat die behoorlijk vast zit is het handig om het wiel terug te plaatsen en dan de moer los te draaien.
Met een poelietrekker kan vervolgens het lager er af getrokken worden
Voordat het nieuwe lager geplaatst kan worden moet de boel even goed schoongemaakt worden
Het nieuwe lager kan vervolgens geplaatst worden
-
- Beheerder
- Berichten: 1506
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Met een dop op het lager kan hij het eerste stukje met een hamer op zijn plek getikt worden, en zodra hij er ver genoeg op zit kan de moer geplaatst worden
Als laatste zijn de remmen aan de beurt. Ik heb als eerste de remschoenen van de handrem vervangen, daar heb ik echter geen foto's van. Daarna kon de nieuwe schijf er op
Voorlopig heb ik daar hopelijk even geen omkijken meer naar.
Als laatste zijn de remmen aan de beurt. Ik heb als eerste de remschoenen van de handrem vervangen, daar heb ik echter geen foto's van. Daarna kon de nieuwe schijf er op
Voorlopig heb ik daar hopelijk even geen omkijken meer naar.
-
- Beheerder
- Berichten: 1506
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Helaas heb ik een ongelukje gehad met de Coupe, op weg naar huis sprong er ineens een haas op de weg voor de auto. Alhoewel ik niet al te hard reed was hij niet meer te ontwijken en kwam hij tegen de voorbumper. De haas is er goed vanaf gekomen want die rende weer weg alsof er niets aan de hand was, maar de voorbumper was wel kapot. Een paar scheuren in het plastic en de rechter mistlamp die niet helemaal meer vast zat. Gelukkig zat de schade aan de onderzijde van de bumper en is het niet goed zichtbaar tenzij je weet dat het er zit, maar het is toch balen omdat het verder een schadevrije bumper was en daarvan zijn er niet zoveel meer.
De auto moet binnenkort voor de APK en dan moet de verlichting deugdelijk bevestigd zijn. De mistlamp was dat zeker niet en vandaar dat ik vandaag de bumper heb losgemaakt om de boel weer enigzins te repareren. Aangezien de schade aan de bumper uit het zicht zit, heb ik er voor gekozen om niet de hele bumper opnieuw te laten spuiten maar er wel voor te zorgen dat de stevigheid van de bumper weer hersteld werd. Tevens was het een mooi moment on de mistlampen even van binnen schoon te maken om zo de witte waas op het glas kwijt te raken.
Om te beginnen de bumper losgemaakt
De reden dat de mistlamp niet meer vast zat was omdat aan de bovenkant een plastic bevestigingsclip was afgebroken. Het deel wat afgebroken was, was nergens meer te vinden dus dat wordt nog een lastige om weer vast te krijgen. Dit soort onderdelen zijn al lang niet meer te krijgen bij Peugeot dus ik moet even een creatieve oplossing zien te vinden.
Naast de scheur die aan de buitenkant zichtbaar was leek ook het rechter bevestigingspunt van de bumper deels gescheurd.
Om overal goed bij te kunnen moest de mistlamp los, en dat was nog niet makkelijk omdat de bevestigingsboutjes flink vastgeroest waren. De witte waas op het glas van de mistlampen is nu ook goed te zien. Het is gewoon vuil op het glas dus dat kan meteen even schoongemaakt worden.
Ik heb als eerste de bumper even schoongeboend aan de binnenkant en daarna was het tijd om de scheuren te verstevigen. Ik had daarvoor een apparaat wat een soort krammetjes kan verhitten zodat je ze in het plastc kan smelten. Als ze weer afkoelen zit het plastic weer stevig aan elkaar. Met een soldeerbout specifiek voor kunstof kan je dan de oppervlakte weer glad strijken.
Op deze manier kan de bumper weer verstevigd worden en loop je niet de kans dat de scheuren verder trekken.
Nu waren de mistlampen aan de beurt. Je kan de reflector er redelijk makkelijk uithalen en dan heb je goede toegang tot de binnenkant. Een beetje poetsen en hij is weer helder.
Na de mistlamp weer gemonteerd te hebben moet er nog een oplossing komen om hem aan de bovenzijde vast te zetten. Aangezien ik het afgebroken deel niet meer had, heb ik de lamp permanent met een paar krammen vastgezet. Enige nadeel is dat hij dan niet meer netjes te demonteren is maar je moet wat, en zo zit hij in ieder geval weer goed vast.
Uiteindelijk was het mistlampglas weer helder, zat alles weer goed vast en had de bumper zijn stevigheid weer terug. Je moet bijna op de grond gaan liggen, maar als je goed kijkt zie je aan de buitenkant nog wel de scheuren. Dat laat ik nog wel een keer oplappen bij een schadebedrijf als ik daar ooit nog een keer moet zijn. Voor nu is het goed genoeg om verdere schade te voorkomen en om de auto door de APK te krijgen.
De auto moet binnenkort voor de APK en dan moet de verlichting deugdelijk bevestigd zijn. De mistlamp was dat zeker niet en vandaar dat ik vandaag de bumper heb losgemaakt om de boel weer enigzins te repareren. Aangezien de schade aan de bumper uit het zicht zit, heb ik er voor gekozen om niet de hele bumper opnieuw te laten spuiten maar er wel voor te zorgen dat de stevigheid van de bumper weer hersteld werd. Tevens was het een mooi moment on de mistlampen even van binnen schoon te maken om zo de witte waas op het glas kwijt te raken.
Om te beginnen de bumper losgemaakt
De reden dat de mistlamp niet meer vast zat was omdat aan de bovenkant een plastic bevestigingsclip was afgebroken. Het deel wat afgebroken was, was nergens meer te vinden dus dat wordt nog een lastige om weer vast te krijgen. Dit soort onderdelen zijn al lang niet meer te krijgen bij Peugeot dus ik moet even een creatieve oplossing zien te vinden.
Naast de scheur die aan de buitenkant zichtbaar was leek ook het rechter bevestigingspunt van de bumper deels gescheurd.
Om overal goed bij te kunnen moest de mistlamp los, en dat was nog niet makkelijk omdat de bevestigingsboutjes flink vastgeroest waren. De witte waas op het glas van de mistlampen is nu ook goed te zien. Het is gewoon vuil op het glas dus dat kan meteen even schoongemaakt worden.
Ik heb als eerste de bumper even schoongeboend aan de binnenkant en daarna was het tijd om de scheuren te verstevigen. Ik had daarvoor een apparaat wat een soort krammetjes kan verhitten zodat je ze in het plastc kan smelten. Als ze weer afkoelen zit het plastic weer stevig aan elkaar. Met een soldeerbout specifiek voor kunstof kan je dan de oppervlakte weer glad strijken.
Op deze manier kan de bumper weer verstevigd worden en loop je niet de kans dat de scheuren verder trekken.
Nu waren de mistlampen aan de beurt. Je kan de reflector er redelijk makkelijk uithalen en dan heb je goede toegang tot de binnenkant. Een beetje poetsen en hij is weer helder.
Na de mistlamp weer gemonteerd te hebben moet er nog een oplossing komen om hem aan de bovenzijde vast te zetten. Aangezien ik het afgebroken deel niet meer had, heb ik de lamp permanent met een paar krammen vastgezet. Enige nadeel is dat hij dan niet meer netjes te demonteren is maar je moet wat, en zo zit hij in ieder geval weer goed vast.
Uiteindelijk was het mistlampglas weer helder, zat alles weer goed vast en had de bumper zijn stevigheid weer terug. Je moet bijna op de grond gaan liggen, maar als je goed kijkt zie je aan de buitenkant nog wel de scheuren. Dat laat ik nog wel een keer oplappen bij een schadebedrijf als ik daar ooit nog een keer moet zijn. Voor nu is het goed genoeg om verdere schade te voorkomen en om de auto door de APK te krijgen.
- bart-peugeot
- Support
- Berichten: 116
- Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
- Locatie: Rijnmond
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Tjonge wat een klussen weer. Deze coupé boft maar met jou als eigenaar.
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Lekker bezig met de achterkant, dat moet wel weer een aantal jaren meegaan zonder veel onderhoud! Heb je bij de schokdemper de oude stofhoes en bumpstop gebruikt? Ik dacht ooit ergens gelezen of gehoord te hebben dat Bilstein interne bumpstops heeft. Zelf inmiddels bij de BMW al twee keer de achterschokdempers vervangen (zit nu op 350.000 km) en daarbij ook de stofhoezen en bumpstops vervangen. Met name de bumpstops waren beide keren compleet vergaan (maar ik rij dan natuurlijk ook wel een Premium merk )
En die haas, dat was zeker een Franse haas. Ook de mistlamp aan de andere kant schoongemaakt, zoiets moet je mijns inziens altijd tegelijk aan beide kanten doen. Mocht je ooit iets aan plastic moeten repareren dan kan ik JB Weld aanraden. Ik ben bezig met een koplamp ombouw en tot nu toe werkt dat spul perfect. Weet niet of het geschikt is voor de scheuren in de bumper (spul wordt kneiter hard en geeft niet mee), maar dat "oog" waar de mistlamp in hangt is daar vast prima mee te reconstrueren.
En die haas, dat was zeker een Franse haas. Ook de mistlamp aan de andere kant schoongemaakt, zoiets moet je mijns inziens altijd tegelijk aan beide kanten doen. Mocht je ooit iets aan plastic moeten repareren dan kan ik JB Weld aanraden. Ik ben bezig met een koplamp ombouw en tot nu toe werkt dat spul perfect. Weet niet of het geschikt is voor de scheuren in de bumper (spul wordt kneiter hard en geeft niet mee), maar dat "oog" waar de mistlamp in hangt is daar vast prima mee te reconstrueren.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
-
- Beheerder
- Berichten: 1506
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Achter heb ik de oude bumpstops en hoes gebruikt, die waren wonderwel nog in prima staat. Aan de voorkant waren de bumpstops wel compleet vergaan en die zijn wel vervangen. Bizar om te horen dat je bij 350.000 km al twee keer de schokbrekers heb moeten vervangen, ze moeten toch wel meer dan een ton mee kunnen gaan zou je verwachten. Misschien moet je voortaan toch een beetje afremmen bij die drempels i.p.v. er met 60 km/u overheen te raggen
Franse hazen hebben er wel een houtje van om mijn auto’s aan gort te helpen ja, vooral als ze op een motorfiets op de verkeerde weghelft rijden JB Weld heb ik nog nooit gebruikt maar inderdaad wel goede verhalen over gehoord. Als het echt hard wordt dan weet ik niet of het lekker gaat werken op een bumper omdat die toch altijd nog wel een beetje moeten kunnen meebuigen. Een harde lijmverbinding breekt er dan waarschijnlijk van af. Voor een koplamp is het inderdaad een goede oplossing.
Ik had twee methodes gevonden om de scheur in de bumper aan te pakken, de eerste waren de krammen die ik nu gebruikt heb, en de tweede was om er een stuk fijn metaalgaas overheen te leggen en dat dan met een kunstofsoldeerbout in het plastic van de bumper te smelten. Die krammen zitten wat dieper in het materiaal waardoor het steviger is terwijl dat gaas echt alleen aan de oppervlakte zit. Voor de bumper leken me die krammen dus geschikter, maar goed, ik ben ook maar een beunhaas dus waarschijnlijk zijn er nog wel betere manieren.
Franse hazen hebben er wel een houtje van om mijn auto’s aan gort te helpen ja, vooral als ze op een motorfiets op de verkeerde weghelft rijden JB Weld heb ik nog nooit gebruikt maar inderdaad wel goede verhalen over gehoord. Als het echt hard wordt dan weet ik niet of het lekker gaat werken op een bumper omdat die toch altijd nog wel een beetje moeten kunnen meebuigen. Een harde lijmverbinding breekt er dan waarschijnlijk van af. Voor een koplamp is het inderdaad een goede oplossing.
Ik had twee methodes gevonden om de scheur in de bumper aan te pakken, de eerste waren de krammen die ik nu gebruikt heb, en de tweede was om er een stuk fijn metaalgaas overheen te leggen en dat dan met een kunstofsoldeerbout in het plastic van de bumper te smelten. Die krammen zitten wat dieper in het materiaal waardoor het steviger is terwijl dat gaas echt alleen aan de oppervlakte zit. Voor de bumper leken me die krammen dus geschikter, maar goed, ik ben ook maar een beunhaas dus waarschijnlijk zijn er nog wel betere manieren.
-
- Berichten: 3
- Lid geworden op: wo 24 mei 2023, 09:18
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Ziet er goed uit. Goed bezigggg
-
- Beheerder
- Berichten: 1506
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Er zijn weer een aantal klusjes aan de Coupe verricht, dit weekend is de uitlaat onder handen genomen, zijn de tankbeugels vervangen en is er een nieuw setje rubber onder gegaan.
De uitlaat had een aantal problemen/onvolkomenheden die ik wilde oplossen:
- Bij 2100 toeren was een hinderlijke resonantie hoorbaar die uit het uitlaatspruitstuk kwam. Hier hebben alle EW10J4 motoren op een gegeven moment last van en komt omdat er speling komt tussen de pijpjes in het uitlaatspruitstuk. Bij bepaalde toerentallen gaat dat rammelen en maakt herrie. Geen groot probleem maar wel irritant. Een nieuw uitlaatspruitstuk geeft tijdelijk een oplossing maar na verloop van tijd krijgt die het ook weer. Een goedkope en goede oplossing is om de pijpjes aan elkaar te lassen dus dat heb ik uiteindelijk gedaan en de resonantie is nu weg.
Bij het demonteren van de uitlaat bleek ook dat de bout om de klem tussen het spruitstuk en de katalysator zijn beste tijd wel gehad had:
De katalysator op zich was nog goed maar de flexibele koppeling die erop zat was afgescheurd. Waarschijnlijk is de middendemper een keer achter een stoeprandje blijven hangen ofzo en is dat opgelost door een hoop gas te geven. De flexibele buis was nog wel heel maar erg netjes was het allemaal niet en ik weet niet hoe hier mee omgegaan wordt bij een APK keuring. Uiteindelijk heb ik besloten dat de katalysator vervangen werd met de katalysator van mijn oude auto.
Helaas bleek dat de katalysator van de oude auto ook niet meer goed was, de flens waarmee hij vast zit op de middendemper was doorgeroest. Ik heb even gekeken naar een compleet nieuwe katalysator maar daar ben je zo 600 euro voor kwijt. Dat is meer dan de dagwaarde van de auto dus dat was niet echt een verstandige investering. Uiteindelijk heb ik het slechte stuk er vanaf gezaagd en een stuk pijp met een flens gekocht, wat ik er weer op gelast heb. Geen mooie oplossing maar wel een waar hij weer een aantal jaar vooruit kan.
Voor zowel de koppeling tussen de katalysator en de middendemper, alswel de koppeling tussen de middendemper en de einddemper was een klem gebruikt die daar helemaal niet voor geschikt was. Met een hoop vulcement was alles gasdicht gemaakt maar dat was het inmiddels al lang niet meer. Daardoor was de pijp rondom de koppeling flink aangetast en hing de uitlaat veel te laag waardoor hij hier en daar de grond raakte. Hier moesten even fatsoenlijke klemmen op gezet worden. En omdat ik niet precies wist hoe de middendemper eraan toe was heb ik ook die hergebruikt van mijn vorige auto.
Als laatste zat er een niet originele einddemper op. Op zich was die verder nog goed maar hij was wel wat luider dan de originele einddemper. Ik vind de originele einddemper een stuk mooier op de auto passen dus ook die is overgezet van mijn vorige auto.
De uitlaat had een aantal problemen/onvolkomenheden die ik wilde oplossen:
- Bij 2100 toeren was een hinderlijke resonantie hoorbaar die uit het uitlaatspruitstuk kwam. Hier hebben alle EW10J4 motoren op een gegeven moment last van en komt omdat er speling komt tussen de pijpjes in het uitlaatspruitstuk. Bij bepaalde toerentallen gaat dat rammelen en maakt herrie. Geen groot probleem maar wel irritant. Een nieuw uitlaatspruitstuk geeft tijdelijk een oplossing maar na verloop van tijd krijgt die het ook weer. Een goedkope en goede oplossing is om de pijpjes aan elkaar te lassen dus dat heb ik uiteindelijk gedaan en de resonantie is nu weg.
Bij het demonteren van de uitlaat bleek ook dat de bout om de klem tussen het spruitstuk en de katalysator zijn beste tijd wel gehad had:
De katalysator op zich was nog goed maar de flexibele koppeling die erop zat was afgescheurd. Waarschijnlijk is de middendemper een keer achter een stoeprandje blijven hangen ofzo en is dat opgelost door een hoop gas te geven. De flexibele buis was nog wel heel maar erg netjes was het allemaal niet en ik weet niet hoe hier mee omgegaan wordt bij een APK keuring. Uiteindelijk heb ik besloten dat de katalysator vervangen werd met de katalysator van mijn oude auto.
Helaas bleek dat de katalysator van de oude auto ook niet meer goed was, de flens waarmee hij vast zit op de middendemper was doorgeroest. Ik heb even gekeken naar een compleet nieuwe katalysator maar daar ben je zo 600 euro voor kwijt. Dat is meer dan de dagwaarde van de auto dus dat was niet echt een verstandige investering. Uiteindelijk heb ik het slechte stuk er vanaf gezaagd en een stuk pijp met een flens gekocht, wat ik er weer op gelast heb. Geen mooie oplossing maar wel een waar hij weer een aantal jaar vooruit kan.
Voor zowel de koppeling tussen de katalysator en de middendemper, alswel de koppeling tussen de middendemper en de einddemper was een klem gebruikt die daar helemaal niet voor geschikt was. Met een hoop vulcement was alles gasdicht gemaakt maar dat was het inmiddels al lang niet meer. Daardoor was de pijp rondom de koppeling flink aangetast en hing de uitlaat veel te laag waardoor hij hier en daar de grond raakte. Hier moesten even fatsoenlijke klemmen op gezet worden. En omdat ik niet precies wist hoe de middendemper eraan toe was heb ik ook die hergebruikt van mijn vorige auto.
Als laatste zat er een niet originele einddemper op. Op zich was die verder nog goed maar hij was wel wat luider dan de originele einddemper. Ik vind de originele einddemper een stuk mooier op de auto passen dus ook die is overgezet van mijn vorige auto.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast