TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Laat je eigen Coupé zien.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door RAH »

:( Een goed stuk slang vervangen omdat een type aanduiding er niet op staat. Ik mis de facepalm emoji. Wat de beugel betreft, daar kan ik dan wel wat bij voorstellen, dat dempingsmateriaal zou er tussenuit gedrukt kunnen worden waardoor er speling komt. Dat koplampglas zou je ook met wat tandpasta kunnen polijsten (of met een speciaal daarvoor bedoeld setje met verschillende soorten schuurpapier en slijppasta/polijstpasta). Dan hoeft je de koplamp niet te vervangen, scheelt wat werk al hoeft de bumper er niet af om de lamp te vervangen (dacht ik). Zo'n vulslang die 2 jaar oud is en daarom moet worden vervangen is ook weer zo'n facepalm emoji. Zou bij een APK ook gekeken worden naar de leeftijd van die slang is het wat anders, maar eenmaal goedgekeurd voor LPG kijkt er nooit meer iemand naar (niet helemaal waar, wordt wel op lekken gecontroleerd).
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Tja de keuringsregels zijn niet allemaal even logisch. Een slang mag bij de keuring niet ouder zijn dan 2 jaar, maar als je er vervolgens 20 jaar mee rond rijdt dan is dat geen probleem. Waarom dat is, geen idee. Zo zijn er wel meer rare regels.

Maar regels zijn regels en als de installatie goedgekeurd wordt en een steekproef krijgt van de RDW zelf waarbij hij afgekeurd wordt, dan kan de originele goedkeurder strafpunten krijgen die er uiteindelijk toe kunnen leiden dat hij geen keuringen meer uit mag voeren. Ik snap dus wel dat de regels streng toegepast worden. Zeker als er een beunhaas zoals ik langs komt die zijn installatie even wil laten keuren ;)

Gelukkig zijn het stuk voor stuk punten die makkelijk op te lossen zijn, kost alleen weer een hoop tijd, maar goed dat heb je als je het zelf wil doen.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Inmiddels zijn alle onvolkomenheden uit de eerste keuring verholpen en is de gasinstallatie goedgekeurd. Ook een nieuw kentekenbewijs ontvangen met de begeerde B/G (Benzine/Gas) aanduiding bij de brandstof. Geen gek resultaat voor een beetje beunen aan de Coupe :)

Eindelijk is de gasinstallatie dan klaar en kan ik met een volgend hoofdstuk aan de slag. Ik zit me al een tijdje te ergeren aan het interieur waar van alles mee mis is dus dat wordt het volgende project.

Afbeelding
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

De eerste stap in de aanpak van het interieur waren de deuren waar diverse problemen mee waren:

- De deurvanger van het rechterportier was kapot
- De spiegels op de auto zijn meegespoten en die wil ik weer in de originele staat hebben (zwarte spiegels)
- De luidsprekers in de deuren zijn nog de originele exemplaren en krijgen een upgrade
- De buitentemperatuur aanduiding in het dashboard werkt niet door een probleem met de temperatuursensor (in de spiegel)
- De raamgeleiding loopt niet soepel waardoor het raam niet lekker open en dicht gaat
- Er zitten wat dingen los in het portier die een hoop bijgeluid geven als je de deur dicht gooit.

Ook heb ik besloten dat het leren interieur er uit gaat en vervangen wordt door een stoffen interieur. Toen het leer nog nieuw was het een stuk mooier dan stof maar inmiddels is het leer zover heen dat het niet meer te redden is. Het leer van beide voorstoelen is op, de bestuurdersstoel heeft zelfs een paar flinke gaten. Wat me ook meteen opviel is dat de leren bekleding erg veel bijgeluid geeft tijdens het rijden, de kleinste beweging geeft al een hoop gekraak en andere herrie van het leer wat over het stoelframe schuift. Hier heb je met stof geen last van en daardoor klinkt de auto meteen 15 jaar minder oud. Het stoffen interieur wat ik erin gezet heb is zeker niet perfect maar er zitten geen gaten in en is in algemene zin in veel betere staat dan wat er nu in zit.

Bij het verwijderen van de deurpanelen viel meteen op dat niet alle schroeven e.d. er in zaten, ook zaten er verkeerde schroeven in. Dat verklaarde het gerammel als je de deur dicht gooide. Ik was dus duidelijk niet de eerste die de deur had opengemaakt. De dampwerende deurfolie was ook in beide deuren kapot (gescheurd/gesneden). Bij het installeren van zwaardere luidsprekers is het wel belangrijk dat dit goed zit omdat je anders allemaal bijgeluid krijgt van wapperende deurfolie. Voor het rechter portier had ik nog een deurfolie die in goede staat was, voor het linker portier niet en daar heb ik uiteindelijk met ducttape weer een geheel van gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de deurfolie er af was kon de deurvanger vervangen worden. De beugel aan de chassiskant was volledig doorgebroken dus met de oude was weinig meer te beginnen. Na vervanging door een andere ging de deur weer soepel open en dicht zonder krakende bijgeluiden.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de spiegels konden er nu af, een beetje klooien om de stekker los te krijgen en een paar schroefjes verder waren ze los. Ook hier bleek ik niet de eerste te zijn want een van de pinnen in de stekker was verbogen waardoor hij geen contact meer maakte, dit bleek de oorzaak te zijn van de niet werkende temperatuuraanduiding in de auto. Nadat de pin in in de stekker weer teruggebogen was deed de temperatuuraanduiding het weer goed. Met de vervangende zwarte spiegels ziet de auto er meteen een stuk beter uit, zoals Pininfarina het bedoeld had zeg maar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het klussen aan de deur viel ook spontaan de stootstrip van het achterspatbord er af. De originele bevestigingspunten waren allemaal afgebroken en de strip zat met lijm op het plaatwerk geplakt. Dat houdt natuurlijk niet en daarom was hij er af gevallen. Gelukkig had ik die strip netjes van mijn oude auto gedemonteerd zodat ik hem kon vervangen. Ook dat zit nu weer netjes.

Afbeelding

Afbeelding
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Met de deurpanelen en de deurfolie er af is er ook geen beter moment om het raammechanisme even goed te smeren. Het liep allemaal niet helemaal lekker waardoor het raam niet in een keer open ging als je de schakelaar indrukte. Enige mogelijkheid om het raam te openen was om de schakelaar ingedrukt te houden. Een beetje smering deed wonderen en het raammechanisme werkt nu weer naar behoren.

Afbeelding

Afbeelding

Uiteindelijk kon de vervangende c.q. gerepareerde deurfolie weer teruggeplaatst worden en gelijmd worden. Ik heb ook meteen de deurluidsprekers vervangen door een upgrade. Alhoewel de originele speakers niet slecht zijn gaat er toch een hele nieuwe wereld open met een paar echt goede luidsprekers. Daarna de deurpanelen weer teruggeplaatst en vastgezet zoals ze horen vast te zitten. Al met al niet het meest spannend allemaal maar wel weer een aantal punten aangepakt die de algemene rijervaring een stuk beter maakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
bart-peugeot
Support
Berichten: 113
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
Locatie: Rijnmond

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door bart-peugeot »

Fijn dat de lpg installatie nu goedgekeurd is.

Verder wordt de 406 steeds netter. Super.
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
GlennHughes
Berichten: 8
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 16:52

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door GlennHughes »

Hoi Peter. Ik ben Roberto , de vorige eigenaar van de Coupe. Ik volg dit natuurlijk met heel veel interesse.
Complimenten hoe ja alle zaken aanpakt. je kan wel zien dat het niet de eerste keer is dat je aan een Coupe aan het werk bent.
Hij wordt echt steeds mooier en beter.

ga zo door :clean:
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Ha Roberto, ja je herkent hem straks niet meer terug. Er staat nog aardig wat op de planning, maar helaas is de tijd die ik er aan kan besteden beperkt, dus het gaat allemaal nog wel even duren. Inmiddels ben ik bezig om het hele onderstel aan te pakken (schokdempers, wiellagers, etc) daar knapt hij flink van op.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Vandaag was de rest van het interieur aan de beurt om vervangen te worden. Stoelen, zijpanelen, hemelbekleding, alles is er uit gegaan en vervangen door een set stoffen bekleding uit mijn oude Coupe. De bekleding uit de oude coupe was zeker niet perfect maar een heel stuk beter dan het leren interieur wat in de nieuwe Coupe zat. Dat interieur was behoorlijk versleten en hier en daar kapot.

- De bestuurdersstoel had een slijtagegat en was er verder ook niet al te best meer aan toe
- Het stuur was flink versleten en het leer bladderde er letterlijk vanaf
- De versnellingspook had er helemaal geen leer meer opzitten
- De hoedenplank was zwaar verbleekt door de zon
- De hemelbekleding bij het derde remlicht hing los

Aangezien alles toch los en eruit moest was het een mooi moment om meteen even wat andere problemen op te lossen:

- De binnenspiegel was lam
- De regensensor / automatische ruitenwissers werkten niet
- De binnenverlichting achter werkte niet meer
- De radio stoorde door kapotte antenne

Toen ik toch bezig was heb ik meteen de dashcam weer op zijn plek gezet zodat ik de volgende Franse motorrijder mooi op beeld kan zetten.

De eerste stap was om alles eruit te halen, dat gaat gelukkig redelijk makkelijk en snel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De radio had geen goede ontvangst en stoorde, bij de Coupe wordt dit vrijwel altijd veroorzaakt doordat er water in de voet van de antenne gekomen is. Hier zit nog wat elektronica die daardoor kapot gaat met storing van het antennesignaal als gevolg. Een andere antenne was de oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

De automatische ruitenwissers werkten niet en de ruitenwissers konden alleen handmatig harder of zachter gezet worden. Dit bleek te liggen aan een kapotte regensensor die ik vervangen heb. Na vervanging heb ik de nieuwe getest door wat water op de voorruit te spuiten en het probleem was inderdaad verholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De dashcam die in mijn oude auto zat, is overgebouwd in de nieuwe auto. Inmiddels is die dashcam al behoorlijk oud (allereerste generatie) maar hij voldoet nog steeds redelijk goed. Nieuwe dashcams hebben vooral hogere resoluties en beter zicht in het donker, maar voor nu gaat de oude er dus nog even in. Bij de binnenverlichting aan het plafond zit een draad waar 12 volt op staat zodra de auto op contact staat. Door de dashcam daar op aan te sluiten gaat hij automatisch aan als je de auto op contact zet. Je hoeft er dus verder niet bij na te denken om hem aan of uit te zetten, precies wat ik wil.

Afbeelding

Afbeelding

De binnenspiegel zat erg los en er was duidelijk iets mee mis. Na de spiegel van de kogel gewipt te hebben bleek dat er een stuk uit de "kogel-kom" gebroken was en dat was de oorzaak dat hij zo los zat. Een andere spiegel was zo geplaatst en verhielp het probleem.

Afbeelding

Het stuur was er slecht aan toe, het leer kwam los en bladderde letterlijk van het stuur af. Bij mijn vorige Coupe had ik het stuur opnieuw laten bekleden en dat zag er nog steeds als nieuw uit dus die is erin gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

De stoelen zijn in zijn geheel vervangen door andere. Grootste probleem was het leer wat versleten was en een gat in de bekleding van de bestuurdersstoel. Waar ik me ook aan ergerde was het bijgeluid wat leer maakt. Door de beweging van het leer of het schuiven over het stoelframe hoor je allemaal gekraak en andere bijgeluiden, hierdoor klinkt het allemaal een beetje oud en versleten. Nu dat er een stoffen interieur in zit zijn de bijgeluiden volledig weg en klinkt de auto 15 jaar jonger tijdens het rijden. De stoffen bekleding is zeker niet in perfecte staat maar is heel en ziet er verder nog redelijk uit. Dat is wel een beetje een wonder als je bedenkt dat de stoffen bekleding er al een half miljoen km op heeft zitten en het leer "maar" 225.000 km. Wel heb ik bij het stoffen interieur een keer het schuim uit de zitting van de bestuurdersstoel vervangen omdat dat op een gegeven moment niet lekker meer zat. Nadeel van de stoffen bekleding is ook dat de stof van de zijpanelen los komt van het onderliggende schuim, op dat punt ziet het leren interieur er weer veel beter uit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan de versnellingspook, die was er slecht aan toe want daar zat geen leer meer op. Degene uit mijn vorige Coupe zag er nog goed uit dus daar knapte de nieuwe Coupe flink van op.

Afbeelding

Afbeelding

De hoedenplank was zwaar verbleekt door de zon en was eerder grijs met een paarse gloed dan zwart. De hoedenplank uit mijn oude coupe had dat ook en die heb ik ooit zwart gespoten om hem weer netjes te krijgen. De hoedenplank uit de oude Coupe zag er nog steeds goed uit dus die is in de nieuwe gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

De hemelbekleding hing los bij het derde remlicht omdat er hier een beugel opgelijmd zit die na 20 jaar los komt. Hier hebben alle Coupe's last van en dit had ik bij mijn vorige coupe ook. Die heb ik ooit gerepareerd door de beugel behalve met lijm ook met een paar popnagels vast te zetten. Die hemelbekleding is uiteindelijk in de nieuwe coupe gegaan en heeft de boel goed opgefrist. Nadat ook de zijpanelen, de hoedenplank, achterbank, voorstoelen en het stuur vervangen waren zag het er zo uit, al met al een hele verbetering al zeg ik het zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten