TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
- bart-peugeot
- Support
- Berichten: 113
- Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
- Locatie: Rijnmond
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Super netjes weer hoor!
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Het begint inderdaad langzaam aan wat te worden. Er is nog wel een hoop werk voor de boeg aan het onderstel maar het begin is er. Ik heb afgelopen weekend het dashboard en de midden console onder handen gehad. Er zit nu een moderne navigatie/audio unit in en dat scheelt ook een hoop in de rij-ervaring. Ik zal binnenkort wat foto’s plaatsen.
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Inmiddels heb ik het dashboard ook uit elkaar gehaald en alles gedaan wat daaraan moest gebeuren:
- De dashboardverlichting werkte deels niet en is vervangen
- Het stuur stond scheef bij rechtdoor rijden en is recht gezet
- Er is cruisecontrol ingebouwd
- Er is een Android car-computer met audio en navigatie e.d. ingebouwd
- Alle speakers zijn ge-upgrade
- En daarnaast nog wat kleine dingen gefixed zoals een kapot luchtrooster en een nieuw kapje op de OBD poort
Niet al te spannend allemaal maar een goed werkend dashboard, cruisecontrol en goede audio en navigatie verhogen het rijplezier toch wel heel erg. Langzaam aan wordt het een beetje de auto die ik hebben wilde.
- De dashboardverlichting werkte deels niet en is vervangen
- Het stuur stond scheef bij rechtdoor rijden en is recht gezet
- Er is cruisecontrol ingebouwd
- Er is een Android car-computer met audio en navigatie e.d. ingebouwd
- Alle speakers zijn ge-upgrade
- En daarnaast nog wat kleine dingen gefixed zoals een kapot luchtrooster en een nieuw kapje op de OBD poort
Niet al te spannend allemaal maar een goed werkend dashboard, cruisecontrol en goede audio en navigatie verhogen het rijplezier toch wel heel erg. Langzaam aan wordt het een beetje de auto die ik hebben wilde.
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Een laatste puntje was de bediening van de benzineklep die niet werkte. Tot nu toe lag er een swchuursponsje in het deurvak wat je onder de openingshendel op de vloer moest proppen zodat je naar de benzingeklep kon toelopen om hem handmatig te openen. Goed bedacht maar toch niet helemaal zoals ik het graag hebben wilde. Ik heb een nieuw veertje gemaakt en achter het klepje geplaatst. De klep springt nu weer gewoon direct open als je aan de hendel trekt. Het schuursponsje is niet meer nodig.
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Nu dat het interieur min of meer in orde is, is het tijd voor het onderstel. Dat is op zijn zachts gezegd een beetje moe. Ik heb afgelopen weekend de voorkant onder handen gehad. Concrete problemen die opgelost moesten worden:
- Het stuurhuis was lek en er liep stuurbekrachtigingsolie uit, dit moest vervangen worden.
- De schokbrekers maakten allemaal vreemde bijgeluiden tijdens het rijden, ook die moesten vervangen worden.
- De remmen piepten, dus die ook maar meteen vervangen
- En als je nou toch bezig bent dan is het zonde om de wiellagers, stuurkogels, fuseekogels en de taatslagers niet ook meteen even mee te nemen toch?
Als eerste was het stuurhuis aan de beurt. Het stuurhuis wat in de auto zat was lek en alles zat onder de stuurbekrachtigingsolie. Het stuurhuis uit mijn oude auto was nog goed en dat had ik bewaard voor deze auto. Het stuurhuis verwijderen is even een klusje maar als hij er uit is ziet hij er zo uit:
Het stuurhuis uit de oude auto was nog goed maar ik wilde wel meteen de stuurkogels vervangen zodat ik voorlopig weer even zonder problemen vooruit kan.
Het was best even lastig om het nieuwe stuurhuis weer op zijn plek te krijgen, veel ruimte is er niet en het is flink klooien om hem langs de uitlaat e.d. te krijgen. Uiteindelijk zat hij op z'n plek en kon de stuurpen vastgezet worden en de stuurbekrachtigingsleidingen aangesloten worden. Daarna even de boel ontluchten en het functioneerde weer als vanouds.
De volgende stap waren de schokbrekers voor. Bij het inveren bij een drempel kwamen daar absoluut geen gezonde geluiden uit. Ik weet niet wat er mee mis was maar het was duidelijk niet goed. Na het losmaken van de remklauw, de fuseekogel, en de aandrijfas, kon de hele voorpoot uit de auto gehaald worden. Er zat aardig wat roest op de schokbreker en ook het taatslager was flink aangetast door roest.
Om de wegligging weer op het oude nivo te krijgen had ik besloten om de dempers, de taatslagers, de fuseekogels en de wiellagers te vervangen. Hiervoor moesten de veerpoten helemaal gedemonteerd worden.
- Het stuurhuis was lek en er liep stuurbekrachtigingsolie uit, dit moest vervangen worden.
- De schokbrekers maakten allemaal vreemde bijgeluiden tijdens het rijden, ook die moesten vervangen worden.
- De remmen piepten, dus die ook maar meteen vervangen
- En als je nou toch bezig bent dan is het zonde om de wiellagers, stuurkogels, fuseekogels en de taatslagers niet ook meteen even mee te nemen toch?
Als eerste was het stuurhuis aan de beurt. Het stuurhuis wat in de auto zat was lek en alles zat onder de stuurbekrachtigingsolie. Het stuurhuis uit mijn oude auto was nog goed en dat had ik bewaard voor deze auto. Het stuurhuis verwijderen is even een klusje maar als hij er uit is ziet hij er zo uit:
Het stuurhuis uit de oude auto was nog goed maar ik wilde wel meteen de stuurkogels vervangen zodat ik voorlopig weer even zonder problemen vooruit kan.
Het was best even lastig om het nieuwe stuurhuis weer op zijn plek te krijgen, veel ruimte is er niet en het is flink klooien om hem langs de uitlaat e.d. te krijgen. Uiteindelijk zat hij op z'n plek en kon de stuurpen vastgezet worden en de stuurbekrachtigingsleidingen aangesloten worden. Daarna even de boel ontluchten en het functioneerde weer als vanouds.
De volgende stap waren de schokbrekers voor. Bij het inveren bij een drempel kwamen daar absoluut geen gezonde geluiden uit. Ik weet niet wat er mee mis was maar het was duidelijk niet goed. Na het losmaken van de remklauw, de fuseekogel, en de aandrijfas, kon de hele voorpoot uit de auto gehaald worden. Er zat aardig wat roest op de schokbreker en ook het taatslager was flink aangetast door roest.
Om de wegligging weer op het oude nivo te krijgen had ik besloten om de dempers, de taatslagers, de fuseekogels en de wiellagers te vervangen. Hiervoor moesten de veerpoten helemaal gedemonteerd worden.
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Nadat alles uit elkaar was moest het allemaal weer in elkaar met nieuwe onderdelen.
De geassembleerde veerpoot kon vervolgens in zijn geheel in de auto geplaatst worden.
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Als laatste zijn ook een paar nieuwe voorremmen geplaatst (blokken en schijven)
Nadat alles weer gemonteerd was heb ik de stuurkogels nog even afgesteld zodat het stuur netjes op 12 uur staat bij rechtdoor rijden, en volgende week worden alle vier de wielen nog een keer goed uitgelijnd. Inmiddels ben ik er twee keer mee naar mijn werk geweest en alles rijdt zoals het moet, geen rare bijgeluiden meer, hij remt goed, rijdt rechtdoor, en stuurt zoals het hoort. Het rijdt gewoon weer bijna als nieuw! Missie geslaagd al zeg ik het zelf. Nu nog even de achterkant en dan zou het voorlopig weer even goed moeten zijn.
Nadat alles weer gemonteerd was heb ik de stuurkogels nog even afgesteld zodat het stuur netjes op 12 uur staat bij rechtdoor rijden, en volgende week worden alle vier de wielen nog een keer goed uitgelijnd. Inmiddels ben ik er twee keer mee naar mijn werk geweest en alles rijdt zoals het moet, geen rare bijgeluiden meer, hij remt goed, rijdt rechtdoor, en stuurt zoals het hoort. Het rijdt gewoon weer bijna als nieuw! Missie geslaagd al zeg ik het zelf. Nu nog even de achterkant en dan zou het voorlopig weer even goed moeten zijn.
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Heb je nu de oude veren herbruikt? Dat had ik eigenlijk niet gedaan, de standaard veren zijn erg slap en zeker in combinatie met Bilstein B4’s is dan geen lekkere combo. Een setje Eibach Pro werkt erg goed samen met de Bilsteins is mijn ervaring. Hij komt dan wel iets lager te liggen(maar zeker niet te), maar ik heb nooit iets geraakt aan de onderkant (waarsch ook door de stijvere veer).
Super werk trouwens en ook mooi hoe je alles documenteert en laat zien. Ik vraag me wel af of je niet eentje had kunnen kopen die in een betere staat was. Ik krijg niet een al te beste indruk van de (oorspronkelijke) auto, maar goed, als het je hobby is, dan is het natuurlijk helemaal prima.
En een andere vraag, had je niet na al die jaren rijden in een 406 coupe behoefte aan iets anders? Ik weet, het zijn mooie auto’s en ze rijden lekker en kwalitatief véél beter dan de x07 generatie van Peugeot. Maar goed, er zijn nog meer leuke auto’s…
Super werk trouwens en ook mooi hoe je alles documenteert en laat zien. Ik vraag me wel af of je niet eentje had kunnen kopen die in een betere staat was. Ik krijg niet een al te beste indruk van de (oorspronkelijke) auto, maar goed, als het je hobby is, dan is het natuurlijk helemaal prima.
En een andere vraag, had je niet na al die jaren rijden in een 406 coupe behoefte aan iets anders? Ik weet, het zijn mooie auto’s en ze rijden lekker en kwalitatief véél beter dan de x07 generatie van Peugeot. Maar goed, er zijn nog meer leuke auto’s…
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
De oude veren zitten er inderdaad weer in. Ik heb wel gekeken naar andere veren maar ik las alleen maar verhalen van mensen die na het vervangen van hun veren zaten met een auto die of veel te hoog, of veel te laag stond. Vandaar dat ik de originele veren gebruikt heb. Ik wilde het gedrag van het onderstel ook niet al te veel veranderen. Nu dat alles weer werkt zoals het moet, zonder rare bijgeluiden en dergelijke ben ik er prima tevreden mee.
Helaas was mijn vorige coupe total loss gereden door een Franse motorrijder, als dat niet gebeurd was had ik gewoon nog rondgereden in die auto. De allereerste coupe is er pas na 4 ton uitgegaan, deze had pas 250.000 km ervaring, dus die had ook nog wel even mee kunnen gaan. Helaas moest ik dus noodgedwongen op zoek naar een andere. Goede coupes waar niet al te veel aan moet gebeuren zijn er simpelweg niet meer. Ze beginnen serieus zeldzaam te worden en de meeste die te koop staan zijn regelrecht rijp voor de sloop. Het voordeel van de auto die ik gekocht heb was dat hij volledig opnieuw gespoten was. De buitenkant zag er significant beter uit dan alle andere auto’s die ik bekeken heb. Technisch zat er wel werk aan maar daar schrik ik niet zo van. Door het nu allemaal even goed aan te pakken hoop ik er de komende jaren zonder problemen comfortabel mee te kunnen rijden, het is even werk maar ik hoop dat het het waard is. Ik vind het ook niet erg om te doen dus dat scheelt.
Wat andere auto’s betreft ben ik nog steeds niet iets tegengekomen waar ik de coupe voor wil omruilen. Uiteraard zijn er snellere auto’s, betere auto’s, luxere auto’s, en ga zo maar door, maar als ik naar de dingen kijk die er voor mij toe doen zoals comfort (ben 2.07m), betrouwbaarheid, brandstofkosten, onderhoudskosten en afschrijving, dan is de coupe voor mij nog steeds een prima keuze. Bovendien blijft het naar mijn idee een mooie, tijdloze auto, en met wat upgrades zoals de navigatie/audio kan hij nog prima mee.
Helaas was mijn vorige coupe total loss gereden door een Franse motorrijder, als dat niet gebeurd was had ik gewoon nog rondgereden in die auto. De allereerste coupe is er pas na 4 ton uitgegaan, deze had pas 250.000 km ervaring, dus die had ook nog wel even mee kunnen gaan. Helaas moest ik dus noodgedwongen op zoek naar een andere. Goede coupes waar niet al te veel aan moet gebeuren zijn er simpelweg niet meer. Ze beginnen serieus zeldzaam te worden en de meeste die te koop staan zijn regelrecht rijp voor de sloop. Het voordeel van de auto die ik gekocht heb was dat hij volledig opnieuw gespoten was. De buitenkant zag er significant beter uit dan alle andere auto’s die ik bekeken heb. Technisch zat er wel werk aan maar daar schrik ik niet zo van. Door het nu allemaal even goed aan te pakken hoop ik er de komende jaren zonder problemen comfortabel mee te kunnen rijden, het is even werk maar ik hoop dat het het waard is. Ik vind het ook niet erg om te doen dus dat scheelt.
Wat andere auto’s betreft ben ik nog steeds niet iets tegengekomen waar ik de coupe voor wil omruilen. Uiteraard zijn er snellere auto’s, betere auto’s, luxere auto’s, en ga zo maar door, maar als ik naar de dingen kijk die er voor mij toe doen zoals comfort (ben 2.07m), betrouwbaarheid, brandstofkosten, onderhoudskosten en afschrijving, dan is de coupe voor mij nog steeds een prima keuze. Bovendien blijft het naar mijn idee een mooie, tijdloze auto, en met wat upgrades zoals de navigatie/audio kan hij nog prima mee.
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 jun 2016, 16:52
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Het is al een tijdje stil . Gaat de 406 verder wel goed ?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten