JPW's nieuwe V6

Laat je eigen Coupé zien.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Een professioneel motor revisie bedrijf kan dit wel repareren met specialistische apparatuur. De cilinder wordt dan opnieuw uitgehoond tot de beschadiging weg is, daarna wordt de zuiger vervangen door een overmaats model voor een goede passing. Het kan ook dat ze wat meer materiaal weg halen en er een bus inzetten en een nieuwe zuiger. De kop wordt waarschijnlijk vervangen ook al lijkt de schade beperkt. Op de foto zie je toch wel wat schade aan de klepzittingen. Het is niet te garanderen dat deze kop op termijn niet kapot gaat. Door spanningen in het materiaal en/of kleine scheurtjes kunnen er op termijn stukjes uit het materiaal breken die mogelijk weer opnieuw schade veroorzaken.

Qua kosten verwacht ik echter wel dat een revisie veel duurder zal uitpakken dan een ruilmotor. Dus of het economisch gezien een realistische optie is valt te bezien.

De vraag die ik nu wel heb is hoe deze schade is ontstaan. Een kapotte bougie lijkt een logische verklaring maar dat moet toch zeker opgevallen zijn toen het gebeurde. Als je de auto zo gekocht hebt dan heeft de verkoper toch wel wat relevante informatie achtergehouden. Het zou me ook niet verbazen als de motor al een keer uit elkaar is geweest aangezien je toch ook een vreemd rubbertje in de olie had gevonden? Ook het feit dat de bougie resten niet meer terug te vinden waren duidt er op dat de boel al eerder open is geweest.
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Ik zit nog erg in twijfel met wat ik ga doen. Een goede revisie moet als het goed in het probleem permanent oplossen. Daarbij is het voordeel dat alle andere slijtage-onderdelen gelijk vervangen worden. Het zal gegarandeerd duurder uitpakken, maar het is dan wel het laatste onderhoud wat ik er voorlopig van ga hebben.

Aan de andere kant moet een ruilmotor het probleem oplossen, maar er is natuurlijk geen enkele garantie dat dit geen nieuwe problemen gaat geven...

En inderdaad wat je zegt, het zou zomaar kunnen dat deze motor al eerder los is geweest. Buiten het rubbertje heb ik nog vloeibare pakking gevonden op de aansluiting van de cilinderkop en het thermostaathuis. Ook het deeltje wat deze schade heeft veroorzaakt is nergens te bekennen. Het lijkt er zo op dat ik aan de ruilmotor moet, ook al heb ik het liever niet...
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Kan ik me wel iets bij voorstellen. Als je eigen motor gedaan wordt weet je zeker dat het goed is, met een ruilmotor is dat altijd een vraag en kom je er meestal na langere tijd achter. Koop hem in ieder geval met garantie! Financieel zal het voordeliger zijn dan een deelrevisie, al kan ik me heel goed voorstellen dat je een revisie overweegt. Moeilijke keuze. Wil je er nog lang in rijden?
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Aangezien ik de auto nog maar een half jaar heb, en ik daarvan slechts een aantal weken er in heb kunnen rijden, ja. Het is wel de bedoeling dat de wagen nog een tijdje meegaat. De beste motor waar ik nu aan kan komen kost 500 euro met drie maanden garantie en heeft 137,000 gelopen.

Een ander alternatief waar ik aan zit te denken is het ruilblok te kopen, daar alle slijtagedelen van te vervangen, en hem er dan pas in te hangen. Misschien is dat nog goedkoper, en hoef ik niet bang te zijn dat er na de opbouw een tik in blijkt te zitten.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Dat is volgens mij wel een goed compromis en de gok waard. Je kunt het blok dan spik en span maken plus dat je daarnaast dan ook nog wat delen op voorraad kunt leggen. Tezamen met je reeds nieuwe koppeling is dit in mijn ogen het juiste plan van aanpak.
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Even off topic, welke sproeiers zijn die ban Citroen en past het een op een?
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door JPW »

Ik neig inderdaad wel naar die aanpak. Even een nachtje of wat over slapen maar :D

Wat betreft de Citroën sproeiers: art. nr 6438V8. Vallen gewoon te bestellen bij de Citroën-dealer en passen 1 op 1. Wel zijn ze iets groter dan de originele, maar ik zou zeggen dat het het waard is.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
fab406
Support
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 09:22

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door fab406 »

Hier ook aanwezig (op zowel de coupé als de 306 cabrio) en inderdaad de werking is veel beter.
Jeroen86
Support
Berichten: 496
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 23:52
Locatie: Bergen op Zoom

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Jeroen86 »

Die kan je ook gewoon vij de peugeot bestellen, want die zitten ook op de partner en de 307
Peufreak
Support
Berichten: 516
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 13:17

Re: JPW's nieuwe V6

Ongelezen bericht door Peufreak »

Super, bedankt!
205 GTI 1.9
306 Cabrio 2.0 16v automaat
406 Coupe 3.0 V6
Eindelijk heb ik ze...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 4 gasten