TrafficBandit's nieuwe ouwe

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
Henk1958
Berichten: 99
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 15:44

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door Henk1958 »

werk vordert gestaag succes ermee.
China kloon van PP2000 werkt bij mij al jaren goed.
406 Coupe 2.2L 16V 2005 vialle lpi 173000 km
NOIR OBSIDIEN Chesnut leather
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

De gasinstallatie zit er inmiddels ook helemaal in. Ik heb nog een paar kleine dingen die ik even wil doen om het helemaal netjes te maken, maar in principe zou het nu allemaal moeten werken. Het wordt even spannend om de gastank voor de eerste keer vol te gooien, dus als dit mijn laatste bericht is op het forum dan weten julie dat er iets misgegaan is :)
cxpeu
Berichten: 89
Lid geworden op: za 28 nov 2015, 21:46

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door cxpeu »

Nou, wel zonde van de 406 :twisted:

We horen wel of het geslaagd was ;)
'87 Citroen CX 2.2 TRS
'98 Peugeot 205 Generation 1.4
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Nou ik heb de LPG tank voor de eerste keer volgegooid en ik heb m'n wenkbrouwen nog! Sterker nog het ging gewoon helemaal zoals verwacht, één druk op het LPG knopje en hij schakelde geruisloos over op LPG. Geen gehaper, geen gedoe, gewoon zoals het hoort, starten en lopen. Daarna gewoon zonder problemen op LPG naar huis gereden. Da's dan toch wel weer een leuke uitkomst terwijl iedereen je voor gek verklaart dat je je eigen gasinstallatie inbouwt. Nu komt alleen nog de uitdaging om al het papierwerk in orde te maken en het kenteken over te laten zetten op G3.

Ik heb nog een paar fotootjes gemaakt voor wie het interessant vindt om te zien. Ik ben begonnen met de tank, die moest vernieuwd worden omdat bij het keuren de druktest van de tank niet ouder mag zijn dan 10 jaar. De oude tank was nog in prima conditie maar inmiddels 15 jaar oud. Aangezien je nergens een druktest kan laten uitvoeren die ook een geldig certificaat oplevert voor de keuring werd het dus een nieuwe tank. Jammer want dat is toch weer 400 euro extra voor iets wat gewoon prima werkte.

Afbeelding

Vroeger werden LPG tanks vrijwel allemaal bij Witte van Moort in Vriezenveen gemaakt, ik ben daar in de jaren 90 nog wel eens wezen kijken naar het productieproces. Inmiddels wordt er in Nederland geen enkele tank meer gemaakt en komt alles uit het oostblok. De tank die ik gekocht heb kwam uit Polen en had een geldig keuringscertificaat wat essentieel is om de auto goedgekeurd te krijgen bij de RDW.

Afbeelding

De fabricagedatum (en dus druktest datum) is Januari 2016 dus deze tank voldoet aande eisen wat betreft ouderdom.

Afbeelding

De maat is 600 X 250 mm, dat is precies goed om in de reservewielbak te passen onder de vloer in de kofferbak. De tank in mijn oude auto had dezelfde maten maar iets rondere zijkanten, daardoor was de inhoud net een paar liter minder. De oude tank was 56 liter en deze 59 liter, dat is toch weer 40 Km extra op een volle tank.

Afbeelding

Na 3 grote gaten (en een paar kleinere) in de bodemplaat van de auto geboord te hebben ligt de tank in de auto, met twee stukken hoekstaal zit hij vast aan de auto.

Afbeelding

Aan de ene kant zit er een koperen gasleiding die onder de auto naar de motor loopt. Aan de andere kant komt de LPG vulslang vanaf de vuldop naar de tank en zit er nog een afblaasslang die samen met het drukventiel het gas naar buiten leidt als de auto bijvoorbeeld in brand zou vliegen. (Dit om exploderen van de tank te voorkomen bij brand.)

Afbeelding

Op deze foto is de kap van de appendagekast en is de elektrische afsluiter, het overdrukventiel en de nivometer te zien.

Afbeelding

De vuldop zit niet op de meest subtiele plaats maar deze plaats voldoet wel aan alle regels en de slang is makkelijk aan te sluiten / weg te werken. Achter de nummerplaat bijv. zou een stuk mooier zijn maar ik weet niet of ik dan geen gedoe met de regeltjes krijg en of de slang dan makkelijk passend gemaakt kan worden, vandaar maar zo.

Afbeelding

Dit is het inlaatspruitstuk met alle injectoren aan de onderkant. Om niet te hoeven boren e.d heb ik het hele spruitstuk met injectors en al uit de oude auto in de nieuwe auto gezet. De pakkingen zijn wel even vernieuwd om luchtlekken te voorkomen.

Afbeelding

Elke injector wordt elektronisch bediend en heeft een aansluiting die naar de gascomputer loopt. Die stekkers moeten op zijn plaats zitten voordat het spruitstuk in de auto gaat want daarna kan je er nog onmogelijk bij.

Afbeelding

De verdamper zorgt er voor dat het vloeibare LPG omgezet wordt in gasvormig LPG. Hierbij wordt warmte aan de omgeving onttrokken en omte voorkomen dat de boel binnen de korste keren bevriest loopt er warm koelwater uit de motor door de verdamper. Naast de koelwaterslangen zit er nog een vacuumslang en een in- en uit-gaande gasslang op.

Afbeelding

Volgens de documentatie moet het gasfilter elke 60.000 km vervangen worden omdat het anders helemaal mis gaat. Deze had er ruim 400.000 op zitten dus dat was een mooi moment om er een nieuwe in te zetten. De oude was wat zwart maar voldeet eigenlijk nog prima.

Afbeelding

Hier zit alles gemonteerd in de auto. De expansiebox van het luchtfilter moest wel verwijderd worden om genoeg plaats te creeren voor de verdamper. Heb eigenlijk nog nooit zo goed begrepen waarom het luchtfilter uberhaupt een expansiebox heeft. Ik heb hem in ieder geval bij de vorige auto nog nooit gemist.

Afbeelding

Het koelwater voor de verdamper wordt simpelweg afgetapt uit de slangen die naar de kachelradiator lopen. T-stuk er tussen en een stukje slang naar de verdamper is alles. Het is trouwnens wel lastig om dit goed waterdicht te krijgen, als de motor heet wordt komt er druk op het koelsysteem te staan en dan moet alles erg goed vast zitten om lekken te voorkomen.

Afbeelding

Dan de computers en de elektronica. Dit is de interfaceunit die het signaal van de benzineinjectors uitleest en de druk in de inlaat meet.

Afbeelding

Dit is de gascomputer die de gasinjectors, tankafsluiter, verdamper afsluiter en ook het bedieningspaneeltje in de auto aanstuurd.

Afbeelding

Gelukkig is de computerkast in de auto standaard ruim genoeg om de gascomputers te plaatsen. Met de gascomputers er bij zit de kast wel helemaal vol.

Afbeelding

En met alle bedrading aangesloten helemaal. Het is een heidens karwei om dit allemaal netjes op z’n plek te krijgen.

Afbeelding

Er loopt bedrading naar de benzine- en gas-injectoren, naar de verdamper, naar de controleunit in de auto en naar de tank, er zit een hele kabelboom bij die aangesloten moet worden. Ik heb alles gesoldeerd zodat het niet los kan raken, daarna krimpkous er omheen om het goed af te schermen, daarna alle bekabeling stevig vastgezet zodat het niet kapot kan trillen. Bij slecht aangesloten LPG installaties zijn elektrische problemen vaak de boosdoener, het is dus belangrijk om dit stuk goed te doen. Om alle bedrading aan te sluiten moet er een gat in het schutbord geboord worden en moet het halve dashboard open om alle kabels netjes vast te zetten. De kabel naar de tank loopt onder de bekleding door naar de kofferbak.

Afbeelding

Binnenin de auto zit er slechts een klein blokje op het dashboard waarmee de installatie aan en uitgezet kan worden en waarop het nivo in de tank af te lezen is.

Afbeelding

Na een paar weken afzien bij de pomp toen ik op benzine reed is het nu eindelijk weer lachend de tank volgooien en maar 25 euro afrekenen :)
rubz405
Support
Berichten: 115
Lid geworden op: do 03 feb 2011, 06:45

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door rubz405 »

Mooi verhaal!

heb het zelf in mijn break 2.2 gedaan.. Vialle, beetje zelfde verhaal.. nieuwe slangen en rubbers, lektest.. Tank mocht nog net qua leeftijd...
Ben hier geweest voor keuring: http://www.lpgverkerk.nl/
prima kerel, wel Volvo minded, maar G3 bewijs kort daarna in huis en genieten!
(zonder een bedrijf dat mee wil werken, heb je volgens mij alleen G2 te kiezen..)

groet, RubZ
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Goed om te horen dat ik niet de enige ben die het in zijn hoofd haalt om een gasinstallatie in te bouwen. Wat was jij ongeveer kwijt voor het regelen van het papierwerk? Ik heb al van een gasboer een prijsopgave en die vroeg 300 euro om het in orde te maken. Lijkt me een beetje veel voor 20 minuten werk.
Gebruikersavatar
grislion66
Support
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
Locatie: zaanstad

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door grislion66 »

Geweldig gedaan, ziet er weer top uit.
Veel plezier alvast me de nouveau voiture.
Ford Capri 3.0S V6 strato silber 1984/87
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Vandaag was de grote dag. Om een lpg G3 registratie op het kenteken aan te vragen moest de gasinstallatie gekeurd worden. Dit was wel even spannend omdat officieel alleen een erkende gasinbouwer die over alle relevante opleidingen en certificaten beschikt een G3 installatie mag inbouwen. Op basis van alleen al het feit dat dit niet gebeurd was, had hij afgekeurd kunnen worden, en daarbovenop hadden er nog tal van technische redenen kunnen zijn om de boel af te keuren. Op de RDW site staat een document met maarliefst 40 pagina's met alleen maar eisen waar de inbouw van een gasinstallatie aan moet voldoen. Een ringetje wat te dun is of een stukje slang wat niet het juiste goedkeuringsnummer heeft, is voldoende voor afkeur. Ik had inmiddels twee weken rondgereden met de nieuwe LPG installatie dus ik wist wel dat de auto zelf goed reed op LPG maar dat is geen garantie voor goedkeur van de installatie.

Het wonder is echter geschied, de installatie is zonder enige op of aanmerking goedgekeurd! Er blijkt zelfs nog een extra steekproefcontrole te zijn uitgevoerd! Ik ben er erg blij mee! Dat is toch geen slecht resultaat voor een welwillende hobbyist die zonder enige relevante kennis, ervaring, opleiding danwel certificering aan zo'n project begint :) Een beetje trots ben ik er wel op. Binnenkort ontvang ik als het goed is de nieuwe kentekencard en dan is het papiertechnisch allemaal in orde.

Dan kan ik eindelijk aan het volgende grote project beginnen. Er moet nog een volledig nieuwe uitlaat onder en er moet nog een grote onderhoudsbeurt met distributieriem gedaan worden. De APK zit er ook aan te komen dus ik moet ook nog uitzoeken waarom de handrem totaal niet werkt. Genoeg te doen nog....
Laatst gewijzigd door TrafficBandit op wo 07 sep 2016, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henk1958
Berichten: 99
Lid geworden op: za 20 sep 2008, 15:44

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door Henk1958 »

Daar moet op gedronken worden hie ha ho.
Je moet eens zoeken op het forum er heeft iemand een mooie reportage met foto's van een riem wissel opgezet . :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
406 Coupe 2.2L 16V 2005 vialle lpi 173000 km
NOIR OBSIDIEN Chesnut leather
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Henk1958 schreef:Je moet eens zoeken op het forum er heeft iemand een mooie reportage met foto's van een riem wissel opgezet . :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Hehehe, ik zal inderdaad eens even zoeken op het forum om te zien hoe je dat nou precies moet doen ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 3 gasten