In eerste instantie leek het er op dat er geen enkel spruitstuk te verkrijgen was, maar na een paar uurtjes googelen en een telefoontje naar Engeland leek het er op dat ik beet had.
Eerst een rondje met WD-40 over de bouten van het spruitstuk, even laten intrekken en toen het oude spruitstuk eruit getrokken, om te kijken of het nieuwe zou gaan passen.

En voilá, het meest waardeloos ontworpen spruitstuk ooit. Er achter gekomen dat het nieuwe spruitstuk wel moest passen, dus besteld en binnen 2 weken binnen, en natuurlijk nieuwe tapeindes, schroeven en een uitlaatpakking bij de dealer gehaald. Helaas was ook de slang van de carterontluchting gebroken tijdens het schroeven aangezien deze helemaal verhard was.

Behoorlijk wat centen en coupéloze dagen verder heb ik mijn 4-2-1 spruitstuk die voor een behoorlijke vooruitgang in trekkracht moet zorgen. Nu de rest van de uitlaat nog. Ondertussen maar alvast de rest van de oude uitlaat eruit trekken.

Enorm veel mazzel bleek later, want de flens die aan de einddemper zat was aan het doorroesten en dus toch al aan vervanging toe. De lambdasondes eruit gehaald en de rest in de garage gelegd, wachtend op de rest van mijn onderdelen. Deze had ik ondertussen gedeeltelijk besteld (katalysator en flexibel stuk uit Amerika). De demper, pijp en sierstuk moest ik ergens anders vandaan halen gezien de eeuwige levertijd.
Een paar telefoontjes naar een aantal garages en ik had een adres in het zuiden van ons land.

Een weekje later zat mijn ritje naar Tiel er op, en ontving ik de onderdelen uit Amerika. Nu alles er onder weten te krijgen en het feest kan beginnen. Althans, dat dacht ik. De pijp had ik al laten buigen gelukkig, maar er was een ander probleem.

Even voorstellen: De schroeven van de ophanging. De hele onderplaat met stuurhuis, stabilisatorstang en draagarmen moest er onder vandaan om het spruitstuk er in te kunnen steken. Na een klusje van twee dagen was dit voor elkaar, en heb ik dankzij de technische handleiding van hier op het forum alles weer op z'n plek kunnen krijgen.
Nu de onderdelen inslijpen zodat ik ze kon knijpen met klemmen, en kijken of alles op zn plek viel. En dat deed het.

Nu nog de niveaumoer voor de achterste lambdasonde bestellen en de staven buigen en aan de pijp/demper vastlassen voor hangrubbers. De heren in Engeland waren zo vriendelijk geweest al een moer in het spruitstuk te lassen. Ook moest de kabel van de lambdasonde verlengd worden gezien de plaatsing van de katalysator. Een half uurtje solderen verder en we zijn klaar om te gaan.
Een dagje op een technische school waar ik terecht kon verder en daar zit 'ie' dan, een compleet nieuw uitlaatsysteem. Een op maat gemaakt 4-2-1 spruitstuk, nieuw flexibel stuk met minder weerstand, Magnaflow high-flow cat, een RVS pijp van de heren uit Tiel, en een proXS demper van Borla samen met een nieuw sierstuk.

De exacte vermogenswinst weet ik niet, dat zal de bank moeten gaan uitwijzen als ik straks meer aanpassingen ga maken aan de auto, om uiteindelijk de chip te doen op een Dyno maar de coupé trekt een stuk sneller weg en ook het geluid is fenomenaal. De verwachtte winst ligt ergens tussen de 9 en 14 pk. Het geluid is iets aan de harde kant maar nog net bescheiden op gewone snelheden en rijgedrag. Ook is alles behalve het spruitstuk RVS (dat had 300 meer gekost, en dat had ik er net niet voor over.) dus ook geen gezeur meer met een roestende of lekke uitlaat. De motor trekt gretiger wat wel zorgt voor een toename in verbruik bij het optrekken, maar bij normale, constante snelheden loopt mijn coupé nu rond de 1 op 16 / 1 op 18. Niet dat het zichzelf gaat terug betalen maar het helpt het enorme gat in mijn portemonnee te vullen... In ieder geval elke cent waard!