Nieuw uitlaatsysteem

406 Coupe projecten. Zoals styling, velgen en bodykits.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door JPW »

Na een lange tijd te zitten kijken naar de mogelijkheden heb ik toch besloten een nieuwe uitlaat te regelen.
In eerste instantie leek het er op dat er geen enkel spruitstuk te verkrijgen was, maar na een paar uurtjes googelen en een telefoontje naar Engeland leek het er op dat ik beet had.

Eerst een rondje met WD-40 over de bouten van het spruitstuk, even laten intrekken en toen het oude spruitstuk eruit getrokken, om te kijken of het nieuwe zou gaan passen.
Afbeelding

En voilá, het meest waardeloos ontworpen spruitstuk ooit. Er achter gekomen dat het nieuwe spruitstuk wel moest passen, dus besteld en binnen 2 weken binnen, en natuurlijk nieuwe tapeindes, schroeven en een uitlaatpakking bij de dealer gehaald. Helaas was ook de slang van de carterontluchting gebroken tijdens het schroeven aangezien deze helemaal verhard was.

Afbeelding
Afbeelding

Behoorlijk wat centen en coupéloze dagen verder heb ik mijn 4-2-1 spruitstuk die voor een behoorlijke vooruitgang in trekkracht moet zorgen. Nu de rest van de uitlaat nog. Ondertussen maar alvast de rest van de oude uitlaat eruit trekken.

Afbeelding

Enorm veel mazzel bleek later, want de flens die aan de einddemper zat was aan het doorroesten en dus toch al aan vervanging toe. De lambdasondes eruit gehaald en de rest in de garage gelegd, wachtend op de rest van mijn onderdelen. Deze had ik ondertussen gedeeltelijk besteld (katalysator en flexibel stuk uit Amerika). De demper, pijp en sierstuk moest ik ergens anders vandaan halen gezien de eeuwige levertijd.
Een paar telefoontjes naar een aantal garages en ik had een adres in het zuiden van ons land.

Afbeelding

Een weekje later zat mijn ritje naar Tiel er op, en ontving ik de onderdelen uit Amerika. Nu alles er onder weten te krijgen en het feest kan beginnen. Althans, dat dacht ik. De pijp had ik al laten buigen gelukkig, maar er was een ander probleem.

Afbeelding
Afbeelding

Even voorstellen: De schroeven van de ophanging. De hele onderplaat met stuurhuis, stabilisatorstang en draagarmen moest er onder vandaan om het spruitstuk er in te kunnen steken. Na een klusje van twee dagen was dit voor elkaar, en heb ik dankzij de technische handleiding van hier op het forum alles weer op z'n plek kunnen krijgen.

Nu de onderdelen inslijpen zodat ik ze kon knijpen met klemmen, en kijken of alles op zn plek viel. En dat deed het.

Afbeelding
Afbeelding

Nu nog de niveaumoer voor de achterste lambdasonde bestellen en de staven buigen en aan de pijp/demper vastlassen voor hangrubbers. De heren in Engeland waren zo vriendelijk geweest al een moer in het spruitstuk te lassen. Ook moest de kabel van de lambdasonde verlengd worden gezien de plaatsing van de katalysator. Een half uurtje solderen verder en we zijn klaar om te gaan.

Een dagje op een technische school waar ik terecht kon verder en daar zit 'ie' dan, een compleet nieuw uitlaatsysteem. Een op maat gemaakt 4-2-1 spruitstuk, nieuw flexibel stuk met minder weerstand, Magnaflow high-flow cat, een RVS pijp van de heren uit Tiel, en een proXS demper van Borla samen met een nieuw sierstuk.

Afbeelding

De exacte vermogenswinst weet ik niet, dat zal de bank moeten gaan uitwijzen als ik straks meer aanpassingen ga maken aan de auto, om uiteindelijk de chip te doen op een Dyno maar de coupé trekt een stuk sneller weg en ook het geluid is fenomenaal. De verwachtte winst ligt ergens tussen de 9 en 14 pk. Het geluid is iets aan de harde kant maar nog net bescheiden op gewone snelheden en rijgedrag. Ook is alles behalve het spruitstuk RVS (dat had 300 meer gekost, en dat had ik er net niet voor over.) dus ook geen gezeur meer met een roestende of lekke uitlaat. De motor trekt gretiger wat wel zorgt voor een toename in verbruik bij het optrekken, maar bij normale, constante snelheden loopt mijn coupé nu rond de 1 op 16 / 1 op 18. Niet dat het zichzelf gaat terug betalen maar het helpt het enorme gat in mijn portemonnee te vullen... In ieder geval elke cent waard!
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Thomas
Support
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 20:00
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door Thomas »

Mooie uitlaat hoor!
Maar 1 op 18 met een 2 liter!!! :shock:
Hoe doe je dat? 90 gaan rijden op de cruise control ofzo?
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 2006
Mercedes-Benz C200 CDi 2005
Peugeot 205 CTi 1.6 115 pk 1989

www.event-photos.nl
www.tg-carparts.nl
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door RAH »

Och, ik kom met mijn 2.2 ook wel eens aan de 1 op 18 :roll:

Maar mooi werk hoor, en een mooie foto reportage. Ik heb vanmiddag al zitten genieten van het verhaal en de foto's.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
Andre
Support
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:26
Locatie: Noord Holland

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door Andre »

LOL@Redbull!
406 Coupe 11-2000 2.0 16v Vert Polo Cognac leather (D "8,5") 168.ooo KM
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door JPW »

Rond de 1 op 18-19 bij 80/90kmh ja, iets van 1 op 16 lukt wel bij 120 ja. Aan de andere kant doet hij wel 1 op 4 als ik hard optrek :cry:.
Maargoed, ik ben allang blij dat het geen enorme rotherrie is geworden en dat hij onder de 2500/3000 toeren vrij stil blijft. Daarboven word het wel wat erger, maar dan zet ik de radio gewoon een tikkie harder :mrgreen:

Cruise control heb ik nog niet, maar dat is het volgende project. In het stuur zit wel de aansluiting dus wie weet kan ik hem laten programmeren en simpelweg de schakelaar erin steken van een andere 406... Weet niet of iemand hier toevallig wat over weet?
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Thomas
Support
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 20:00
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door Thomas »

Ik ben benieuwd wat de resultaten zijn aan de bank.
RAH schreef:Och, ik kom met mijn 2.2 ook wel eens aan de 1 op 18 :roll:
Ik 1 op 25 :P
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 2006
Mercedes-Benz C200 CDi 2005
Peugeot 205 CTi 1.6 115 pk 1989

www.event-photos.nl
www.tg-carparts.nl
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door JPW »

Het volgende wat betreft de motor zijn de nokassen, en dan ga ik de chip aanpakken dus dan gaan we het zien ja, ik hoop dat ik niet teleur gesteld word... Hoorde dat iemand van dit forum rond de 180pk is uitgekomen dus zoiets zou fraai zijn.
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Die 180 pk is gewoon een andere variant (EW10 J4 S) van de 2.0L EW motor: zie http://en.wikipedia.org/wiki/PSA_EW/DW_engine

EW10

The EW10 has a bore of 85 mm and a stroke of 88 mm, for a displacement of 1997 cc. It is used widely throughout the PSA Group, including the Citroën C4 and C5 and Peugeot 206 307 and 407. A gasoline direct injection variant, called EW10 D and marketed as HPi, was briefly used in the Citroën C5 and Peugeot 406 starting in 2001, but was discontinued at the beginning of 2005 due to low sales. The EW10 J4S variant is a high performance version used in the 206 RC, 307 Féline and C4 VTS. Power was raised to 177 PS (130 kW), although the two French brands round it up to 180 PS in advertising. EW10 A is a further development of the EW10 J4, presenting somewhat higher power and torque due to the introduction of Variable Valve Timing (VVT). Fuel consumption is also decreased. Power is 103 kW at 6000 rpm and torque 200 N·m at 4000 rpm. Citroen usually states 143 PS and Peugeot 140 PS for the same 103 kW engine.

As of January 1, 2010 and the requirements of Euro V emission regulations, the EW10 (Euro IV only[1]) is no longer available in Europe. For most use, they are replaced with Prince engines.





Model

Output

Notes



EW10 D

140 PS (138 hp/103 kW)

gasoline direct injection catalyst



EW10 J4 (RFN)

136 PS (134 hp/100 kW)

16-valve catalyst



EW10 J4 (RFR)

143 PS (141 hp/105 kW)

16-valve catalyst



EW10 J4 S

177 PS (174 hp/130 kW)

16-valve VVT catalyst



EW10 A (RFJ)

140 PS (138 hp/103 kW)

16-valve VVT catalyst
Gebruikersavatar
JPW
Support
Berichten: 383
Lid geworden op: zo 13 nov 2011, 13:29

Re: Nieuw uitlaatsysteem

Ongelezen bericht door JPW »

Er is inderdaad een VVT-i variant gemaakt voor de 206GTI-RC (of GTI-180 in bepaalde landen) die rond de 180 produceert.
Nu kwam ik alleen laatst ergens een forumlid tegen die in het verleden ook geschroefd heeft aan zijn EW10J4, die ergens bij de 175-180 uit kwam uiteindelijk, wat niet eens zo gek is voor dit blok. Ik hoop ergens die kant op te gaan zonder de levensduur van het blok enorm te verknallen. Een permanente upgrade voor de chip is dan geen oplossing maar een piggyback die via kabels of wifi in en uit geschakeld kan worden klinkt mij goed in de oren...
Restyle 406 Coupé (2004) - V6 Handgeschakeld
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten