Grote kuis/onderhoud..

406 Coupe projecten. Zoals styling, velgen en bodykits.
Gebruikersavatar
Kenny406cpe
Support
Berichten: 280
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
Locatie: Temse / België

Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door Kenny406cpe »

Hallo allen,

was tot de conclusie gekomen dat m'n coupe waarschijnlijk meer olie verliest dan verbruikt :lol:
de kilometers beginnen hun tol te eisen op de dichtingen denk ik.
Dus bij deze maar proberen of ik het goed krijg..

Het lek komt, naar mijn inzien, van het oliefilterhuis (of hoe noemt men dat ding..) op volgende foto duidelijk te zien..
1.jpg
Naarmate ik de boel begon te slopen werd het duidelijker :mrgreen:
2.jpg
3.jpg
Werken van vandaag:
Engine flush + olie aflaten
Demonteren collecteur + gasklephuis + injectoren
Demonteren filterhuis + oliefilter
Demonteren klopsensor (had die nog liggen, weet nu dus eindelijk waar die zit)
Was toch in de buurt dus starter er ook maar afgegooid, morgen even naar 't werk om een nieuwe (niet veel zin om het achteraf nog te doen)
Oliepeilstok gedemonteerd

Grootste deel van de smurrie weggehaald (echt vettig!) en terug beginnen opbouwen..
4.jpg
Dichtingen vervangen (2 x o-ring) van de peilstok
5.jpg
lekkend onderdeel opgekuist
6.jpg
7.jpg
Dichting vervangen oliedruksensor
8.jpg
en alles terug gemonteerd met nieuwe pakkingen
9.jpg
klopsensor vertoonde scheuren en is op deze manier niet lastig om ineens te vervangen...
10.jpg
Nu nog rest er nog wat 'binnenwerk' zoals de inlaatcollecteur + gasklephuis reinigen
En morgen gezellig verder doen uiteraard 8-)

wordt vervolgd...

grtz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)

D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

De beschermhoes van de kabel van de dynamo naar de startmotor is ook helemaal weg. Dit was bij mij ook het geval alleen was bij mij de kabel ook bloot komen te liggen waardoor er kortsluiting ontstond. Als je de boel toch open hebt liggen doe je er verstandig aan om die ook meteen te vervangen.
Gebruikersavatar
Kenny406cpe
Support
Berichten: 280
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
Locatie: Temse / België

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door Kenny406cpe »

@TrafficBandit --> Was me ook al opgevallen, dus je raad zeker opgevolgd!
13.jpg
Voor de rest is alles goed verlopen, ze start en draait heel goed en soepel. Ik hoop gewoon dat het olielek nu verholpen is..
binnenkort nog de hoofdremleiding vervangen, want deze lekt ook een beetje na belasting en dat risico wil ik niet lopen dat ineens de remdruk wegvalt..
En als het circuit dan toch (vrij) leeg is ineens de andere remleidingen ook maar doen.. Zien er wat verduurd uit ;)

Wel geschrokken hoeveel troep er na al die tijd in het spruitstuk zat.. deze leiding geeft een goed voorbeeld :lol:
11.jpg
12.jpg
ben tevreden, en de pug ook! 8-)
14.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)

D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Gebruikersavatar
Nico den Haak
Support
Berichten: 553
Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door Nico den Haak »

Kijk!

Dát ziet er even anders uit hé 8-)
Goed bezig man. Prachtig gewoon.

Hou er in algemene zin rekening mee dat een luchtfilter welke met olie is behandeld, ook de luchtmassameter (MAF sensor) erg kan vervuilen door neerslag van oliedeeltjes. Bij een MAF sensor die niet met een filmlaagje is uitgevoerd, maar met "weerstandjes" kan je die voorzichtig schoonmaken. Trekt de auto beter met accelereren, en loopt ook vaak wat rustiger stationair. Maar ik heb geen idee hoe het precies zit bij de 2L. De V6 heeft em in elk geval niet zitten tussen luchtfilter en gasklephuis.
Daar zit enkel een lucht temp sensor.

Groet,

Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Dat ziet er inderdaad weer als nieuw uit ! Nu alleen nog even die grafiti van de deksel van de computerbak halen en dan is hij echt als nieuw :) Die van mij heeft ook wat olielekkage op dezelfde plaats maar bij mij is het nog niet zo ernstig dat ik besloten heb om er wat aan te doen. De pakking bij de kleppendeksel lekt bij mij ook een klein beetje olie maar eveneens niet genoeg om de hele boel uit elkaar te halen.

Ik heb het inspruitstuk wel een keer los gehad i.v.m. elektrische problemen (kortsluiting door slijtage kabelmantel). Bij het lostrekken van het spruitstuk bleek dat er nog wat zand en andere troep zich had verzameld tussen het inlaatspruitstuk en het blok. Dat viel natuurlijk naar beneden en het had niet veel gescheeld of er was zand in de inlaatpoorten van de cylinder gevallen. Dat kan nooit goed zijn dus ik heb meteen met de stofzuiger alles schoongezogen (incl. in de inlaatpoorten) maar het is gelukkig allemaal goed afgelopen ;) Een dik stuk tape er over zoals jij gedaan hebt is wel een slim idee.

Ik zag op je foto's dat je al die vettige aanslag mooi weggekregen hebt. Hoe heb je dat gedaan ? Gewoon met een vetoplosser en een poetsdoek aan de slag of zijn er handiger manieren ?
Gebruikersavatar
Kenny406cpe
Support
Berichten: 280
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
Locatie: Temse / België

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door Kenny406cpe »

@ Nico --> Thx man, 't is echt een hobby 8-)
Klopt inderdaad van die sensor, is er zo eentje met een filmlaagje maar deze was nog zo goed als nieuw (onlangs maar vervangen omwille van het toerental) die kon er nog tegen en was trouwens niet heel duur om te vervangen..
Reinigen zou ik idd niet aan beginnen

@TrafficBandit --> De stofzuiger & tape methode is de zuiverste :lol:
Alvorens het demonteren had ik het meeste al aangepakt met de stofzuiger, eens gedemonteerd proper gemaakt en direct afgeplakt.
('t gedacht dat er vanalles in kon is idd niet zo leuk en gezond denk ik)
Voor de rest gebruik ik de producten van autoglym, ben er tevreden van en de 'engine & machine cleaner' doet wonderen. een vrij goede doch niet agressieve ontvetter.
Heb het wel meerdere malen gedaan en telkens afgespoeld met zo'n (grote) sproeipomp voor in de tuin. Het geeft wat druk doch niet teveel.. Hoekjes en kantjes met tandenborstel en zachte borstel.. bus remmenreiniger had ik ook wel bij de hand trouwens. Is wat monnikenwerk en heeft me mss meer tijd gekost dan het demonteren :mrgreen: (en had geen lef om de hogedruk erop te zetten met zoveel openingen in het blok)
Ach ja, 't vrouwtje kon er nog om lachen al verklaarde ze me wel zo goed als gek :o maar ze begrijpt de passie, waarvoor respect :D
En trouwens, als het echt uit de hand loopt je lekkage TB, heb er ervaring mee dus..zie dat nog wel eens zitten
Die graffiti moet er inderdaad nog vanaf, dat leren ze niet af in de garage :evil: (is trouwens het enige waarvoor hij naar de dealer gaat..)


Hoop nu wel dat die opmerking op de keuring achterwege blijft.. Ze gaven me daar altijd het gevoel van met een 'oude' wagen te rijden.. 't zal ze nu wel leren :twisted:

Op naar hetvolgende project..

grtz & thx
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)

D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Gebruikersavatar
Andre
Support
Berichten: 808
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:26
Locatie: Noord Holland

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door Andre »

Respect gast, echt wel!
406 Coupe 11-2000 2.0 16v Vert Polo Cognac leather (D "8,5") 168.ooo KM
Gebruikersavatar
Kenny406cpe
Support
Berichten: 280
Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
Locatie: Temse / België

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door Kenny406cpe »

Aangezien ik besloten heb om toch met m'n huidige km-vreter te blijven rijden werd het wel eens tijd om wat te investeren.

Begonnen met de achterste schijven en blokken te vervangen + remolie vernieuwd.
Benzinefilter (eindelijk) vervangen..

M'n raammechanisme mankeerde enkele tanden, heb heel snel en niet gek duur een 2de hands vervanging ontvangen via Adrian (engelse forum) waarvoor dank..
't vervangen ging minder snel :lol:
SAM_1244.jpg
voorts weeral die stangen vooraan moeten vervangen.. je krijgt wat je betaald zeker :oops: (deze keer me laten wijsmaken van het merk lemforder.. of ze goed zijn kom ik wel achter)
SAM_1252.jpg
ter verjonging heb ik besloten om er een paar nieuwe koplampen in te zetten, prijzig maar bij de andere begon de spiegel los te komen enzo dus dat zag er niet uit..
SAM_1248.jpg
ben van het verschil geschrokken, optisch een enorm verschil en de lichtopbrengst blijkt op het eerste zicht ook wel veel beter..

Morgen nog de olie van de versnellingsbak verversen en eens goed opkuisen zodat ze er weer ff tegen kan 8-)

en zo blijft het een hobby.. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)

D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Thomas
Support
Berichten: 613
Lid geworden op: ma 23 feb 2009, 20:00
Locatie: Huissen
Contacteer:

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door Thomas »

Zo! Die koplampen zijn wel een mega verschil zeg :shock:
Wil ikke ook
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 2006
Mercedes-Benz C200 CDi 2005
Peugeot 205 CTi 1.6 115 pk 1989

www.event-photos.nl
www.tg-carparts.nl
Gebruikersavatar
grislion66
Support
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
Locatie: zaanstad

Re: Grote kuis/onderhoud..

Ongelezen bericht door grislion66 »

Ziet er weer keurig uit allemaal, netjes gedaan!
Hij is weer coupe waardig :D

gr. Harry
Ford Capri 3.0S V6 strato silber 1984/87
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten