Na een jaar probleemloos gereden te hebben viel me laatst op dat de auto een olielekkage ontwikkeld had. Nou krijgt iedere auto daar naarmate die ouder wordt wel last van maar dit was helaas wel een lekkage van het soort wat niet te negeren viel, de hele carterpan was nat en de druppels hingen er letterlijk aan. De auto moet over een maand APK gekeurd worden en ik weet niet precies wat de APK eisen zijn ten aanzien van olielekkage, maar het leek me wel verstandig om het voor die tijd op te lossen. Afgelopen weekend had ik er tijd voor dus ik heb er maar even werk van gemaakt.
Zo zag het er uit:
Het was in eerste instantie niet helemaal duidelijk waar het lek precies zat. Het oliecarter zit met kit aan het blok geplakt en die overgang was een mogelijke lekkage plek. In de onderdelen catalogus zag ik ook nog wat keerringen en O-ringen zitten bij de oliepomp die het probleem konden zijn. Voor zover mogelijk heb ik die allemaal nieuw gekocht om op alles voorbereid te zijn. Probleem was alleen dat een aantal onderdelen niet meer leverbaar bleken te zijn, het was dus maar de vraag of het uiteindelijk te fixen was of niet.
Als eerste moest de motorolie afgetapt worden om de carterpan te kunnen demonteren.
Daarna kon het carter losgeschroefd worden. Er zitten maar 26 boutjes van verschillende afmetingen in om hem op z'n plek te houden dus dat valt mee. Een kartonnetje zodat ik wist waar welke bout moest leek me daarom wel handig.
Na een beetje wrikken kwam het carter los van de rest van het blok en was de onderkant van de motor zichtbaar. De auto heeft inmiddels circa 2,5 ton op de teller dus er was wel wat aanslag en vervuiling zichtbaar, maar al met al had ik me voorbereid op erger, dus het viel me eigenlijk nog wel mee. Bij nadere inspectie van de kitrand tussen het carter en het blok bleek dat de olielekkage hier in ieder geval niet vandaan kwam. Dat was wel balen want dat was een makkelijke fix geweest. Nu moest de oliepomp er af en om dat voor elkaar te krijgen moet de multieriem en de distributieriem er af, een hoop extra werk dus.
Tja, en als je dan naar boven kijkt en je ziet de onderkant van je zuigers, je drijfstangen en je krukas, dan denk je wel van waar ben ik in vredesnaam aan begonnen, als dat maar weer goed komt

Misschien is dit toch een klusje voor een professional die het vaker gedaan heeft in plaats van een beunhaas die het nog nooit gedaan heeft en denkt van we zien wel hoe ver we komen.
Na de multieriem en de distributieriem verwijderd te hebben moest de poelie en tandkrans van de krukas gedemonteerd worden. Dat is best een secuur klusje want je wilt niet dat de kruksas verdraait omdat dan de motor niet meer op tijd staat. (als dat gebeurd dan is de kans op onherstelbare motorschade reeel)
De oliepomp is nu zichtbaar en uit de oliesporen en vervuiling werd duidelijk dat het lek zat tussen de overgang van de uitlaat van de oliepomp en het blok. Daar zit een lullig rubber O-ringetje wat na 23 jaar een beetje op was. Na het demonteren van de oliepomp kwam het ringetje eindelijk in zicht.
Deze O-ring bleek uiteindelijk de oorzaak te zijn, en laat dit nou net die O-ring zijn die nergens meer te krijgen was! Gelukkig had ik nog 5 doosjes met allemaal verschillende soorten O-ringen, en bleek ik er een te hebben die qua maat goed paste. De orginele ring was vierkant en die van mij rond maar paste verder prima. Ik hoop alleen dat die ring die ik had bestand is tegen de hitte van de motor en de chemicalien in de olie, maar goed dat gaan we wel merken.
Er zat ook kit tussen de oliepomp en het blok dus de overgang moest goed schoongemaakt en ontvet worden, en daarna van nieuwe kit voorzien worden en teruggeplaatst worden. Ik denk dat ik wel een beetje veel kit gebruikt heb maar ik heb dit ook nog nooit eerder gedaan dus ik heb geen idee eigenlijk. Zolang het maar niet lekt vind ik het wel best. (en zolang er geen overtollige kit in het oliesysteem van de motor terecht komt en daar de boel verstopt). De keerring om de krukas lekte niet maar die heb ik wel meteen vervangen, evenals een dunne rubber O-ring op de krukas,
Als laatste was ook het carter weer aan de beurt om teruggeplaatst te worden, eerst ged schoonmaken, daarna afkitten en weer terugplaatsen.
Uiteindelijk moesten natuurlijk ook de tandkrans en de poelie weer op de krukas gemonteerd worden, moest de distiebutieriem er weer op en de multieriem en moest er olie in het blok.
In de handleiding stond dat je de auto eerst moest starten met de stekker van het bobineblok losgekoppeld. Dit om te zorgen dat de oliepomp zich weer kon vullen met olie en genoeg druk kon opbouwen voordat de motor zou starten. Pas als het oliedruklampje uit ging mocht de bobine aangesloten worden en mocht de auto echt starten. Bij het starten met losgekoppelde bobine ging het olielampje echter in eerste instantie niet uit, en daarom dacht ik dat hij geen oliedruk opbouwde. Alles nog een keer nagelopen en nog een poging gedaan om te starten zonder bobine, en weer ging het oliedruklampje niet uit. Op dat moment wist ik het even niet meer. Zonder oliedruk loopt je motorblok binnen de kortste keren in de soep dus dit was wel een dingetje. Uiteindelijk wist ik het ook niet meer en heb ik de bobine maar gewoon aangesloten en de motor echt gestart, dat bleek de oplossing want toen ging het oliedruklampje wel meteen uit. Dat was wel een pak van mijn hart want anders had ik naar huis kunnen lopen.
De motor liep daarna zonder problemen en ik ben er inmiddels ook twee keer mee naar mijn werk heen en weer gereden op de snelweg en alles. Ik heb vanmiddag nog even gekeken of er nog lekkage zichtbaar was maar dat was niet het geval. Op het eerste gezicht lijkt het probleem dus verholpen te zijn, maar ik kijk het nog even aan voordat ik de vlag uithang. Ik hoop dat de reparatie houdt, ben benieuwd
Ik denk dat dit wel een van de meest ingrijpende klussen geweest is die ik ooit aan de coupe gedaan heb, en ik raad het ook niemand aan want ik ben er uiteindelijk iets van 11 uur mee bezig geweest. Een normaal mens koopt gewoon een andere auto als zo'n probleem de kop opsteekt. Misschien moet ik dat ook maar eens doen als het niet opgelost blijkt te zijn

Oh, wacht, ik bedenk me net dat ik nog een ander motorblok in de garage heb liggen
