Een aantal jaartjes geleden was ik trotse eigenaar van een zeer mooie rode Peugeot 406 Coupe 2.0, helaas door omstandigheden heb ik van deze auto destijds afstand moeten doen met zéér veel moeite, want al sinds kleine jongen ben ik smoorverliefd op dit model.
Ik had hem opgeleukt met gave 18" spider velgen
Aantal auto's verder en jaren later begon het toch wel weer te jeuken.. aangezien ik voor mijn werk vaak met het openbaar vervoer ga maar toch wel een echte liefhebber ben van auto rijden was de knoop snel doorgehakt en wilde ik niets liever dan weer een 406 coupe rijden en dit keer meteen met de sterke zescilinder !
Inmiddels ben ik sinds April dit jaar in het trotse bezit van mijn 1e 3.0 V6 Coupe dit keer in het zilver en wat houd ik toch van dit ding !
De auto had 244dkm gelopen en had de volgende opties: Climate Control, Gold Cruise Control, Zwart lederen bekleding met uiteraard stoelverwarming etc! EN alles werkt gewoon
De auto had ook recent onderhoud gehad :
- nieuwe radiateur
nieuwe expansievat
nieuwe condensor
nieuwe cruise control
4 nieuwe banden
airco gecheckt en gevuld
Aangezien ik de auto op intuïtie heb gekocht en verder (niks/weinig) bekend was over het onderhoud van de auto (behalve bovenstaande), heb ik besloten om direct als eerste me distributie + waterpomp te laten doen.
De auto had toen 244dkm op de teller, er stond wel onder de motorkap met stift iets geschreven in de trend van 213.xxx.
Maar ik wilde geen risico nemen en gaan gokken of dat de distributie was of misschien een ander sparepart van een auto met die km-stand.
Dus nu een verse set + waterpomp laten monteren van SKF en kan ik met een gerust hart kilometers vreten
Een oud klasgenoot van mij verkoopt sinds een aantal jaren xenon setjes, via facebook zag ik hier wel eens wat over voorbij komen maar nooit echt in geïnteresseerd. Totdat ik me bedacht dat ik vroeger op mijn vorige coupe ook xenon had zitten en dit de auto echt onwijs goed deed!
Dus direct mijn oud klasgenootje meteen een bericht gestuurd en ik mocht de volgende dag meteen langskomen !
Zie hier het resultaat
Mijn beste vriend had ondertussen een nieuwe hobby uitgevonden: fotografie.
Ik achtte de 406 wel een geschikt model hiervoor, en zie hier het resultaat van de shoot :
Als bonus nog een optrekfilmpje op wat nat wegdek :
Link
Ondertussen had ik al een afspraak gemaakt bij Nik van NM-parts, want ik wilde echt heel graag een mooie RVS demper met een dubbel sierstuk hebben, had dit ergens gezien op internet en MOEST dat hebben. Overigens wilde ik ook de auto wat zwaarder/dieper zou gaan klinken, dit is erg goed gelukt al zeg ik het zelf.
Nik zei ook dat wellicht een inlegfilter ook nog een optie is voor wat extra motorgeluid, dus misschien dat dat ook nog gaat gebeuren.
Ik persoonlijk vind dat dit de auto echt super mooi maakt, het oogt bijna alsof het zo uit de fabriek is komen rollen. Nik heeft super werk geleverd en heeft zelfs het sierstuk zo aangepast dat het iets schuin afloopt.
Foto's van het proces + mooie HQ foto's aan het eind:
Before & After
Uiteraard zijn jullie vast heel erg benieuwd hoe dat nou klinkt!
FILMPJES:
Beetje revven met de nieuwe demper
Link
Optrekfilmpje op droog wegdek met NM-Parts modification
Link
Volgende op mijn to-do list zijn andere velgen, ik ben er nog niet over uit maar ik denk dat mijn keuze op 1 van onderstaande 2 velgen gaat vallen (beiden 18"), met meer de neiging naar de MOMO :
MOMO Sting Silver
of
Avus RACING AC-M03
Verder ben ik niet veel meer van plan, de auto is mooi zoals hij is en ben van plan deze heel lang nog te mogen gaan vertroetelen!
Hopelijk heb ik iedereen die dit leest kunnen boeien.
Groeten,
Miggy