Nieuwe 406 fan!

Hier kunnen forumleden zich voorstellen. Plaats er ook een leuke foto van je coupe bij!
Plaats reactie
MKCreative
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 01:32

Nieuwe 406 fan!

Ongelezen bericht door MKCreative »

Hi, ik ben Mehmet en woon in Zoetermeer, werk in Almere. Nu trotse eigenaar van een mooie kilometer vreter.

Vroeger was ik altijd van mening dat fransen beter zijn met het maken van baguettes en croissants dan autos. Hierdoor had ik veel twijfels en geen interesse om in een franse auto te rijden. Man man man man wat heb ik mij vergist zeg. Nu heb ik anderhalve maand terug toch een mooi 406 coupe exemplaar gevonden uit groningen van bj 2003, 2.2 blok op LPG. Ik heb er inmiddels bijna 10.000km in gereden en kan niks anders zeggen dat dit een geweldige auto is. De auto is lekker vlot en voelt solide aan, ondanks de paar (bekende) kwaaltjes die ik hier op het forum gelezen heb, geniet ik elke dag van mijn auto. Volgens mij ben ik nu een 406 coupe fan geworden! :D

Bij deze ben ik ook een vrij nieuw lid op dit forum. Ik wil dan ook graag gebruik maken van jullie kennis om een paar van de kleine kwaaltjes weg te werken.

1. Mijn grootste ergernis is dat het display niet te lezen is. (ik heb er een met navigatie..die ik niet gebruik, maar ook niet uit kan zetten, dus heb ik de cd eruit gehaald, maar krijg af en toe een melding over de navigatie). Ik ben er inmiddels wel al aan gewend omdat de auto vrijwel perfect rijd, stoor ik me er steeds minder aan. Toch wil ik dit wel een keertje fixen.

2. Tijdens het rijden hoorde ik af en toe een waarschuwing signaal met een onleesbaar berichtje op de display. Ik merkte geen verschil in het rijgedrag, dus bleef gewoon doorrijden. Blijkbaar heb ik de automatische verlichting aan gezet met de knop aan de uiteinde van de linker hendel aan het stuur. Maar volgens mij zit hier een storing in omdat ik af en toe toch een signaal te horen krijg en dus regelmatig aan of uit gaat. Ook knippert het groene lapje in het dashboard af en toe (het groene lampje links boven de tellers dat aangeeft dat de kop lampen aan staan) Zodra ik de hendel aan raak stop het knipperen. (Dus misschien een kabelbreuk??)

3. Daarnaast hoor ik ook af en toe een jazzy piano geluid/waarschuwing signaal als ik mijn richtingwijzer poke naar boven of naar beneden druk. Ik begrijp nog steeds niet waarom dit is, beetje irritant omdat dit geluid ook het muziek onderbreekt.

Tot nu toe zo ver, maar ik ben verkocht. De auto is mooi, heeft hele sexy strakke lijnen en is een genot om in te rijden.

Afbeelding
Ludovic
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 29 aug 2008, 15:11

Re: Nieuwe 406 fan!

Ongelezen bericht door Ludovic »

2. ..... Maar volgens mij zit hier een storing in omdat ik af en toe toch een signaal te horen krijg en dus regelmatig aan of uit gaat. Ook knippert het groene lampje in het dashboard af en toe (het groene lampje links boven de tellers dat aangeeft dat de kop lampen aan staan) Zodra ik de hendel aan raak stop het knipperen. (Dus misschien een kabelbreuk??)

=> knipperend groen lampje dat stopt met knipperen als je een tikje geeft tegen de hendel heeft inderdaad hoogstwaarschijnlijk te maken met slecht contact in de draaiknop bovenaan de hendel => daar zit namelijk een flex-folie met koperspoortjes waar een rond bladveertje over roteert als je aan de knop bovenop de hendel ronddraait ; had ik ook aan de hand, maar in dusdanig ver gevorderde toestand dat bladveertje zover ingesleten was dat het in 2 gebroken was en lichten helemaal niet meer te bedienen waren (had alleen nog maar "automatische" verlichting)
=> de oplossing = hendel vervangen (maar opletten dat je juist type hebt, want ik heb gemerkt dat die van een valeo-unit niet 1 op 1 uitwisselbaar zijn met een Delphi-unit (iets andere vorm van draaipunten)) of de hele unit com2000 vervangen door juiste type, maar da's een prijzige klus ; technisch is het redelijk makkelijk te doen, als je geen 2 linkerhanden hebt en als je de demontage met de nodige voorzichtigheid doet

mvg,

Ludo
MKCreative
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 01:32

Re: Nieuwe 406 fan!

Ongelezen bericht door MKCreative »

Ludovic schreef:2. ..... knipperend groen lampje dat stopt met knipperen als je een tikje geeft tegen de hendel heeft inderdaad hoogstwaarschijnlijk te maken met slecht contact in de draaiknop bovenaan de hendel => daar zit namelijk een flex-folie met koperspoortjes waar een rond bladveertje over roteert als je aan de knop bovenop de hendel ronddraait ; had ik ook aan de hand, maar in dusdanig ver gevorderde toestand dat bladveertje zover ingesleten was dat het in 2 gebroken was en lichten helemaal niet meer te bedienen waren (had alleen nog maar "automatische" verlichting)
=> de oplossing = hendel vervangen (maar opletten dat je juist type hebt, want ik heb gemerkt dat die van een valeo-unit niet 1 op 1 uitwisselbaar zijn met een Delphi-unit (iets andere vorm van draaipunten)) of de hele unit com2000 vervangen door juiste type, maar da's een prijzige klus ; technisch is het redelijk makkelijk te doen, als je geen 2 linkerhanden hebt en als je de demontage met de nodige voorzichtigheid doet

mvg,

Ludo
Aaa Ludovic thanks voor je reactie! Ook hartelijk dank voor je tip! Gelukkig is het nog niet zo heel erg storend bij mij.. maar ik zal er zeker binnenkort aan sleutelen.

Daarnaast moet ik binnenkort nog wat onderhoud doen aan de auto. Volgens mij heb ik een gaatje in de uitlaat, dus dit moet eventueel gelast worden.. Indien dat niet aan te raden is ben ik opzoek naar een RVS uitlaat. Hier nog enige tips of adresjes waar ik het beste kan kijken?

Ook is er plotseling vandaag het motorstoringslampje gaan branden (met moeite af kunnen lezen.. maar volgens mij stond er iets met "motorreinigings systeem") heeft dat te maken met de lekker uitlaat?

Om dit soort storingen enigszins zelf op te sporen ben ik op zoek naar aflees apparatuur. Welke kabels heb ik nodig? Welke software kan ik het beste gebruiken / downloaden? Helaas hier niet een duidelijk antwoord op kunnen vinden.

Eventueel zoek ik een goede garage die veel verstand heeft van de coupe's en waar ik uiteraard mijn onderhoud kan laten doen.

Thanks voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Nieuwe 406 fan!

Ongelezen bericht door RAH »

Om de auto uit te lezen (en eventueel kleine coderingen te doen):

http://www.peugeot406coupe.nl/forum/vie ... =874#p6163
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
super406
Berichten: 50
Lid geworden op: vr 22 apr 2016, 13:47

Re: Nieuwe 406 fan!

Ongelezen bericht door super406 »

hallo ik heb compleete remus uitlaat in inox te koop met uitlaat links en rechts komt van v6 maar blijkbaar zelfde als 2.2 voor foto graag email naar glennvanbever@gmail.com kan hier geen foto posten ben wel woonachtend belgie en heb grote stock 406 coupe onderdelen oa bumpers xwide body kit leder interieur elektrisch zwart en rood verkrijgbaar
MKCreative
Berichten: 8
Lid geworden op: vr 24 aug 2018, 01:32

Re: Nieuwe 406 fan!

Ongelezen bericht door MKCreative »

Thanks voor jullie reacties guys! Wordt gewaardeerd!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 12 gasten