JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Ik ga het meemaken in dat geval, bedankt voor de tip!
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Volgens mij heeft de V6 een automatische spanner.
Wat eventueel theoretisch zou kunnen, is dat de riemspanning ongelijk staat, als ze de nokkenassen onderling niet 100% goed hebben gezet.
Bij het vervangen van de riem moet je 5 paspennen gebruiken, en de vier nokkenaswielen iets lossen, om zo overal gelijke riemspanning te krijgen. De paspennen gaan dan in alle gaten er soepel in. In mijn geval had de dealer de achterste nokkenassen niet 100% staan, zo bleek bij vervanging. Die nokkenaswielen stonden 1/3 boutgat van tijd af. Lossen van de nokkenaswielen, en wel goed zetten, resulteerde in een riem die een 100% gelijke riemspanning had op meerdere punten. Ook na diverse malen rond tornen. En later resulteerde het in zijdezacht lopen, en meer koppel 8-)

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Zodra ik de tijd heb ga ik dus even met zulke pennen poeren hoor ik.. ;)
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

Nico den Haak schreef:Volgens mij heeft de V6 een automatische spanner.
Ook die kunnen te slap staan. Met de meeste van dat soort spanners moet je de spanrol met de hand spannen tot en pijltje bij een streepje staat. Als je vervolgens de boel niet een paar slagen met de hand laat ronddraaien kan het zijn dat de spanrol toch te slap staat. Of het hier ook zo is, geen idee. Misschien is het inderdaad dat de riem niet overal op gelijke spanning/tijd staat. Kan in ieder geval geen kwaad om de timing te controleren, kun je meteen zien of de riem nog in goede staat is. Bij een nieuwe auto altijd fijn om te weten.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Even een kleine update,

Ik heb mij vergist wat betreft het getik, het komt namelijk wel degelijk voor boven de 3000 toeren, maar gaat gewoonweg te snel om goed te kunnen horen.

Verder heb ik de emissiestoring ondertussen enkele keren moeten verwijderen, steeds met kortere tussenpozen. Eerst bleef de storing een week, of soms twee weg, nu kan ik om de dag zowat uitlezen. Soms is het een tijdelijke, soms een permanente storing, soms is het alleen de achterste pre-kat, soms zowel voor als achter. In Iedergeval nooit alleen de voorste.

Inmiddels begin ik te denken dat de storing en het getik in verband staan met elkaar, omdat de storing in ieder geval altijd achter terug komt, waar ook het getik vandaan komt.

Misschien toch maar even de kleppendeksel loshalen dit weekend...

Het goede nieuws: Ondanks dat ik geen automatisch sluitend En openend raampje heb aan de bijrijderskant, heb ik het automatisch sluiten met de afstandsbediening werkend gekregen. Heel fijn!
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

JPW schreef:Het legen van de benzinetank gaat daarentegen ook met groot gemak bij zulk rijgedrag, dus wat rustiger aan doen moet wel om alles betaalbaar te houden...

Een flush en oliewissel is denk ik maar iets wat ik moet gaan proberen als alles onder de kleppendeksel in orde is. Ik zat in principe ook aan de VVT te denken, maar vraag me af of dat überhaupt wel kan. Het getik komt namelijk niet van die kant van de motor. Ik geloof dat de naaf bij de distributiekant zit, waar het getik niet vandaan komt. Aan de andere kant heb ik ergens gelezen dat de VVT enkel werkt wanneer men gas geeft, en actief is tussen 1500-3000 toeren.. Ik hoop er niet op :roll:

Onze VVT heeft twee standen, en voor zover ik heb gehoord wordt de nokkenas timing boven de 3500 rpm bijgesteld.
Ik zou eerst mijn geld op een vastzittende stoter zetten, wellicht inderdaad eerst eens kleppendenksels loshalen, meestal moet je zowieso de seals vervangen vanwege olielekkage (alu deksels), en de twee kunststof deksels vervangen, omdat de pakking daarvan niet los te krijgen is. Ik heb dat wel moeten doen. Als je het inlaatspruitstuk los gaat halen, ook de pakking daarvan wisselen.

Succes,

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Hoi Nico,

Na gekeken te hebben op de servicebox kom ik tot de ontdekking dat er geen 'echte' pakkingen tussen de aluminium deksels en de cilinderkop zitten. Op onderdelensites kom ik eigenlijk alleen maar vloeibare pakking tegen. Is dit ook het geval?

Verder las ik in een oud topic iets over het updaten van de software van de ECU/BSI, wat invloed kan hebben op de emissiestoring. Kan ik ergens kijken of deze al aanwezig is of waar kan ik zo'n update regelen?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Hallo allemaal,

Tussen de drukte door nog even de tijd kunnen maken voor een kleine beurt voor de V6 dit weekend. Voor de oliewissel heb ik gebruik gemaakt van ATF om het systeem schoon te spoelen, in plaats van een gewone motorflush. Het idee hier achter is dat dit minder schadelijk is, omdat flushen er voor kan zorgen dat ook bepaalde troep los kan komen wat eigenlijk moet blijven zitten. ATF is slechts een dunne olie met iets hogere zuiverende werking dan normale olie en spoelt wat minder agressief dan flush.

Enfin, halve liter er uit getapt, halve liter ATF er in, 20 minuten stationair laten lopen, dan helemaal afgetapt en gevuld met nieuwe olie en een nieuw filter geïnstalleerd. Beste derrie die er uit kwam, de olie had ook eigenlijk 5000 km eerder gedaan moeten worden.

Tijdens het stationair lopen werd te tik zachter, totdat deze uiteindelijk geheel verdween. Nadat de nieuwe olie er in zat was deze echter weer te horen. :( De ATF heeft dus niet echt geholpen voor de tik. Wel is de anti-pollution-fault tot op heden weggebleven wat wel een fijn gegeven is. Hopelijk blijft dit zo en kan ik eerdaags uitvinden waar de tik vandaan komt en hoe ik deze kan oplossen.

In ieder geval verbetering tot zover! :)
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Hallo allemaal,

Inmiddels een tijdje geleden ben ik begonnen de hydraulische klepstoters uit de motor te halen en te inspecteren/vervangen. De riem moest toch al over een tijdje gebeuren, dus heel erg is het niet. Ondertussen ligt de distributie helemaal open en kan ik bijna bij de stoters.

In het kader van het vervangen van de riem, neem ik gelijk de waterpomp mee, wat wat vragen oproept. Hopelijk weet een van jullie hoe ik verder moet. Voor het vervangen van de pomp moet het systeem namelijk eerst afgetapt worden. Volgens de handleiding gebeurt dit door de ontluchting open te draaien en op drie punten af te tappen: Onderaan de radiator en aan beide kanten van het blok.

De twee uitgangen van op het blok zijn wat problematisch voor mij:

#1: De uitgang aan de voorkant van het blok heb ik gevonden, maar lijkt haast onmogelijk te bereiken door alle apparatuur/onderdelen die in de weg zitten. (zie foto.) Heeft iemand hier ervaring mee? Wat is de makkelijkste manier om deze te openen?

#2: De uitgang aan de achterkant van het blok kan ik niet vinden. Deze zou er wel moeten zitten volgens een how-to op het Engelse forum, maar ik kan niks ontdekken. Wederom, heeft iemand hier ervaring mee? Zijn er uberhaupt wel twee openingen? :?

Foto van #1:
Afbeelding

Alvast bedankt!
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door RAH »

Het is geen antwoord op de vraag, maar ik zet er altijd een grote bak onder, draai de bouten van de pomp los en laat de koelvloeistof via de pomp uit het blok lopen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten