Startblokkering.

Hier kun je over van alles praten wat niet aan de coupe gerelateerd is.
Plaats reactie
Theo
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 aug 2014, 13:06

Startblokkering.

Ongelezen bericht door Theo »

Geachte techneuten,

Ik heb een probleem met mijn 406 break op LPG.
Ik ben LPG wezen tanken en toen ik weg wilde rijden start de auto niet meer ik heb vervangen de benzinepomp temp sensor de groene en denokkenas sensor accu leeggestart toen accu eruit gehaald om een dag op te laden en er weer ingezet nu gaat een ledje branden van de startonderbrekerbeveiliging en geeft dus geen spanning op de pomp startmotor draaid wel rond maar slaat niet aan wat kan ik nog doen om de auto weer aan de praat te krijgen.

Graag uw hulp!!!

B.V.D. Theo
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Startblokkering.

Ongelezen bericht door RAH »

Wat voor auto is het? Een D8, D9? Motor? Waarom de benzinepomp, temp sensor en de nokkenas sensor vervangen? Gegokt of waren er specifieke aanwijzingen dat deze onderdelen problemen gaven?
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
super_ongelood
Support
Berichten: 138
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 17:21

Re: Startblokkering.

Ongelezen bericht door super_ongelood »

als er een ledje in zit van aftermarketstartonderbrekerbeveiliging dan is het verstandig dit systeem volledig uit de wagen te demonteren en de originele situatie te herstellen oude systemen met name startonderbrekersbeveiligingen gaan rare dingen geven en aftermarket inbouw is heel vaak door prutsers gebeurt dat kan al voor veel verbetering zorgen als er geen aftermarketsysteem inzit dat wordt het met pp2000 aan de slag om uit te lezen wat er aan de hand is originele situatie herstellen en dan beginnen met storingzoeken
super ongelood, t word steeds duurder......
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: Startblokkering.

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

TrafficBandit schreef:De startonderbreker werkt door de spanning van de brandstofpomp te onderbreken. Bij de D9 zit er een transponderantenne rond het stuurslot die de transponder in de sleutel uitleest. Die antenne is gewoon een spoel van dun koperdraad en die spoel kan kapot gaan. Is bij mij ook gebeurd en soms deed hij het wel en soms niet, uiteindelijk werkte het helemaal niet meer. Een nieuwe transponderantenne was de oplossing. Hoe het bij de d8 precies zit weet ik niet maar kijk er maar wellicht werkt het op dezelfde manier.

Een andere optie is een kapotte botsschakelaar. De botsschakelaar is een grote rode drukknop in het motorcompartiment. Zodra deze een schok (botsing) registreert springt hij omhoog en onderbreekt hij de spanning naar de brandstofpomp zodat de motor automatisch afslaat bij een botsing. Dat ding kan echter ook kapot gaan waardoor je dit soort problemen kan krijgen. Gewoon er uit schroeven en de draden doorverbinden is de oplossing.

Ik neem aan dat je de zekeringen al gecontroleerd hebt?
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: Startblokkering.

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

TrafficBandit schreef:Ik heb dit ook gehad met de coupe en het heeft me heel wat moeite gekost om het opte lossen. Er zijn twee dingen die dit probleem kunnen veroorzaken:

1.) De botsschakelaar. Dit is een grote rode drukknop in het motorcompartiment die bij een botsing (of een flinke shok) omhoogspringt en de spanning naar de brandstofpomp onderbreekt. Het idee achter deze knop is dat de brandstoftoevoer naar de motor bij een botsing meteen wordt afgesloten om brand e.d. te voorkomen.

Probleem is echter dat een flinke drempel of een schoonmaakbeurt soms ook al genoeg is om deze schakelaar te activeren en als je er niet aan denkt dan kan het je uren kosten om de boel weer aan de praat te krijgen. Gelukkig is de oplossing simpel, gewoon de knop weer indrukken en het zou weer moeten werken.

Op de foto hieronder zie je als je goed kijkt twee rode dingetjes in de motorruimte. Let niet op de gele pijl want die geeft de temperatuursensor aan en die heeft met dit probleem niets te maken. Het rode dingetje aan de pasagierskant is volgens mij de dop van de stuurbekrachtigingsvloeistof, die moet je niet hebben. Het andere rode dingetje aan de bestuurderszijde is de botsschakelaar. Gewoon indrukken en het werkt weer.

Afbeelding

2.) De tweede oorzaak kan de startonderbreker zijn en dit is echt een kloteding want als deze kapot gaat gaat ie niet in één keer kapot maar hij doet het soms wel en dan weer niet en dan weer wel tot hij er helemaal mee kapt. Lekker als je in de middle of nowhere bent en je wilt naar huis.

De startonderbreker werkt door middel van een transponder (klein chipje) in de sleutel, heb je niet de juiste sleutel dan wordt de brandstoftoevoer naar de motor stopgezet door de spanning van de benzinepomp te halen. Je motor slaat dan binnen de kortste keren af en je kan niet wegrijden. Die transponder werkt overigens volledig los van de afstandbediening in je sleutel dus als je afstandbediening goed werkt dan zegt dat niets.

Om de transponder te herkennen wordt een transponderantenne gebruikt. Dit is een koperen spoel die om het stuurslot gemonteerd zit. Hier zit het probleem. Als die spoel kapot gaat dan kan de computer de sleutel niet meer herkennen en sta je stil. Dit is ook niet makkelijk even te bypassen door hier of daar een draadje door te verbinden ofzo.

Op de foto's hieronder kan je zien hoe de transponderantenne er uit ziet. Hij zit rond het stuurslot:

Afbeelding
Afbeelding

Het beste wat je kan doen is zelf de botsschakelaar proberen en als dat niet werkt moet je de auto laten afslepen naar de peugeot dealer. Laat ze niet naar het probleem zoeken maar laat ze meteen de transponderantenne vervangen. Probleem zoeken kost tijd en in mijn geval hadden ze daar drie dagen voor nodig. Reken maar uit wat dat kost. De transponderantenne zelf is niet extreem duur. Ik denk dat het handig is om door de garage te laten doen wat ik weet niet of de boel weer via de computer ingeleerd moet worden. Als dat nodig is dan kan je dat niet zelf.
Gebruikersavatar
Martin
Support
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 20:47
Locatie: Almelo

Re: Startblokkering.

Ongelezen bericht door Martin »

Kwam deze transponderantenne tegen toen ik het slot ging vervangen, zal volgende keer bij de Peugeot-dealer eens
informeren of je dit zelf kunt vervangen of dat dit weer opnieuw ingeleerd moet worden :D
Peugeot 406 Coupe 2.0 16V , EW10J4, D9 Half MUX, febr. 2001 met Vialle gasinstallatie
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten