PrutsyLJ's 406 Coupe

Laat je eigen Coupé zien.
PrutsyLJ87
Berichten: 72
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 13:44
Locatie: Blaricum

PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door PrutsyLJ87 »

Aangezien dit mijn eerste post is op dit forum eerst maar eens een kleine intro: PrutsyLJ, 25 jaar oud en eigenlijk enorm Citrofiel. Toch nu deze dwaling van mijn geloof. Ik ben grootgebracht met, of eigenlijk in Citroëns. Mijn vader heeft verschillende BX'en gehad waar ik zelf het grootste gedeelte van mijn jeugd in heb door gebracht. Zelf heb ik er ook 2 gehad; een 92'er 1.9 GTi en een 88'er 16V. Daarna kwamen de Xantia's en de laatste 3 jaar heb ik een 98'er V6 Activa gehad die ik anderhalf jaar geleden op LPG heb laten zetten. Echt een fantastische wagen met een fantastisch veersysteem en actieve stabilisatorstang zodat de auto in een bocht niet overhelt (dat wordt gerealiseerd door hydraulische rammen).
Ik ben 2e stuurman bij Tschudi Offshore en vaar in een schema van 2 maanden op, 2 af. Als ik op zee zit staat mijn auto bij mijn ouders en wordt dan door mijn ouders of zusje gebruikt. Helaas heeft mijn zusje terwijl ik op zee zat mijn Activa dwars voor een vrachtwagen gezet tijdens het invoegen en zodoende was de auto economisch TL.

Afbeelding

Ik vond het zelf niet meer de moeite om de schade op te lappen, de auto had ondertussen 350000 km achter de kiezen en had wel meer plekjes die aandacht nodig hadden. En dus ben ik opzoek gegaan naar een opvolger. Als Citrofiel heb ik eerst bij mijn eigen merk gezocht, maar de Xantia begint inmiddels toch wat gedateerd te worden, de XM is wat te bejaard voor me, en een C5 vind ik ronduit verschrikkelijk. De C6 vind ik nog te duur en zodoende begon ik wat verder om me heen te kijken. Ik heb de 406 Coupe altijd al een fantastisch mooi gelijnde auto gevonden en toen mijn vader me tipte over dit exemplaar die Ibiemo aanbood hoefde ik niet lang na te denken.

Ik ben wezen kijken met mijn vader en was meteen verkocht. Er zat wel wat werk aan de auto maar dat was geen enkel probleem. Ik hou wel van elektronische vraagstukken en zodoende heb ik samen met mijn vader een auto ambulance en VW Transporter geregeld en de Coupe naar Elburg gehaald, en op de oprit bij mijn ouders geparkeerd.

Afbeelding

Eenmaal op de oprit bij mijn ouders had ik de kans om het grootste struikelpunt beter te bekijken; het ruitmechanisme. Nadat ik het deurpaneel van de deur heb gehaald zag ik ten eerste dat alle isolatie al van de deur was gehaald. Daarnaast lagen alle stekkers los in de deur. Als eerste dus maar geprobeerd om de stekkers weer overal in te prikken. De ruit wou toen in ieder geval weer dicht, maar de spiegels en CV gaven geen sjoege. Toen ik verder ging kijken zag ik dat enkele draden gescheurd waren, en toen ik nog verder ging kijken kwam ik draden tegen waarvan de isolatie volledig gesmolten was!
Gelukkig ben ik in het bezit van de volledige Dockbackup software van zowel Peugeot en Citroën waar ook het programma "Sedre" in zit waar alle elektrische schema's in staan. Uiteindelijk bleken er 5 of 6 draden stuk. 1 van de CV, 1 van de ruitbediening, en de rest was van de elektrische spiegels. Ik vermoed zelf dat er in het verleden iemand heeft lopen beunen aan de deur en de draadboom niet goed heeft terug geplaatst. Tijdens het openen van het raam zijn 1 of meerdere draden doorgehakt en is er sluiting ontstaan waardoor de isolatie van enkele draden volledig weg gesmolten was!

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk heeft het me met de hulp van de schema's zo'n 6-7 uur gekost om de draadboom weer te repareren en alles weer netjes met krimpkous in elkaar te solderen. Alles is vervolgens getest en weer operationeel bevonden. Vanmorgen heb ik de kabelboom weer netjes ingetaped en op originele wijze weer in de deur en de rest van de auto gemonteerd. Tot zover het elektische gedeelte.

Nadat de reparaties van de draadboom succesvol zijn afgerond ben ik tegen nog wat andere dingen aangelopen. De kachelweerstand is kapot (blower wil alleen op volle kracht). Ik heb op Ebay een gloednieuwe weerstand besteld in de UK voor 30 euro. Die zal volgende week wel binnen komen. Verder zijn de schijven + blokken voor volledig op, en de achterbanden zijn dringend aan vervanging toe. Al met al peanuts (muv de draadboom) maar als je het moet laten doen gaat het aardig in de papieren lopen.

Het motormanagementlampje brandde ook, maar daar maak ik me niet al te druk over vanwege de sluiting in de boom. Ik heb vanmiddag mijn laptop met PP2000 er aan gehangen en alle storingen gewist. De motor heeft daarna even gedraaid en vooralsnog is het ding storingsvrij gebleven. Ik zal er echter pas wat zinnigs over kunnen zeggen als ik er een stuk mee heb gereden. Dat zal aanstaande maandag zijn, want dan heb ik een afspraak afspraak bij de RDW om het ding op NL kenteken te zetten. Daarna nog snel even bovengenoemde puntjes beetpakken en het ding gelijk door de APK heen trekken.

Daarna wordt het hopelijk genieten van deze schitterende wagen! Ook zal de LPG installatie (Landi dampgas injectie) uit de Xantia gehaald worden, en deze zal ik voor het grootste gedeelte zelf in de 406 bouwen in overleg met de LPG specialist waar de ik installatie anderhalf jaar geleden in mijn Xantia heb laten bouwen. Ik kan niet wachten! 8-)
Gebruikersavatar
SanderM
Support
Berichten: 1694
Lid geworden op: za 24 apr 2010, 09:58
Locatie: Assen

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door SanderM »

Succes ermee! :idea:
Jammer genoeg zijn er niet veel in die kleur..
406 coupé 3.0 V6 Pack LPI (2004) Vert Polo - "Let's poke it with the Stig"
Afbeelding
Gebruikersavatar
Jori
Support
Berichten: 1390
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:48
Locatie: Zaanstad

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door Jori »

Welkom op het forum! Leuk zo'n uitgebreid voorsteltopic.. Prachtige coupe trouwens :D
406 coupe, 2.0 bouwjaar: 1998 motorcode: XU10J4R
Gebruikersavatar
sjoerdp
Support
Berichten: 412
Lid geworden op: za 02 jun 2012, 00:47

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door sjoerdp »

Mooie coupe, heel veel plezier en succes er mee!
2002 2.2 HDi Solstice Beige Pack (D9 Full-MUX)
1999 3.0 V6 Bleu de Byzance Pack (D8)

2000 2.0 Vert Polo Pack (D9 Half MUX)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door JPW »

Wat vind ik dit toch een mooie kleur. Allemachtig.
Ik zag er laatst eentje staan, ook precies zo´n restyle in Hoorn (NH), zaten volgens mij alleen nautilus velgen onder.
Maar mooie bak man! Veel plezier ermee
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
PrutsyLJ87
Berichten: 72
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 13:44
Locatie: Blaricum

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door PrutsyLJ87 »

Bedankt voor het warme welkom. Vanmorgen ben ik naar het RDW keuringsstation in Heerenveen geweest. Heeft geen problemen opgeleverd, had alleen importkeuring. De APK doe ik lekker bij de eigen toko hier in Elburg. Leuke reacties gehad van de keurmeester en even genoten van een prachtig gerestaureerde Pontiac Trans Am Z28 die voor me stond. BPM aangifte met het vooraf ingevulde formulier van "Autotelex" leverde ook geen problemen op. Je kan tegenwoordig echter niet meer pinnen bij de belastingbalie dus moet je wachten op het voorstel van de ambtenaar die je helpt wat over de mail komt. Ik heb die mail helaas nog niet ontvangen, had gehoopt vandaag het geld nog over te kunnen maken zodat het kentekenbewijs zsm op de mat valt.

Verder daarna nog even klandestien met mijn 1 dags kenteken naar de bandenboer een dorp verderop gereden voor 2 nieuwe achterbanden. Aan de DOT codes te zien zaten de banden er nog op waarop de auto de fabriek is uitgerold :D . Achterop zijn 2 nieuwe Michelin Premacy 3's gekomen in W. Helaas begon de auto terug op weg naar huis te stotteren en op 5 poten te lopen. Ik heb de PP2000 er even aan gehangen en daar kwam uit rollen dat de bobine van cilinder 4 defect is Afbeelding. Die ga ik zo dus nog even bestellen en ik hoop dat die dan woensdag samen met de kachelweerstand binnen komt.
super_ongelood
Support
Berichten: 138
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 17:21

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door super_ongelood »

hallo

Bestel meteen 6 bobine's

(met witte bovenkant)
De rest gaat snel kapot, (mits nog niet vervangen) waarschijnlijk ook de oorzaak van het motormanagmentstoring.
dan blijven ze gelijkwaardig.
Zeker als je gas wil inbouwen een must, ivm storingen.

meteen bougie's vervangen.
super ongelood, t word steeds duurder......
Jeroen86
Support
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 23:52
Locatie: Bergen op Zoom

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door Jeroen86 »

Idd, gelijk 6 bonine's bestellen.. de originele sagem-rommel is troep en gaat zeker kapot.

Ben je al in de nieuwe bpm regels gevallen?
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Hoi,

Zo te zien is deze coupe in uitstekende handen gekomen. Fijn om te lezen hoe iemand in staat is om een draadboom netjes te restaureren, en op eigen kracht iets fatsoenlijk af te ronden. Je werkt ook op de enige juiste manier wat ik zo even lees. Krimpkous, en netjes de boom weer terug maken zo ze was.

Voor wat betreft de bobines, tja inderdaad vervangen door Delphi's, en zien of er al niet een paar vervangen zijn...

Succes,

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
PrutsyLJ87
Berichten: 72
Lid geworden op: di 19 feb 2013, 13:44
Locatie: Blaricum

Re: PrutsyLJ's 406 Coupe

Ongelezen bericht door PrutsyLJ87 »

Vanmorgen heeft de website van de RDW verklapt dat het kenteken 9-KDJ-39 wordt. Hopelijk valt morgen het kentekenbewijs op de mat. Ik heb echter al wel platen kunnen bestellen met het kenteken en de meldcode. Dus die kan ik morgen ophalen als ik het kentekenbewijs binnen heb. Ook gelijk de auto maar in de verzekering gegooid.

Verder weer lekker lopen rommelen. Vanmorgen eerst de schijven en blokken voor vervangen. Ik had dat al eerder willen doen, maar had toen de foute schijven + blokken. Ik beun in mijn verlof parttime een beetje bij USN-Centuri en op de website stond voor mijn auto alleen het Brembo remsysteem vermeld terwijl er op mijn auto voor toch echt gewoon Lucas klauwen zaten. Van de week dus de juiste schijven en blokken meegenomen en vanmorgen vervangen.
Rond het middaguur werden ook de 6 nieuwe bobines bezorgd, dus die heb ik er ook gelijk maar in gezet samen met 6 nieuwe NGK Platinum bougies. Ik heb zelf Beru bobines besteld. Vanuit het C5 wereldje heb ik goede verhalen gehoord over de Beru bobines, en ze zijn ook nog eens 10 tot 15 euro goedkoper dan de Delphi's. Als eerste viel het verschil in gewicht op. De Beru's zijn een stuk zwaarder dan de Sagem's die er uit kwamen. Ik denk dat de originele bobines er nog in zaten, het waren alle 6 exemplaren van Sagem. Na het vervangen sloeg de motor echt na de 1e slag meteen aan en loopt prachtig smeuïg rond. 8-)

Morgen dus nog even de platen ophalen, en maandag APK die waarschijnlijk geen problemen op zal leveren.
Jeroen86 schreef:Ben je al in de nieuwe bpm regels gevallen?
Nee, je mag voor jouw auto kiezen welke BPM methode je wil. De methode van dat jaar, of de methode aan de hand van het energielabel. Ik heb gewoon de 2002 methode met afschrijvingstabel gebruikt. Uiteindelijk moest ik nog 891 euro BPM aftikken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten