JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Heb je al eens met een stethoscoop gehoord waar het geluid exact vandaan komt? Misschien een erg rotte injector? Probeer eens een opname te maken en via een linkje door te zetten. Wellicht dat het voor iemand hier een bekend geluid is. Overigens erg vervelend dat je dit nou net bij je waanzinnig mooie nieuwe aankoop moet overkomen.
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Met een echte stethoscoop ben ik nog niet aan de gang geweest, maar met een schroevendraaier heb ik al wel wat geprobeerd. Het nare is alleen dat het geluid van onder het inlaatspruitstuk vandaan komt. Zonder alle sensoren die daar aan -en aan het gasklephuis- zitten gekoppeld draait de motor niet, of waardeloos. Zodoende kom ik er niet echt precies achter waar het nou precies door komt, maar ik heb het volgende alweer geprobeerd sinds de laatste post:

- Rode rubbertje uit de carterpan weten te plaatsen, deze zijn inderdaad van een stekker buiten het blok (o.a. pomp van de sproeiers)
- Oliedruk gemeten, is dik in orde.
- Oliedruksensor vervangen, fouten bleven sindsdien weg.

Vanaf dit punt was het heel fijn om te weten dat er geen tekort aan oliedruk is, en dat het rubbertje niet uit het blok is losgelaten. Wel het nadeel dat er nog steeds geen oorzaak is gevonden, maar de zoektocht ging vrolijk verder, door het een en ander van de voorste bank te wisselen met de achterkant. Mocht het geluid zich mee verplaatsen weet je wat de boosdoender is:

- Nokkenas-positiesensoren omgewisseld, niks veranderd.
- VVT-Solenoide omgewisseld, niks veranderd.
- Injectoren omgewisseld, niks veranderd.
- Bougies omgewisseld, niks veranderd.
- Bobines omgewisseld, niks veranderd.

Helaas geen resultaten tot zover. Op dit moment staat de wagen op pootjes en ben ik bezig de VVT-naaf (op het tandwiel) om te wisselen om te zien of dit wellicht het probleem is. Volgens andere forums wil dit ook nog wel eens een zwak punt zijn, dus we gaan er achter komen.... Als dit het niet is weet ik het eigenlijk ook even niet meer :?

Overigens wel weer plezierig nieuws; gisteren een getweakte radio bij Nico aangeschaft en het geluid is fe-no-me-naal. Nu er alleen nog van kunnen genieten.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Dat van de naaf had ik nog niet gehoord en ik vraag me af of dit een tikkend geluid veroorzaakt. Ik zal morgen eens onder mijn eigen kap gluren, wellicht dat me nog iets te binnen schiet.
Dat van de radio kan ik alleen maar beamen, ik heb er zelf ook een aangeschaft. Echt een meerwaarde!
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Vandaag weer alles vastgezet na de VVT te hebben omgewisseld, helaas geen verandering in het getik. Ik heb dus nog maar eens geluisterd met schroevendraaier als stethoscoop, en het getik lijkt het sterkste te zijn bij het thermostaathuis. Het geluid is daar het meest helder, en is zelfs te voelen bij bepaalde toeren. Toch lijkt mij dit nogal vreemd, aangezien de tik meegaat met het toerental van de motor.

Ik zal trouwens eens kijken of ik het geluid kan opnemen en ergens kan uploaden deze week.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Werkelijk heel apart en bijzonder frustrerend. Ik heb ook even bij mijn eigen bolide onder de kap gezien en kan zo ook niet iets vinden in die buurt wat zoiets kan veroorzaken. Al eens op het Engelse forum gezien? Daar hebben ze werkelijk alles al meegemaakt. Na meer dan een jaar ergernis, storingzoeken, onderdelen vervangen en dealers aflopen lid geworden van dat forum en de oplossing gevonden van mijn inmiddels beruchte ESP storing. Is nog wel ergens een topic van. Als de storing destijds niet was opgelost had ik de auto verkocht, voor het hele verhaal verwijs ik je graag naar het topic.
Je staat er versteld van hoeveel kennis daar heerst. Doe je voordeel ermee. Als ik tijd heb zoek ik ook even voor je, het moet absoluut op te lossen zijn!
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Het Engelse forum is ook nog een idee ja. Heb je het hier over het reguliere 406 forum, of het specifieke coupé forum?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Het Coupé forum.
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Voilá. Met name precies op 5 seconde is er een à twee seconden een dominante, metalen tik te horen. Daarna zakt het iets weg, maar is het nog steeds aanwezig. Heel goed wist ik het niet vast te leggen, wie weet dat ik het deze week nogmaals probeer.

https://www.youtube.com/watch?v=tezhutWRwio
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Ik hoor het duidelijk en heb dit geluid vaker gehoord! Ik weet nu precies wat je bedoeld, het geluid is niet inherent aan de V6. Ik heb het ook bij andere motoren gehoord. Als ik iets vind laat ik het meteen weten.
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten