Mijn 406

Laat je eigen Coupé zien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelmer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 16:25
Locatie: Tijnje

Mijn 406

Ongelezen bericht door Jelmer »

Gister eindelijk weer eens aan tijd om echt goed met de auto bezig te zijn, leer schoon gemaakt en even mooi schoon gemaakt!
Heb de auto zoals te zien voor huis te staan, ben nu vaak gewoon wat domweg aan het naar buiten kijken haha! een tweede vriendin zei ik tegen mijn vriendin :D

Blijft een beauty!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

een van de weinige schoonheidsfoutjes...

Afbeelding
406 coupé V6 ES9J4S pack Sept 2000 245K, restyle D9, Vert Polo, Cuir Alezan, 🐎 Michelin Pilot Sport, Nico Clarion Tweak

205 CTI '86 Gris Argent 224K
Gebruikersavatar
Mistral
Support
Berichten: 537
Lid geworden op: do 12 mar 2009, 13:16
Locatie: Hoogvliet

Re: Mijn 406

Ongelezen bericht door Mistral »

Ja ja, zo'n coupé voor de deur maakt het leuk om 's moergens de gordijnen open te doen :D .

Ziet er erg goed uit hoor. Het schoonheidsfoutje is bij jou overigens heel wat kleiner dan bij mijn stoel :cry: .
Daar zal ik nog iets op moeten vinden want het is eigenlijk geen gezicht natuurlijk.
Gebruikersavatar
Jelmer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 16:25
Locatie: Tijnje

Re: Mijn 406

Ongelezen bericht door Jelmer »

na deze week vrij geweest te zijn heb ik een aantal zaken kunnen doen:

alleereerst de pook vervangen voor een nieuw exemplaar:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en het wel bekende versleten logo probleem:

Afbeelding

mede dankzij royco zijn beschrijving was het wel te doen om een en ander te vervangen:

Afbeelding


Veel stoelen hebben ook last van in en uitstap slijtage, hier heb ik een simpele oplossing voor gebruikt:

Afbeelding

Even een flesje HG leerverf gekocht a € 14 waar ik maar een heel klein beetje van nodig had haha. Net even een penseel erbij en klaar!

Dus als iemand nog wat cognac leerverf nodig heeft kan ik wel een beetje opsturen via de post, goedkope oplossing lijkt mij.

Afbeelding

totale kosten tot nu toe aan extra onderdelen; € 124 Enige wat ik nu nodig heb voor de coupe is een nieuwe/vervangende beige A-stijl en dan is de coupé weer mooi bijtijds :D
406 coupé V6 ES9J4S pack Sept 2000 245K, restyle D9, Vert Polo, Cuir Alezan, 🐎 Michelin Pilot Sport, Nico Clarion Tweak

205 CTI '86 Gris Argent 224K
Gebruikersavatar
Jelmer
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 16:25
Locatie: Tijnje

Re: Mijn 406

Ongelezen bericht door Jelmer »

Heb de 406 nu een dikke 9,5 jaar, staat nu op 187k. Vandaag voor het eerst eens gaan kijken naar wat anders. In een RCZ gereden, 1.6 THP 156 pk met 125.000 uit 2010.

Zit wel echt als een cocon om je heen, nog veel meer dan de coupé. Dubbele bubble raam geeft ook een mooi effect, veel licht. Net als de coupe is dit niet een overzichtelijke auto met parkeren.

Bevindingen:
Vond de bak heel strak schakelen t.o.v. de lange slagen van de handbak in de 406. Wel vond ik dat er wel te weinig vermogen voor handen was in de auto. Met name koppelgebrek, op snelweg weinig reactie op pedaal zowel in 5 of 6. Wel redelijk stil, hoewel de 406 natuurlijk magisch stil is. Koppeling 'plakt' maar kan ook aan dit exemplaar gelegen hebben. Wegligging gaf wel degelijk meer vertrouwen dan de 406.

Exterieur
De auto had al verweerde velgen hier en daar, dat heeft mijn 406 niet, stukje ouder. Maar kan ook exemplarisch zijn. Deze RCZ stond op 19 inch velgen, een maatje groter dan normaal.

Aan de statistieken te zien heeft deze auto wel regelmatig een nieuwe eigenaar gehad.


Op papier schelen de prestaties niet alles:

406 v6
211 pk @ 6000 rpm
285 nm @ 3750
0-100 7,7
1460 kg

RCZ
155 pk @ 6000 rpm
240 nm @ 1400 rpm
0-100 8,3
1250 kg

Je kan hem laten chippen dan gaat het geheel naar 190 pk en 300 nm, komt het meer in de buurt van de 406. Of je moet natuurlijk voor de 200 pk variant gaan, die is echter weer iets zwaarder, 1270 kg.

Interieur technisch wel een verbetering t.o.v. de 406, maar de deurpanelen voelen wel heel plastic aan. Kraakten gewoon bij vastpakken, dashboard was wel mooi met leer bekleed. Op de achterbank kan echter niemand zitten. Dus in essentie is het een tweezitter.

Afbeelding Afbeelding

Als je dan gaat plussen en minnen

RCZ
+ schakelt heel fijn
+ minder wegenbelasting
+ zuiniger
+ betere wegligging
+ algeheel modernere auto

- 1.6 THP is niet super betrouwbaar,
je moet geluk hebben
- 156 pk is te weinig voor dit chassis
- meer van 10 jaar nieuwer interieur
verwacht

406 Coupe
+tijdloze auto
+v6, betrouwbaarheid en koppel
+betrouwbaar gebleken tot nu toe

-verbruik
-wegenbelasting
-met 19 jaar oude auto meer problemen te vewachten
406 coupé V6 ES9J4S pack Sept 2000 245K, restyle D9, Vert Polo, Cuir Alezan, 🐎 Michelin Pilot Sport, Nico Clarion Tweak

205 CTI '86 Gris Argent 224K
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten