JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Omdat het geluid toch wat verder van onder in de motorruimte komt ben ik nog wat verder gaan luisteren en lijkt het er op dat het misschien wel uit de buurt van het koppelingshuis komt. Na een praatje met mijn vader (vroeger werkzaam geweest met autotechniek) lijkt het ons een defect aan het vliegwiel te zijn, en wel om de volgende redenen:

- Het getik komt hier uit de buurt. Na het luisteren met een stethoscoop is met name het scherpe accent het meest duidelijk hoorbaar op de motorzijde van de bak.
- De motor lijkt ietwat onregelmatig te lopen, terwijl de timing, injectie en inlaat volledig in orde zijn. De uitlaatgassen komen ook 'pulserend' uit de pijp. Een kapot vliegwiel zou de motor enigszins uit balans kunnen brengen.
- Het getik is alleen hoorbaar bij het verhogen van de toeren bij stilstand, of bij zowel het behouden van snelheid of het verhogen van snelheid tijdens het rijden. Dit is wanneer het vliegwiel de 'klap' zou moeten opvangen d.m.v. de interne vering. Mocht dit gedeeltelijk of geheel kapot zijn, zou dit kunnen tikken.
- Het getik is een 'metalen' geluid, het vliegwiel en de onderdelen hiervan zijn van metaal.

Nu is dit een aardig idee om mee aan de gang te gaan, maar vraag ik mij af of de ES9J4S een dubbelmassa vliegwiel heeft. Als het een massief stuk is zonder bewegende/verende onderdelen gaat deze conclusie niet op. Heeft iemand misschien een idee wat voor een soort vliegwiel in onze V6 gebruikt word?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

In deze richting zat ik ook te denken, onze auto's zijn inderdaad voorzien van een twee massa vliegwiel. Hoor je ook geklapper bij starten of uitschakelen? Rijdt de auto wel of niet soepel weg? Mijn auto heeft nu 180 dkm op de klok staan en heeft nog geen bijgeluiden. Volgens mij heeft die van jou behoorlijk minder gelopen toch? Het wil me haast niet aan dat het nu al versleten zou. De auto ziet er ook niet echt uit alsof hij door een hooligan bereden is. Het is een erg dure en tijdrovende klus, je moet meteen dan alles vervangen. Koppeling, drukmeter, geleidebus en keerringen. Laat je niet misleiden door de lange slag en laat aangrijpen van de koppeling, dit is inherent aan de V6. Heb verschillende geprobeerd en ook in rijtesten in de vakbladen kwam dit naar voren. Het is dus heel moeilijk er achter te komen of het vliegwiel stuk is. Ik zit zelf in de automaterialen en heb dit vliegwiel nog nooit verkocht. VW en Peugeot diesel als broodjes. Ik ga nog even verder met zoeken voor je,succes!
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Zo heel af en toe wordt er nog gereden met de auto, gezien de situatie. Wat opvalt is dat het tikken elke keer iets duidelijker wordt, en dat het wegrijden wat minder soepel gaat dan ik gewend ben. Verder is het geklepper direct vanaf de start al aanwezig, bij het uitschakelen volgens mij niet. De wagen heeft nu 205dkm gelopen, dus op zich niet heel weinig.

Ik denk dat ik maar wat tijd moet vrijmaken om de boel los te halen. Vraagje: Als het vliegwiel los is van de motor, valt dan op een of andere manier te zien/horen/voelen of deze defect is? En wat betreft de drukmeter/geleidebus/keerringen: Waar kan ik deze vinden, en waarom moeten ze direct mee vervangen worden?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

- Per ongeluk dubbel gepost -
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Ik bedoelde niet drukmeter maar druklager met dank aan de automatische correctie van mijn telefoon haha! Met de keerring bedoel ik de krukaskeerring aan de kant van de versnellingsbak. Het druklager spreekt voor zich. Ik bedoel ermee te zeggen dat bij een vliegwielvervanging eigenlijk alles meegenomen moet worden omdat je alles toch al los hebt, vooral met deze kilometerstand. Wij hebben bij ons zelfs complete combisets van Luk met daarin alles compleet. Koppeling, geleidebus, druklager en vliegwiel. Zover ik weet is die er niet voor de V6 en moet deze samengesteld worden.
In principe kun je een tweemassievliegwiel maar op twee manieren beoordelen. Met het starten en afzetten van de motor, dit zou dan een rammelend geluid moeten geven. Een bokkende auto tijdens wegrijden kan ook een indicatie zijn maar wordt ook nog al eens verward met rotte motorsteunen.
Om een vliegwiel deskundig te beoordelen is speciaal gereedschap ontworpen waarmee de speling gecontroleerd kan worden. Echter, bij meer als twee ton op de klok zou ik de hele koppeling sowiezo vervangen als je het toch los hebt. Maar goed, ik heb natuurlijk gemakkelijk praten omdat ik kwa materiaalkosten een voordeel heb. Zover ik weet is bij de V6 het vliegwiel geen zwak punt maar je kan het defect pas 100% constateren als je het spul los hebt en daarmee verplicht je jezelf eigenlijk ook meteen om alles te vervangen. Ik zou me toch eerst nog iets verdiepen in de materie alvorens ik de bak erachter vandaan schroefde. Wellicht is er helemaal niets met de koppeling aan de hand. Meestal geeft het vliegwiel een hard rammelend geluid als hij kapot is. Dat pulserende geluid uit de uitlaat doet de mijne overigens ook en dat heeft gewoon met de configuratie van de V-motor te maken, een lijnmotor doet dit vrijwel niet.
Het is en blijft een vervelende situatie maar nogmaals, ik zou eerst alle mogelijkheden nog ondernemen alvorens aan de koppeling te beginnen. Ik heb veel monteurs aan de lijn voor mijn werk en ik zal hier eens informatie proberen in te winnen voor je. Ik begin nu zelf ook wel erg benieuwd te worden.
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Heel duidelijk. Met het tegelijkertijd vervangen van de koppeling, drukgroep en druklager ben ik het helemaal eens. Bij mijn vorige coupe, weliswaar een 2.0, heb ik deze vervangen zonder verder iets te doen aan de geleidebus. Mocht deze nou bij de set zitten neem ik hem wel mee, maar ik heb er in het verleden geen problemen mee gehad. Ook denk ik dat ik de krukaskeerring maar laat zitten als het niet nodig is. De motor loopt immers prachtig en heeft verder geen olieproblemen. Ik zal toch een beetje om de kosten moeten denken. Een koppelingsset en vliegwiel heb ik gevonden voor 475,-. Niet al te duur, maar toch 475,- te veel.

De motorsteunen van de wagen zijn eigenlijk allemaal keurig in orde. De enige die wat scheurtjes had heb ik gelijk met de distributie vervangen, dus daar zal het niet aan liggen.

Maar dan de hamvraag; is het daadwerkelijk het vliegwiel? Ik zal van het weekend nog eens goed gaan luisteren aan de onderzijde van de auto en wat bevriende monteurs raadplegen. Als het de moeite waard blijkt te zijn ga ik toch maar eens een en ander loshalen. Gelukkig heb ik nog wel wat tijd over en ben ik wel handig, dus het zal gerust gaan lukken.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

JPW schreef:Ook denk ik dat ik de krukaskeerring maar laat zitten als het niet nodig is.
Dat is verkeerde zuinigheid. Die keerring zal waarschijnlijk minder dan € 20.- kosten. En deze heeft al een flink leven achter zich. Nu kan het best zijn dat deze nog een jaar of 10 meegaat maar hij zou ook over zes maanden kunnen gaan lekken. Als je dan weer de hele boel er af moet halen enkel alleen om een keerring van € 20,- te vervangen kan ik je nu vast vertellen dat je daar niet vrolijk van wordt.

Heeft de V6 eigenlijk wel een dubbel massa vliegwiel?
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Ik snap het idee er achter wel hoor, maar na de aankoop, het vervangen van de riem, motorsteun en oliedruksensor is er nog maar weinig over. Arme student hè, en dan pakken ze ook nog je beurs af. Wellicht neem ik het risico ;)

Enfin. Hierboven word gemeld dat er inderdaad sprake is van een dubbelmassa, maar ik zal het nog eens bij de dealer navragen voor de zekerheid als ik het zo bekijk.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Helaas, deze zit er in... Kijk maar even op mijn grossier of hbase, dan zie je hem wel voorbij komen. Was laatst bij een dealer om een 309 Gti te bekijken en deze meneer rijdt zelf ook V6 en wist het te beamen.
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Als je het vliegwiel verdenkt, kan je wellicht het signaal op de BDP sensor eenvoudig met een scope meten. Maar als je vliegwiel erg uit balans is, gaat de motor ook absoluut een berg trekkracht verliezen...
Het signaal moet een perfect stabiele vorm hebben, en mag er niet uit zien als een soort AM modulatie signaal, met in hoogte pulserende toppen. Dan is je vliegwiel defect, dit komt vooral vaak voor bij een dualmassa vliegwiel. (mercedes, ford komt 't veel voor)...
Fijn te horen dat je radio goed bevalt :wink:
Als je de koppeling gaat vervangen (zou ik doen), gewoon Valeo monteren, en liever geen luk (volgens mijn garage).
Die koppeling zal (als 't nog de eerste is), een eind op zijn. Hou rekening met het feit dat je ook de bedieningshevel moet vervangen, (ingesleten), deze set is samen te stellen volgens mij.

Succes,

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten