TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Om de vulslang niet los te laten bungelen onder de auto heb ik het vulpunt ook maar meteen geinstalleerd. Een grote zwarte dop die het geheel er niet mooier op maakt maar wel noodzakelijk is. Er zijn eisen aan waar de dop geplaatst mag worden dus heel veel andere mogelijkheden zijn er helaas niet.
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Ik blijf het toch altijd leuk vinden om te zien hoe mensen mooie dingen maken en inventief zijn.
Dat draadeind met ringen ..prima idee
Dat is ook het leuke aan dit soort topics.
Helaas sleutel ik niet zoveel meer en als ik dat wel doe, denk ik achteraf soms; had ik maar foto's gemaakt want misschien heeft iemand anders er ook wat aan.
Mooi werk trafficbandit
Dat draadeind met ringen ..prima idee
Dat is ook het leuke aan dit soort topics.
Helaas sleutel ik niet zoveel meer en als ik dat wel doe, denk ik achteraf soms; had ik maar foto's gemaakt want misschien heeft iemand anders er ook wat aan.
Mooi werk trafficbandit
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 22 apr 2009, 21:33
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
goed bezig ! ziet er goed uit. maar waarom had je de vuller niet achter het tankklepje gezet ? wel met een mini vuller uiteraard.
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Het volgende hoofdstuk in de gasinbouw is de verdamper. De functie van de verdamper om het LPG uit de tank te laten verdampen naar een lagere druk zodat het naar de LPG injectors kan. Voor het verdampen van LPG is warmte nodig en daarvoor is de verdamper aangesloten op het koelwatersysteem van de motor. Dit wordt gedaan door een T-stuk te plaatsen tussen de kachelslangen die van de motor naar het schutbord lopen. Zonder de warmte van het koelwater bevriest het LPG en krijgt de motor geen brandstof meer en slaat af.
Om de verdamper te kunnen plaatsen moet er eerst ruimte vrijgemaakt worden. Dit heb ik gedaan door de extra box op het luchtfilter te verwijderen en de opening op het deel waar het luchtfilter in zit, af te doppen. Ik heb nooit echt begrepen waarom die box er uberhaupt op zit.
Een extra beugel is nodig zodat de verdamper goed vastgezet kan worden.
Hier de verdamper zelf, volledig met slangen en al, die heb ik in zijn geheel uit de oude auto gehaald. Ook een foto van de kachelslangen waar de T-stukken op geplaatst worden.
Voordat de verdamper terug ga in de auto nog even het gasfilter vernieuwen
Hier zit de verdamper op zijn plaats met de koelwaterslangen aangesloten
Volgende hoofdstuk is de gasleiding van de tank naar de verdamper maar dat is weer voor een andere dag.
Om de verdamper te kunnen plaatsen moet er eerst ruimte vrijgemaakt worden. Dit heb ik gedaan door de extra box op het luchtfilter te verwijderen en de opening op het deel waar het luchtfilter in zit, af te doppen. Ik heb nooit echt begrepen waarom die box er uberhaupt op zit.
Een extra beugel is nodig zodat de verdamper goed vastgezet kan worden.
Hier de verdamper zelf, volledig met slangen en al, die heb ik in zijn geheel uit de oude auto gehaald. Ook een foto van de kachelslangen waar de T-stukken op geplaatst worden.
Voordat de verdamper terug ga in de auto nog even het gasfilter vernieuwen
Hier zit de verdamper op zijn plaats met de koelwaterslangen aangesloten
Volgende hoofdstuk is de gasleiding van de tank naar de verdamper maar dat is weer voor een andere dag.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 22 apr 2009, 21:33
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
ik mag hopen dat je voor de vulslang en de slangen van de verdamper naar de injectoren nieuw hebt. die mogen niet ouder zijn dan 2 jaar bij inbouw. de leiding van de tank naar de verdamper heb je ook in kunststof (wel lpg uiteraard). laat zich iets makkelijker leggen dan koper.
succes verder.
succes verder.
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Ik dacht dat de verdamper "in line" geplaatst werd. De verdamper heeft geen eigen pomp dus moet het koelwater door de koelvloeistofpomp van de motor door de verdamper gepompt worden. De weg wat minste weerstand is rechtdoor, dus gaat er niets, dan wel weinig, naar de verdamper. Bij mijn weten hoort het koelwater zonder aftakking vanaf de motor eerst naar de verdamper, dan naar de kachel radiateur en dan weer terug naar de motor te lopen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
- bart-peugeot
- Support
- Berichten: 114
- Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
- Locatie: Rijnmond
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Ik snap je punt.
In mijn lpg auto's zat de verdamper ook altijd met T-stukken in het koelsysteem gemonteerd. (niet zelf gemonteerd)
Zover ik weet wordt dit altijd zo gedaan.
In mijn lpg auto's zat de verdamper ook altijd met T-stukken in het koelsysteem gemonteerd. (niet zelf gemonteerd)
Zover ik weet wordt dit altijd zo gedaan.
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
-
- Berichten: 38
- Lid geworden op: wo 22 apr 2009, 21:33
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
bij de meeste moderne peugeot's zit er een lucht klep die warm/koud regelt. dan kun je het beste in serie of zoals boven geschreven in line zetten. dus eerst verdamper en dan naar de kachel en retour uiteraard. maar bijv bij een oude peugeot (bijv 504 of 604) moet je parrallel gaan aansluiten want als je de kachel op koud zet word gewoon echt de flow van koelvloeistof onderbroken.
maar zoals het hier is gedaan kan ook voor een 406. mocht je de kachel niet warm genoeg krijgen (omdat het meeste koelwater dan door de verdamper (lpg) stroomt gaat er minder door de kachel. maar ik denk dat de eigenaar van de coupe nog geen problemen had ondervonden in het verleden, en de slangen al had liggen, zou ik het zo laten.
maar niet iedere lpg inbouwer weet hoe de verwarming werkt (kraan of klep). dus parallel aansluiten is dan de veiligste keuze.
maar zoals het hier is gedaan kan ook voor een 406. mocht je de kachel niet warm genoeg krijgen (omdat het meeste koelwater dan door de verdamper (lpg) stroomt gaat er minder door de kachel. maar ik denk dat de eigenaar van de coupe nog geen problemen had ondervonden in het verleden, en de slangen al had liggen, zou ik het zo laten.
maar niet iedere lpg inbouwer weet hoe de verwarming werkt (kraan of klep). dus parallel aansluiten is dan de veiligste keuze.
-
- Beheerder
- Berichten: 1504
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
AG had destijds per merk en model specifieke inbouwinstructies. Deze zijn nog steeds te downloaden en voor de 406 coupe moet de verdamper met T-stukken aangesloten worden zoals hierboven gedaan is.
Aangezien dit voor mij inmiddels de derde 406 coupe is waar deze installatie in gaat, heb ik inmiddels wat ervaring met een installatie die middels T-stukken op het koel systeem is aangesloten. (Ongeveer een half miljoen km) Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat dit prima werkt. Ik heb nog nooit een motor gehad die af sloeg omdat de verdamper bevroren was en ook het kachel systeem werkt onder alle mogelijke omstandigheden zoals het hoort.
Ik heb er dus wel vertrouwen in dat dit goed gaat werken. Enige uitdaging die ik nog wel heb met de verdamper is de druk sensor die er op zit. Dit is een bekend zwak punt en die is ook op deze verdamper kapot. Resultaat is een schok tijdens het rijden als hij overschakelt naar LPG en niet automatisch terugschakelen naar benzine als de tank leeg is. Alhoewel dit het rijden op LPG verder niet beïnvloed wil ik dit voor het mooi nog wel even fixen. Probleem alleen is dat die sensors niet meer gemaakt worden en vrijwel niet meer beschikbaar zijn. Er zijn ombouwsetjes die bosch sensors toepassen maar aangezien die een andere signaalcurve hebben moet dan ook de software in de computer een update krijgen. Hier moet ik nog even achteraan.
Aangezien dit voor mij inmiddels de derde 406 coupe is waar deze installatie in gaat, heb ik inmiddels wat ervaring met een installatie die middels T-stukken op het koel systeem is aangesloten. (Ongeveer een half miljoen km) Ik kan uit eigen ervaring bevestigen dat dit prima werkt. Ik heb nog nooit een motor gehad die af sloeg omdat de verdamper bevroren was en ook het kachel systeem werkt onder alle mogelijke omstandigheden zoals het hoort.
Ik heb er dus wel vertrouwen in dat dit goed gaat werken. Enige uitdaging die ik nog wel heb met de verdamper is de druk sensor die er op zit. Dit is een bekend zwak punt en die is ook op deze verdamper kapot. Resultaat is een schok tijdens het rijden als hij overschakelt naar LPG en niet automatisch terugschakelen naar benzine als de tank leeg is. Alhoewel dit het rijden op LPG verder niet beïnvloed wil ik dit voor het mooi nog wel even fixen. Probleem alleen is dat die sensors niet meer gemaakt worden en vrijwel niet meer beschikbaar zijn. Er zijn ombouwsetjes die bosch sensors toepassen maar aangezien die een andere signaalcurve hebben moet dan ook de software in de computer een update krijgen. Hier moet ik nog even achteraan.
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
welk merk verdamper ben je aan het inbouwen ???
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten