help met mijn 406 sedan

Hier kun je over van alles praten wat niet aan de coupe gerelateerd is.
Plaats reactie
Horradrim
Berichten: 2
Lid geworden op: za 19 jan 2013, 14:32

help met mijn 406 sedan

Ongelezen bericht door Horradrim »

Geachte 406 kenners,

Mijn auto is een Peugeot 406 HDi 2.0 uit 2000 met een RHY motorblok en een Bosch computer.

Identificatienummer: VF38BRHYE81060531


Zomer 2010 kocht ik een 406 uit 2000 voor 3000 euro nadat ik enkele jaren een 405 heb gereden. Ik was helemaal blij.
Na twee weken bleek de drukgroep en koppelingsplaten kapot. 800 euro schade. De garage die hem had verkocht was gesloten wegens vakantie.

In september 2012 de poelieriem vervangen. (andere garage)
In oktober 2012 distributieriem en filter vervangen en wisselen naar winterbanden.
Ik haal hem maandag van de garage op en na enkele dagen niet gebruikt te hebben ga ik op vrijdag rijden. Na twee kilometer staat hij opeens stil: rook uit de motorkap. De computerkabel blijkt voor de helft weggesmolten. Hij ligt los op het motorblok.
Mijn conclusie is dat hij door de garage verkeert is teruggeplaatst waardoor hij warm is geworden van het motorblok. De garage stelt dat er binnen in de kabel kortsluiting is ontstaan waardoor er warmte is ontwikkeld.

De garage acht zichzelf niet aansprakelijk voor de schade.
De garage meldt dat een tweedehands computerkabel niet te vinden is in Nederland.
De garage meldt dat de auto nu 300 euro waard is.

Vragen:
Is het werkelijk zo moeilijk zo'n kabel te vinden?
Hebben jullie ervaring met kortsluiting in deze kabel?
In hoeverre is er mogelijk vervolgschade in het motorblok als gevolg van deze kortsluiting?

De auto staat nu bij de garage maar ik heb de neiging om hem daar weg te slepen. Mijn vertrouwen is ernstig geschaad.

Graag advies om deze 406 te redden van de sloop.

Paul Cuypers
peugeot groningen
Support
Berichten: 311
Lid geworden op: di 09 feb 2010, 21:23

Re: help met mijn 406 sedan

Ongelezen bericht door peugeot groningen »

franse onderdelen in groningen heeft er fast wel een liggen of een uit een schade auto.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: help met mijn 406 sedan

Ongelezen bericht door RAH »

Ik ga met de garage mee dat er waarschijnlijk in de kabel kortsluiting is ontstaan. Ik denk echter dat de garage wat te ruw is omgegaan met de kabel. Het is tenslotte een kabel van 12 jaar oud die mogelijk al 12 jaar in dezelfde houding ligt en al 12 jaar warm, koud, warm, koud . . . wordt. Als je die opeens met geweld een andere kant op gaat buigen kan er wel eens iets knappen.

Het motorblok zal zelf geen schade hebben, zolang de distributieriem niet breekt of er af loopt gaat in het blok alles goed. Waar je wel angst voor mag hebben zijn de computers die aan de kabel aangesloten zijn. Als die door de kortsluiting ook gebakken zijn moet je die ook nog vervangen. En als de kabel al lastig te vinden is de zullen de computers nog moeilijker te vinden zijn. Bovendien moeten die na montage opnieuw ingeleerd worden.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
peugeot groningen
Support
Berichten: 311
Lid geworden op: di 09 feb 2010, 21:23

Re: help met mijn 406 sedan

Ongelezen bericht door peugeot groningen »

ja de montage en het inleeren zal het lastigs zijn maar zo'n kabel moet wel te krijgen zijn.

een 406 is een zeer gangbare auto.
uit ervaring spreek ik dat er soms auto's naar de sloop gaan die nog zeer goed zijn. heb zelf eens een 405 naar de sloop gebracht die net door de apk was met een nieuwe uitlaat ik kocht namelijk een andere auto en kreeg meer korting dan inruil bij de peugeot. toen moest die van me naam heb ik hem naar de sloop gebracht. dood sonde natuurlijk.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ahrefs [Bot] en 2 gasten