Grote kuis/onderhoud..
- Kenny406cpe
- Support
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
- Locatie: Temse / België
Grote kuis/onderhoud..
Hallo allen,
was tot de conclusie gekomen dat m'n coupe waarschijnlijk meer olie verliest dan verbruikt
de kilometers beginnen hun tol te eisen op de dichtingen denk ik.
Dus bij deze maar proberen of ik het goed krijg..
Het lek komt, naar mijn inzien, van het oliefilterhuis (of hoe noemt men dat ding..) op volgende foto duidelijk te zien.. Naarmate ik de boel begon te slopen werd het duidelijker Werken van vandaag:
Engine flush + olie aflaten
Demonteren collecteur + gasklephuis + injectoren
Demonteren filterhuis + oliefilter
Demonteren klopsensor (had die nog liggen, weet nu dus eindelijk waar die zit)
Was toch in de buurt dus starter er ook maar afgegooid, morgen even naar 't werk om een nieuwe (niet veel zin om het achteraf nog te doen)
Oliepeilstok gedemonteerd
Grootste deel van de smurrie weggehaald (echt vettig!) en terug beginnen opbouwen.. Dichtingen vervangen (2 x o-ring) van de peilstok lekkend onderdeel opgekuist Dichting vervangen oliedruksensor en alles terug gemonteerd met nieuwe pakkingen klopsensor vertoonde scheuren en is op deze manier niet lastig om ineens te vervangen... Nu nog rest er nog wat 'binnenwerk' zoals de inlaatcollecteur + gasklephuis reinigen
En morgen gezellig verder doen uiteraard
wordt vervolgd...
grtz
was tot de conclusie gekomen dat m'n coupe waarschijnlijk meer olie verliest dan verbruikt
de kilometers beginnen hun tol te eisen op de dichtingen denk ik.
Dus bij deze maar proberen of ik het goed krijg..
Het lek komt, naar mijn inzien, van het oliefilterhuis (of hoe noemt men dat ding..) op volgende foto duidelijk te zien.. Naarmate ik de boel begon te slopen werd het duidelijker Werken van vandaag:
Engine flush + olie aflaten
Demonteren collecteur + gasklephuis + injectoren
Demonteren filterhuis + oliefilter
Demonteren klopsensor (had die nog liggen, weet nu dus eindelijk waar die zit)
Was toch in de buurt dus starter er ook maar afgegooid, morgen even naar 't werk om een nieuwe (niet veel zin om het achteraf nog te doen)
Oliepeilstok gedemonteerd
Grootste deel van de smurrie weggehaald (echt vettig!) en terug beginnen opbouwen.. Dichtingen vervangen (2 x o-ring) van de peilstok lekkend onderdeel opgekuist Dichting vervangen oliedruksensor en alles terug gemonteerd met nieuwe pakkingen klopsensor vertoonde scheuren en is op deze manier niet lastig om ineens te vervangen... Nu nog rest er nog wat 'binnenwerk' zoals de inlaatcollecteur + gasklephuis reinigen
En morgen gezellig verder doen uiteraard
wordt vervolgd...
grtz
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: Grote kuis/onderhoud..
De beschermhoes van de kabel van de dynamo naar de startmotor is ook helemaal weg. Dit was bij mij ook het geval alleen was bij mij de kabel ook bloot komen te liggen waardoor er kortsluiting ontstond. Als je de boel toch open hebt liggen doe je er verstandig aan om die ook meteen te vervangen.
- Kenny406cpe
- Support
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
- Locatie: Temse / België
Re: Grote kuis/onderhoud..
@TrafficBandit --> Was me ook al opgevallen, dus je raad zeker opgevolgd!
binnenkort nog de hoofdremleiding vervangen, want deze lekt ook een beetje na belasting en dat risico wil ik niet lopen dat ineens de remdruk wegvalt..
En als het circuit dan toch (vrij) leeg is ineens de andere remleidingen ook maar doen.. Zien er wat verduurd uit
Wel geschrokken hoeveel troep er na al die tijd in het spruitstuk zat.. deze leiding geeft een goed voorbeeld ben tevreden, en de pug ook!
Voor de rest is alles goed verlopen, ze start en draait heel goed en soepel. Ik hoop gewoon dat het olielek nu verholpen is..binnenkort nog de hoofdremleiding vervangen, want deze lekt ook een beetje na belasting en dat risico wil ik niet lopen dat ineens de remdruk wegvalt..
En als het circuit dan toch (vrij) leeg is ineens de andere remleidingen ook maar doen.. Zien er wat verduurd uit
Wel geschrokken hoeveel troep er na al die tijd in het spruitstuk zat.. deze leiding geeft een goed voorbeeld ben tevreden, en de pug ook!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
- Nico den Haak
- Support
- Berichten: 553
- Lid geworden op: do 06 aug 2009, 18:38
Re: Grote kuis/onderhoud..
Kijk!
Dát ziet er even anders uit hé
Goed bezig man. Prachtig gewoon.
Hou er in algemene zin rekening mee dat een luchtfilter welke met olie is behandeld, ook de luchtmassameter (MAF sensor) erg kan vervuilen door neerslag van oliedeeltjes. Bij een MAF sensor die niet met een filmlaagje is uitgevoerd, maar met "weerstandjes" kan je die voorzichtig schoonmaken. Trekt de auto beter met accelereren, en loopt ook vaak wat rustiger stationair. Maar ik heb geen idee hoe het precies zit bij de 2L. De V6 heeft em in elk geval niet zitten tussen luchtfilter en gasklephuis.
Daar zit enkel een lucht temp sensor.
Groet,
Nico.
Dát ziet er even anders uit hé
Goed bezig man. Prachtig gewoon.
Hou er in algemene zin rekening mee dat een luchtfilter welke met olie is behandeld, ook de luchtmassameter (MAF sensor) erg kan vervuilen door neerslag van oliedeeltjes. Bij een MAF sensor die niet met een filmlaagje is uitgevoerd, maar met "weerstandjes" kan je die voorzichtig schoonmaken. Trekt de auto beter met accelereren, en loopt ook vaak wat rustiger stationair. Maar ik heb geen idee hoe het precies zit bij de 2L. De V6 heeft em in elk geval niet zitten tussen luchtfilter en gasklephuis.
Daar zit enkel een lucht temp sensor.
Groet,
Nico.
Wil je fatsoenlijk geluid uit je Clarion fabrieksradio met écht dieplaag hebben, PM me dan.
-
- Beheerder
- Berichten: 1502
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: Grote kuis/onderhoud..
Dat ziet er inderdaad weer als nieuw uit ! Nu alleen nog even die grafiti van de deksel van de computerbak halen en dan is hij echt als nieuw Die van mij heeft ook wat olielekkage op dezelfde plaats maar bij mij is het nog niet zo ernstig dat ik besloten heb om er wat aan te doen. De pakking bij de kleppendeksel lekt bij mij ook een klein beetje olie maar eveneens niet genoeg om de hele boel uit elkaar te halen.
Ik heb het inspruitstuk wel een keer los gehad i.v.m. elektrische problemen (kortsluiting door slijtage kabelmantel). Bij het lostrekken van het spruitstuk bleek dat er nog wat zand en andere troep zich had verzameld tussen het inlaatspruitstuk en het blok. Dat viel natuurlijk naar beneden en het had niet veel gescheeld of er was zand in de inlaatpoorten van de cylinder gevallen. Dat kan nooit goed zijn dus ik heb meteen met de stofzuiger alles schoongezogen (incl. in de inlaatpoorten) maar het is gelukkig allemaal goed afgelopen Een dik stuk tape er over zoals jij gedaan hebt is wel een slim idee.
Ik zag op je foto's dat je al die vettige aanslag mooi weggekregen hebt. Hoe heb je dat gedaan ? Gewoon met een vetoplosser en een poetsdoek aan de slag of zijn er handiger manieren ?
Ik heb het inspruitstuk wel een keer los gehad i.v.m. elektrische problemen (kortsluiting door slijtage kabelmantel). Bij het lostrekken van het spruitstuk bleek dat er nog wat zand en andere troep zich had verzameld tussen het inlaatspruitstuk en het blok. Dat viel natuurlijk naar beneden en het had niet veel gescheeld of er was zand in de inlaatpoorten van de cylinder gevallen. Dat kan nooit goed zijn dus ik heb meteen met de stofzuiger alles schoongezogen (incl. in de inlaatpoorten) maar het is gelukkig allemaal goed afgelopen Een dik stuk tape er over zoals jij gedaan hebt is wel een slim idee.
Ik zag op je foto's dat je al die vettige aanslag mooi weggekregen hebt. Hoe heb je dat gedaan ? Gewoon met een vetoplosser en een poetsdoek aan de slag of zijn er handiger manieren ?
- Kenny406cpe
- Support
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
- Locatie: Temse / België
Re: Grote kuis/onderhoud..
@ Nico --> Thx man, 't is echt een hobby
Klopt inderdaad van die sensor, is er zo eentje met een filmlaagje maar deze was nog zo goed als nieuw (onlangs maar vervangen omwille van het toerental) die kon er nog tegen en was trouwens niet heel duur om te vervangen..
Reinigen zou ik idd niet aan beginnen
@TrafficBandit --> De stofzuiger & tape methode is de zuiverste
Alvorens het demonteren had ik het meeste al aangepakt met de stofzuiger, eens gedemonteerd proper gemaakt en direct afgeplakt.
('t gedacht dat er vanalles in kon is idd niet zo leuk en gezond denk ik)
Voor de rest gebruik ik de producten van autoglym, ben er tevreden van en de 'engine & machine cleaner' doet wonderen. een vrij goede doch niet agressieve ontvetter.
Heb het wel meerdere malen gedaan en telkens afgespoeld met zo'n (grote) sproeipomp voor in de tuin. Het geeft wat druk doch niet teveel.. Hoekjes en kantjes met tandenborstel en zachte borstel.. bus remmenreiniger had ik ook wel bij de hand trouwens. Is wat monnikenwerk en heeft me mss meer tijd gekost dan het demonteren (en had geen lef om de hogedruk erop te zetten met zoveel openingen in het blok)
Ach ja, 't vrouwtje kon er nog om lachen al verklaarde ze me wel zo goed als gek maar ze begrijpt de passie, waarvoor respect
En trouwens, als het echt uit de hand loopt je lekkage TB, heb er ervaring mee dus..zie dat nog wel eens zitten
Die graffiti moet er inderdaad nog vanaf, dat leren ze niet af in de garage (is trouwens het enige waarvoor hij naar de dealer gaat..)
Hoop nu wel dat die opmerking op de keuring achterwege blijft.. Ze gaven me daar altijd het gevoel van met een 'oude' wagen te rijden.. 't zal ze nu wel leren
Op naar hetvolgende project..
grtz & thx
Klopt inderdaad van die sensor, is er zo eentje met een filmlaagje maar deze was nog zo goed als nieuw (onlangs maar vervangen omwille van het toerental) die kon er nog tegen en was trouwens niet heel duur om te vervangen..
Reinigen zou ik idd niet aan beginnen
@TrafficBandit --> De stofzuiger & tape methode is de zuiverste
Alvorens het demonteren had ik het meeste al aangepakt met de stofzuiger, eens gedemonteerd proper gemaakt en direct afgeplakt.
('t gedacht dat er vanalles in kon is idd niet zo leuk en gezond denk ik)
Voor de rest gebruik ik de producten van autoglym, ben er tevreden van en de 'engine & machine cleaner' doet wonderen. een vrij goede doch niet agressieve ontvetter.
Heb het wel meerdere malen gedaan en telkens afgespoeld met zo'n (grote) sproeipomp voor in de tuin. Het geeft wat druk doch niet teveel.. Hoekjes en kantjes met tandenborstel en zachte borstel.. bus remmenreiniger had ik ook wel bij de hand trouwens. Is wat monnikenwerk en heeft me mss meer tijd gekost dan het demonteren (en had geen lef om de hogedruk erop te zetten met zoveel openingen in het blok)
Ach ja, 't vrouwtje kon er nog om lachen al verklaarde ze me wel zo goed als gek maar ze begrijpt de passie, waarvoor respect
En trouwens, als het echt uit de hand loopt je lekkage TB, heb er ervaring mee dus..zie dat nog wel eens zitten
Die graffiti moet er inderdaad nog vanaf, dat leren ze niet af in de garage (is trouwens het enige waarvoor hij naar de dealer gaat..)
Hoop nu wel dat die opmerking op de keuring achterwege blijft.. Ze gaven me daar altijd het gevoel van met een 'oude' wagen te rijden.. 't zal ze nu wel leren
Op naar hetvolgende project..
grtz & thx
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Re: Grote kuis/onderhoud..
Respect gast, echt wel!
406 Coupe 11-2000 2.0 16v Vert Polo Cognac leather (D "8,5") 168.ooo KM
- Kenny406cpe
- Support
- Berichten: 280
- Lid geworden op: do 27 aug 2009, 14:10
- Locatie: Temse / België
Re: Grote kuis/onderhoud..
Aangezien ik besloten heb om toch met m'n huidige km-vreter te blijven rijden werd het wel eens tijd om wat te investeren.
Begonnen met de achterste schijven en blokken te vervangen + remolie vernieuwd.
Benzinefilter (eindelijk) vervangen..
M'n raammechanisme mankeerde enkele tanden, heb heel snel en niet gek duur een 2de hands vervanging ontvangen via Adrian (engelse forum) waarvoor dank..
't vervangen ging minder snel voorts weeral die stangen vooraan moeten vervangen.. je krijgt wat je betaald zeker (deze keer me laten wijsmaken van het merk lemforder.. of ze goed zijn kom ik wel achter) ter verjonging heb ik besloten om er een paar nieuwe koplampen in te zetten, prijzig maar bij de andere begon de spiegel los te komen enzo dus dat zag er niet uit.. ben van het verschil geschrokken, optisch een enorm verschil en de lichtopbrengst blijkt op het eerste zicht ook wel veel beter..
Morgen nog de olie van de versnellingsbak verversen en eens goed opkuisen zodat ze er weer ff tegen kan
en zo blijft het een hobby..
Begonnen met de achterste schijven en blokken te vervangen + remolie vernieuwd.
Benzinefilter (eindelijk) vervangen..
M'n raammechanisme mankeerde enkele tanden, heb heel snel en niet gek duur een 2de hands vervanging ontvangen via Adrian (engelse forum) waarvoor dank..
't vervangen ging minder snel voorts weeral die stangen vooraan moeten vervangen.. je krijgt wat je betaald zeker (deze keer me laten wijsmaken van het merk lemforder.. of ze goed zijn kom ik wel achter) ter verjonging heb ik besloten om er een paar nieuwe koplampen in te zetten, prijzig maar bij de andere begon de spiegel los te komen enzo dus dat zag er niet uit.. ben van het verschil geschrokken, optisch een enorm verschil en de lichtopbrengst blijkt op het eerste zicht ook wel veel beter..
Morgen nog de olie van de versnellingsbak verversen en eens goed opkuisen zodat ze er weer ff tegen kan
en zo blijft het een hobby..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
D9 coupé 406 Pack 2.0 16v(EW10J4 04/2000)
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Cosmos gris --> 380.000km "Still going strong" (verkocht)
D9 coupé 406 Griffe 2.2 16V (EW12J4 01/2004)
Granite noir --> 145.000km
Re: Grote kuis/onderhoud..
Zo! Die koplampen zijn wel een mega verschil zeg
Wil ikke ook
Wil ikke ook
Alfa Romeo GT 1.9 JTD 2006
Mercedes-Benz C200 CDi 2005
Peugeot 205 CTi 1.6 115 pk 1989
www.event-photos.nl
www.tg-carparts.nl
Mercedes-Benz C200 CDi 2005
Peugeot 205 CTi 1.6 115 pk 1989
www.event-photos.nl
www.tg-carparts.nl
- grislion66
- Support
- Berichten: 1524
- Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
- Locatie: zaanstad
Re: Grote kuis/onderhoud..
Ziet er weer keurig uit allemaal, netjes gedaan!
Hij is weer coupe waardig
gr. Harry
Hij is weer coupe waardig
gr. Harry
Ford Capri 3.0S V6 strato silber 1984/87
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten