TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
-
- Beheerder
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Daarna waren de tankbeugels aan de beurt. De benzinetank ligt op een paar stalen beugels die totaal vergaan waren door corrosie. Het zat allemaal nog wel op zijn plek maar de auto moet binnenkort voor de APK en een niet deugdelijk bevestigde benzinetank is wel een afkeurpuntje. Om daar verder geen discussie over te krijgen heb ik besloten de beugels te vervangen. De beugels van mijn oude auto waren ook wel enigszins aangetast maar nog een stuk beter dan de beugels op deze auto. Ik heb de beugels van de oude auto laten zandstralen en opnieuw laten coaten, het resultaat zag er goed uit en kan weer een aantal jaar mee.
Als laatste waren de banden aan de beurt. Er zaten een paar banden op die nog niet helemaal op waren maar dusdanig veel rolgeluid maakten dat het me irriteerde. Ook zat er een lichte onbalans in wat het prettig rijden beïnvloedde. Er zijn nu Michellin Primacy 4+ banden onder gegaan en die rijden toch wel 10 keer beter.
Al met al begint de auto eindelijk een beetje zo te worden als ik hem hebben wil. Er zijn nog wat kleine klusjes maar het einde is in zicht. Binnenkort moet er nog een reguliere grote onderhoudsbeurt (240.000 KM) worden uitgevoerd, maar daarna is het voorlopig even klaar hoop ik.
Als laatste waren de banden aan de beurt. Er zaten een paar banden op die nog niet helemaal op waren maar dusdanig veel rolgeluid maakten dat het me irriteerde. Ook zat er een lichte onbalans in wat het prettig rijden beïnvloedde. Er zijn nu Michellin Primacy 4+ banden onder gegaan en die rijden toch wel 10 keer beter.
Al met al begint de auto eindelijk een beetje zo te worden als ik hem hebben wil. Er zijn nog wat kleine klusjes maar het einde is in zicht. Binnenkort moet er nog een reguliere grote onderhoudsbeurt (240.000 KM) worden uitgevoerd, maar daarna is het voorlopig even klaar hoop ik.
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Weer lekker bezig geweest zo te lezen. Wat die uitlaat betreft, de kat is het duurste deel van de uitlaat. Ik zou degene met het kapotte flexibele deel niet weggooien. Er kan gewoon een nieuw flexibel deel tussen gelast worden.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
-
- Beheerder
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Vandaag is de auto, voor de eerste keer sinds ik hem in bezit heb, voor een APK keuring geweest. Ondanks dat een beunhaas als ik hem toch van binnen en van buiten flink uit elkaar en weer in elkaar heb gezet, is hij toch zonder enige op- of aanmerkingen goedgekeurd. Dat is dan toch wel weer een mooi resultaat. De enige grote klus die nog rest is een 240.000 km grote onderhoudsbeurt, dat staat binnenkort op de planning
-
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 09 jun 2016, 16:52
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Nou complimenten hoor. Is een flink klusje geweest .
Gr Roberto
Gr Roberto
-
- Beheerder
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Na een jaar probleemloos gereden te hebben viel me laatst op dat de auto een olielekkage ontwikkeld had. Nou krijgt iedere auto daar naarmate die ouder wordt wel last van maar dit was helaas wel een lekkage van het soort wat niet te negeren viel, de hele carterpan was nat en de druppels hingen er letterlijk aan. De auto moet over een maand APK gekeurd worden en ik weet niet precies wat de APK eisen zijn ten aanzien van olielekkage, maar het leek me wel verstandig om het voor die tijd op te lossen. Afgelopen weekend had ik er tijd voor dus ik heb er maar even werk van gemaakt.
Zo zag het er uit:
Het was in eerste instantie niet helemaal duidelijk waar het lek precies zat. Het oliecarter zit met kit aan het blok geplakt en die overgang was een mogelijke lekkage plek. In de onderdelen catalogus zag ik ook nog wat keerringen en O-ringen zitten bij de oliepomp die het probleem konden zijn. Voor zover mogelijk heb ik die allemaal nieuw gekocht om op alles voorbereid te zijn. Probleem was alleen dat een aantal onderdelen niet meer leverbaar bleken te zijn, het was dus maar de vraag of het uiteindelijk te fixen was of niet.
Als eerste moest de motorolie afgetapt worden om de carterpan te kunnen demonteren.
Daarna kon het carter losgeschroefd worden. Er zitten maar 26 boutjes van verschillende afmetingen in om hem op z'n plek te houden dus dat valt mee. Een kartonnetje zodat ik wist waar welke bout moest leek me daarom wel handig.
Na een beetje wrikken kwam het carter los van de rest van het blok en was de onderkant van de motor zichtbaar. De auto heeft inmiddels circa 2,5 ton op de teller dus er was wel wat aanslag en vervuiling zichtbaar, maar al met al had ik me voorbereid op erger, dus het viel me eigenlijk nog wel mee. Bij nadere inspectie van de kitrand tussen het carter en het blok bleek dat de olielekkage hier in ieder geval niet vandaan kwam. Dat was wel balen want dat was een makkelijke fix geweest. Nu moest de oliepomp er af en om dat voor elkaar te krijgen moet de multieriem en de distributieriem er af, een hoop extra werk dus.
Tja, en als je dan naar boven kijkt en je ziet de onderkant van je zuigers, je drijfstangen en je krukas, dan denk je wel van waar ben ik in vredesnaam aan begonnen, als dat maar weer goed komt Misschien is dit toch een klusje voor een professional die het vaker gedaan heeft in plaats van een beunhaas die het nog nooit gedaan heeft en denkt van we zien wel hoe ver we komen.
Na de multieriem en de distributieriem verwijderd te hebben moest de poelie en tandkrans van de krukas gedemonteerd worden. Dat is best een secuur klusje want je wilt niet dat de kruksas verdraait omdat dan de motor niet meer op tijd staat. (als dat gebeurd dan is de kans op onherstelbare motorschade reeel)
De oliepomp is nu zichtbaar en uit de oliesporen en vervuiling werd duidelijk dat het lek zat tussen de overgang van de uitlaat van de oliepomp en het blok. Daar zit een lullig rubber O-ringetje wat na 23 jaar een beetje op was. Na het demonteren van de oliepomp kwam het ringetje eindelijk in zicht.
Deze O-ring bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn, en laat dit nou net die O-ring zijn die nergens meer te krijgen was! Gelukkig had ik nog 5 doosjes met allemaal verschillende soorten O-ringen, en bleek ik er een te hebben die qua maat goed paste. De orginele ring was vierkant en die van mij rond maar paste verder prima. Ik hoop alleen dat die ring die ik had bestand is tegen de hitte van de motor en de chemicalien in de olie, maar goed dat gaan we wel merken.
Er zat ook kit tussen de oliepomp en het blok dus de overgang moest goed schoongemaakt en ontvet worden, en daarna van nieuwe kit voorzien worden en teruggeplaatst worden. Ik denk dat ik wel een beetje veel kit gebruikt heb maar ik heb dit ook nog nooit eerder gedaan dus ik heb geen idee eigenlijk. Zolang het maar niet lekt vind ik het wel best. (en zolang er geen overtollige kit in het oliesysteem van de motor terecht komt en daar de boel verstopt). De keerring om de krukas lekte niet maar die heb ik wel meteen vervangen, evenals een dunne rubber O-ring op de krukas,
Als laatste was ook het carter weer aan de beurt om teruggeplaatst te worden, eerst ged schoonmaken, daarna afkitten en weer terugplaatsen.
Uiteindelijk moesten natuurlijk ook de tandkrans en de poelie weer op de krukas gemonteerd worden, moest de distiebutieriem er weer op en de multieriem en moest er olie in het blok.
In de handleiding stond dat je de auto eerst moest starten met de stekker van het bobineblok losgekoppeld. Dit om te zorgen dat de oliepomp zich weer kon vullen met olie en genoeg druk kon opbouwen voordat de motor zou starten. Pas als het oliedruklampje uit ging mocht de bobine aangesloten worden en mocht de auto echt starten. Bij het starten met losgekoppelde bobine ging het olielampje echter in eerste instantie niet uit, en daarom dacht ik dat hij geen oliedruk opbouwde. Alles nog een keer nagelopen en nog een poging gedaan om te starten zonder bobine, en weer ging het oliedruklampje niet uit. Op dat moment wist ik het even niet meer. Zonder oliedruk loopt je motorblok binnen de kortste keren in de soep dus dit was wel een dingetje. Uiteindelijk wist ik het ook niet meer en heb ik de bobine maar gewoon aangesloten en de motor echt gestart, dat bleek de oplossing want toen ging het oliedruklampje wel meteen uit. Dat was wel een pak van mijn hart want anders had ik naar huis kunnen lopen.
De motor liep daarna zonder problemen en ik ben er inmiddels ook twee keer mee naar mijn werk heen en weer gereden op de snelweg en alles. Ik heb vanmiddag nog even gekeken of er nog lekkage zichtbaar was maar dat was niet het geval. Op het eerste gezicht lijkt het probleem dus verholpen te zijn, maar ik kijk het nog even aan voordat ik de vlag uithang. Ik hoop dat de reparatie houdt, ben benieuwd
Ik denk dat dit wel een van de meest ingrijpende klussen geweest is die ik ooit aan de coupe gedaan heb, en ik raad het ook niemand aan want ik ben er uiteindelijk iets van 11 uur mee bezig geweest. Een normaal mens koopt gewoon een andere auto als zo'n probleem de kop opsteekt. Misschien moet ik dat ook maar eens doen als het niet opgelost blijkt te zijn Oh, wacht, ik bedenk me net dat ik nog een ander motorblok in de garage heb liggen
Zo zag het er uit:
Het was in eerste instantie niet helemaal duidelijk waar het lek precies zat. Het oliecarter zit met kit aan het blok geplakt en die overgang was een mogelijke lekkage plek. In de onderdelen catalogus zag ik ook nog wat keerringen en O-ringen zitten bij de oliepomp die het probleem konden zijn. Voor zover mogelijk heb ik die allemaal nieuw gekocht om op alles voorbereid te zijn. Probleem was alleen dat een aantal onderdelen niet meer leverbaar bleken te zijn, het was dus maar de vraag of het uiteindelijk te fixen was of niet.
Als eerste moest de motorolie afgetapt worden om de carterpan te kunnen demonteren.
Daarna kon het carter losgeschroefd worden. Er zitten maar 26 boutjes van verschillende afmetingen in om hem op z'n plek te houden dus dat valt mee. Een kartonnetje zodat ik wist waar welke bout moest leek me daarom wel handig.
Na een beetje wrikken kwam het carter los van de rest van het blok en was de onderkant van de motor zichtbaar. De auto heeft inmiddels circa 2,5 ton op de teller dus er was wel wat aanslag en vervuiling zichtbaar, maar al met al had ik me voorbereid op erger, dus het viel me eigenlijk nog wel mee. Bij nadere inspectie van de kitrand tussen het carter en het blok bleek dat de olielekkage hier in ieder geval niet vandaan kwam. Dat was wel balen want dat was een makkelijke fix geweest. Nu moest de oliepomp er af en om dat voor elkaar te krijgen moet de multieriem en de distributieriem er af, een hoop extra werk dus.
Tja, en als je dan naar boven kijkt en je ziet de onderkant van je zuigers, je drijfstangen en je krukas, dan denk je wel van waar ben ik in vredesnaam aan begonnen, als dat maar weer goed komt Misschien is dit toch een klusje voor een professional die het vaker gedaan heeft in plaats van een beunhaas die het nog nooit gedaan heeft en denkt van we zien wel hoe ver we komen.
Na de multieriem en de distributieriem verwijderd te hebben moest de poelie en tandkrans van de krukas gedemonteerd worden. Dat is best een secuur klusje want je wilt niet dat de kruksas verdraait omdat dan de motor niet meer op tijd staat. (als dat gebeurd dan is de kans op onherstelbare motorschade reeel)
De oliepomp is nu zichtbaar en uit de oliesporen en vervuiling werd duidelijk dat het lek zat tussen de overgang van de uitlaat van de oliepomp en het blok. Daar zit een lullig rubber O-ringetje wat na 23 jaar een beetje op was. Na het demonteren van de oliepomp kwam het ringetje eindelijk in zicht.
Deze O-ring bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn, en laat dit nou net die O-ring zijn die nergens meer te krijgen was! Gelukkig had ik nog 5 doosjes met allemaal verschillende soorten O-ringen, en bleek ik er een te hebben die qua maat goed paste. De orginele ring was vierkant en die van mij rond maar paste verder prima. Ik hoop alleen dat die ring die ik had bestand is tegen de hitte van de motor en de chemicalien in de olie, maar goed dat gaan we wel merken.
Er zat ook kit tussen de oliepomp en het blok dus de overgang moest goed schoongemaakt en ontvet worden, en daarna van nieuwe kit voorzien worden en teruggeplaatst worden. Ik denk dat ik wel een beetje veel kit gebruikt heb maar ik heb dit ook nog nooit eerder gedaan dus ik heb geen idee eigenlijk. Zolang het maar niet lekt vind ik het wel best. (en zolang er geen overtollige kit in het oliesysteem van de motor terecht komt en daar de boel verstopt). De keerring om de krukas lekte niet maar die heb ik wel meteen vervangen, evenals een dunne rubber O-ring op de krukas,
Als laatste was ook het carter weer aan de beurt om teruggeplaatst te worden, eerst ged schoonmaken, daarna afkitten en weer terugplaatsen.
Uiteindelijk moesten natuurlijk ook de tandkrans en de poelie weer op de krukas gemonteerd worden, moest de distiebutieriem er weer op en de multieriem en moest er olie in het blok.
In de handleiding stond dat je de auto eerst moest starten met de stekker van het bobineblok losgekoppeld. Dit om te zorgen dat de oliepomp zich weer kon vullen met olie en genoeg druk kon opbouwen voordat de motor zou starten. Pas als het oliedruklampje uit ging mocht de bobine aangesloten worden en mocht de auto echt starten. Bij het starten met losgekoppelde bobine ging het olielampje echter in eerste instantie niet uit, en daarom dacht ik dat hij geen oliedruk opbouwde. Alles nog een keer nagelopen en nog een poging gedaan om te starten zonder bobine, en weer ging het oliedruklampje niet uit. Op dat moment wist ik het even niet meer. Zonder oliedruk loopt je motorblok binnen de kortste keren in de soep dus dit was wel een dingetje. Uiteindelijk wist ik het ook niet meer en heb ik de bobine maar gewoon aangesloten en de motor echt gestart, dat bleek de oplossing want toen ging het oliedruklampje wel meteen uit. Dat was wel een pak van mijn hart want anders had ik naar huis kunnen lopen.
De motor liep daarna zonder problemen en ik ben er inmiddels ook twee keer mee naar mijn werk heen en weer gereden op de snelweg en alles. Ik heb vanmiddag nog even gekeken of er nog lekkage zichtbaar was maar dat was niet het geval. Op het eerste gezicht lijkt het probleem dus verholpen te zijn, maar ik kijk het nog even aan voordat ik de vlag uithang. Ik hoop dat de reparatie houdt, ben benieuwd
Ik denk dat dit wel een van de meest ingrijpende klussen geweest is die ik ooit aan de coupe gedaan heb, en ik raad het ook niemand aan want ik ben er uiteindelijk iets van 11 uur mee bezig geweest. Een normaal mens koopt gewoon een andere auto als zo'n probleem de kop opsteekt. Misschien moet ik dat ook maar eens doen als het niet opgelost blijkt te zijn Oh, wacht, ik bedenk me net dat ik nog een ander motorblok in de garage heb liggen
- bart-peugeot
- Support
- Berichten: 117
- Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
- Locatie: Rijnmond
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Extra blok. Kun je daar die o-ring uithalen, haha.
Geintje natuurlijk. Petje af dat je deze klus zelf hebt uitgevoerd.
Geintje natuurlijk. Petje af dat je deze klus zelf hebt uitgevoerd.
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Dat is inderdaad een aardige klus geweest. Maar het voldane gevoel dat alles weer werkt zoals het hoort, zonder lekkage is dan ook onbetaalbaar. Ik moet wel zeggen dat ik het vermoeden heb dat je wel erg veel vloeibare pakking hebt gebruikt. Op de foto kan het natuurlijk wat vertekenen. Maar ik zou, zelfs als je zeker bent dat je niet teveel hebt gebruikt, bij de volgende oliewissel het papieren filter even uitrollen en kijken of daar geen kitresten te vinden zijn. Daarvoor zal je met een blikopener het oliefilter moeten openmaken, maar als je dan kitresten tegenkomt kun je beter de boel nog een keer uit elkaar halen, schoonmaken en opnieuw vloeibare pakking aanbrengen. Je wilt niet dat de kitresten de oliekanalen of de oliepomp verstoppen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
-
- Beheerder
- Berichten: 1507
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15
Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe
Ja ik ben wel een beetje riant geweest met de kit. Ik denk dat eventuele losgeraakte kitresten het oliefilter niet eens halen. Er zit aan het eind van de “olie-aanzuigbuis” een filter (fijnmazig stalen gaasje), waar eventuele kitresten (en andere grove vervuiling) in zal blijven hangen.
Als er echt veel kitresten vrijkomen en dat rooster raakt verstopt dan zal de oliedruk wegvallen en loopt de motor in de soep. Gelukkig heb je daar nog een oliedruk waarschuwingslampje voor op je dashboard, en de vervuiling moet wel heel extreem zijn om dat filter te verstoppen.
Als ik kijk hoeveel kit er na het monteren van het carter aan de buitenkant van de naad naar buiten is gekomen dan is dat minimaal. Ik hoop dat het aan de binnenkant net zo is
Ach, en mocht het onverhoopt toch mis gaan dan ligt er nog een ander motorblok in de garage, hebben we weer een mooie reportage om het forum een beetje levend te houden
Ik heb afgelopen maandag nog even gechecked, maar hij was nog steeds volledig droog. Aangezien er inmiddels al weer een paar honderd km mee gereden is lijkt het probleem in ieder geval voor nu opgelost.
Als er echt veel kitresten vrijkomen en dat rooster raakt verstopt dan zal de oliedruk wegvallen en loopt de motor in de soep. Gelukkig heb je daar nog een oliedruk waarschuwingslampje voor op je dashboard, en de vervuiling moet wel heel extreem zijn om dat filter te verstoppen.
Als ik kijk hoeveel kit er na het monteren van het carter aan de buitenkant van de naad naar buiten is gekomen dan is dat minimaal. Ik hoop dat het aan de binnenkant net zo is
Ach, en mocht het onverhoopt toch mis gaan dan ligt er nog een ander motorblok in de garage, hebben we weer een mooie reportage om het forum een beetje levend te houden
Ik heb afgelopen maandag nog even gechecked, maar hij was nog steeds volledig droog. Aangezien er inmiddels al weer een paar honderd km mee gereden is lijkt het probleem in ieder geval voor nu opgelost.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten