Intruder alert en meteen een vraag

Hier kunnen forumleden zich voorstellen. Plaats er ook een leuke foto van je coupe bij!
Feije
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 feb 2019, 00:39

Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door Feije »

Hallo allemaal, ik ben Feije en ik ben op dit forum een verstekeling omdat ik in een Citroën Xantia rij. Toch vind ik dit forum interessant en lees ik graag mee. Ik vind de 406 coupé natuurlijk een mooie auto, maar dat is niet de enige reden.
Ik heb twee Xantia's: de ene is mijn huidige daily. Dit is een Xantia Activa Turbo CT, een motor die in 406-kringen gewoon als Turbo bekendstaat en bij mijn weten nooit in de Coupé is geleverd.
De andere Xantia die ik heb is nog een projectje. Dit is een v6, en daarvoor is dit forum interessanter: de 406 Coupé is relatief veel met v6 geleverd, dus wordt er hier ook meer over geschreven dan op het recent herrezen Xantiaforum. Bovendien was de 406 doorgaans iets beter uitgerust met opties die op de Xantia vrij exotisch zijn, zoals cruise control. Ik wil misschien proberen dat in mijn v6 te zetten (even kijken of er misschien al bedrading in ligt). Ook een boordcomputer monteren uit een 406 of misschien Citroën XM lijkt me nog wel eens interessant.
Voor de liefhebber valt over mijn beide Xantia's al het één en ander te lezen:
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/236499
https://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/232114
Afbeelding
Turbo CT
Afbeelding
v6

Nu heb ik meteen een vraagje: de koelventilatoren van mijn v6 blijven de hele tijd draaien. Volle kracht als hij op contact staat en halve kracht als hij niet op contact staat. Ik verdenk de Bitron-module. Kan iemand van jullie me vertellen waar die bij een 406 zit? Bij de Xantia zit hij op een rotplek waar je alleen bij kunt als je het hele front eraf haalt, dus haal ik hem liever uit een 406 als het daarbij meevalt... Overigens zijn ook suggesties van andere oorzaken natuurlijk welkom! Ik heb al twee verschillende bruine temperatuursensoren geprobeerd, dus verwacht ik niet dat het probleem daarin zit.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door RAH »

Volgens mij, zit deze ergens onder de accubak verstopt. Maar volgens mij hebben ook niet alle 406'en een Bitron module. Als er een BSI is ingebouwd zit er volgens mij geen Bitron meer in. En nu ik er verder over nadenk zou hij ook binnen boven het schoppaneel van de passagierskant kunnen zitten. Ik weet dat ik daar ook voor de inbouw van een alarm het signaal of de aansturing van de deurvergrendeling vandaan moest halen. Die module werd volgens mij ook Bitron genoemd.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Feije
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 feb 2019, 00:39

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door Feije »

Bitron maakt veel dingen ja. Ook dat relais dat gaat jengelen als je je lichten bent vergeten bijvoorbeeld. Ik bedoel de module die de ventilators aanstuurt. Onder de accubak klinkt als dezelfde rotplek als de Xantia heeft, dus ga ik eerst wel eens onder dat dashboardkastje zoeken :lol:. Ik heb daar bij een sloop-406 al eens de ECU van de cruise control weggehaald.
Feije
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 feb 2019, 00:39

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door Feije »

Probleem gevonden: ik vroeg me altijd al af waarom ik twee bruine stekkertjes in het motorruim had. Nu zat ik vanmiddag naar die bitron-module te kijken en viel me op dat alle kabels naar de hoofdkabelboom van de motor liepen, maar dat vlak daarna een aftakking zat met twee kabeltjes. Die ging naar een bruine stekker waarvan ik me dus afvroeg waar die voor was. Blijkbaar heeft iemand die er dus een keer in gemaakt omdat de kabels van de originele bruine stekker niet meer goed waren. Toen ik die tweede stekker aansloot bleven de fans netjes stilstaan en gingen ze draaien op het moment dat ik de airco aanzette. Ik heb ook gekeken of ze gingen draaien zodra de motor op temperatuur kwam, maar blijkbaar is mijn thermostaat stuk. Ik heb dat dus niet kunnen testen. Voordat het koelwater 60 graden was, werd de radiateur al helemaal warm...
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door RAH »

Thermostaat weet je vast zelf wel te vinden toch? :lol:
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Feije
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 feb 2019, 00:39

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door Feije »

Ja hoor, ook bij een 406 wel :P. Maar zoiets bestel ik gewoon nieuw natuurlijk, dat haal ik niet uit een sloper. Het is dat ik even geen goede thermostaat bij de hand had, anders had ik hem er meteen wel in gezet.
Feije
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 feb 2019, 00:39

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door Feije »

Feije schreef: do 02 mei 2019, 14:53Het is dat ik even geen goede thermostaat bij de hand had, anders had ik hem er meteen wel in gezet.
Dat zeg ik nou wel, maar volgens mij is dit nog niet zo'n leuk klusje bij een v6...waar het bij die Turbo CT echt een werkje van vijf minuten was, zit het thermostaathuis van een v6 toch iets anders in elkaar. Ik moet maar even uitzoeken hoe dit precies zit.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door RAH »

Ja, daarvoor moet je toch wel wat verder de motorruimte induiken.

https://www.youtube.com/watch?v=4_UMSTzPaXw
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Feije
Berichten: 24
Lid geworden op: wo 20 feb 2019, 00:39

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door Feije »

Op zich valt het volgens mij ook wel mee. Ik kreeg bij een sloper het thermostaathuis niet los maar op service box kun je gewoon zien waar de boutjes zitten. Voor de rest moet uiteraard het luchtfilterhuis er even uit, maar zo veel werk is dat niet. Ik denk dat ik dit (ivm koelvloeistofverlies) tegelijk ga doen met de aankomende distributiewissel, waarbij ik uiteraard ook de waterpomp en dergelijke meeneem.
fab406
Support
Berichten: 148
Lid geworden op: ma 07 sep 2015, 09:22

Re: Intruder alert en meteen een vraag

Ongelezen bericht door fab406 »

Feije schreef: di 30 apr 2019, 19:21 Dit is een Xantia Activa Turbo CT, een motor die in 406-kringen gewoon als Turbo bekendstaat en bij mijn weten nooit in de Coupé is geleverd.
Klopt maar staat wel voor mijn deur :mrgreen: Zo simpel maar best uniek.

Ik heb ooit een XM Turbo CT gehad. Wat trok dat ding zeg, ondanks het hoge wagengewicht.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten