16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Plaats hier jouw advertentie als je naar iets op zoek bent.
GeeWizz
Support
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 13:59

16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door GeeWizz »

Ik heb 4 BBS "starfish" velgen 16 inch die hoognodig opgeknapt moeten worden.
Daar ik dat zelf niet kan vroeg ik me af of er iemand op het forum is die dat doet of wil doen tegen een redelijke prijs.
Ik neem aan dat de kapjes dus ook meegespoten moeten worden want ik heb de originele kleur van de velgen nergens kunnen vinden.
Als iemand een bedrijf weet dat dit doet hoor ik dat ook graag.

Ze zijn geoxideerd aan de binnenkant en gekrast aan de buitenkant.

Graag een beetje in de buurt van Maastricht/Heerlen

Iemand ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MartijnAbel
Support
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 00:04
Locatie: Drachten, Friesland

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door MartijnAbel »

Je kunt ze dan beter laten coaten. Heb je minder snel last van oxidatie ;)
Peugeot 406 Coupé 2.0 1999 Half Mux
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door RAH »

Wil je ze "als nieuw" hebben? Dan ontkom je er volgens mij niet aan om naar een professioneel bedrijf te gaan. Als ze er gewoon weer "goed" uit moeten zien, waarom zou je het dan niet zelf kunnen. Beetje schuurpapier, grondverf, kleur lak en blanke lak kopen en lekker gaan hobbyen. Zo heb ik het ook gedaan en het is best aardig gelukt. Als je van dichtbij gaat kijken zie je echt wel wat imperfecties maar als ze straks onder de auto zitten en je staat er naar te kijken zal dat niet meer opvallen.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
GeeWizz
Support
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 13:59

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door GeeWizz »

RAH schreef:Wil je ze "als nieuw" hebben? Dan ontkom je er volgens mij niet aan om naar een professioneel bedrijf te gaan. Als ze er gewoon weer "goed" uit moeten zien, waarom zou je het dan niet zelf kunnen. Beetje schuurpapier, grondverf, kleur lak en blanke lak kopen en lekker gaan hobbyen. Zo heb ik het ook gedaan en het is best aardig gelukt. Als je van dichtbij gaat kijken zie je echt wel wat imperfecties maar als ze straks onder de auto zitten en je staat er naar te kijken zal dat niet meer opvallen.
Ja daar heb ik wel aan gedacht maar ik ben eigenlijk bang dat ik ze niet echt glad krijg.
Je moet toch een beetje een stof vrije ruimte hebben en om dit nu buiten te gaan doen lijkt me ook wat lastig zeker als er wat wind staat.
Ben ook niet zo'n held met spuitbussen :oops: Vaak spetteren ze zo..
En je hebt gelijk; als ze onder de wagen zitten zie je niet alles.
Dat valt me nu al op; je ziet amper dat ze beschadigd zijn maar ik ben een beetje bezorgd v.w.b. de corrosie aan de binnenkant.

Heb wel een paar vragen:
1 welk lak heb jij gebruikt
2 Heb je de banden eraf gehaald
3 Hoe heb je de binnenkant gedaan, met de zelfde kleur of zoals ze origineel van de fabriek komen met een iets ander kleurtje.
Was eigenlijk van plan om ze aan de binnenkant donkergrijs te maken zodat je wat minder ziet van het remstof.
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door RAH »

Of ze nu donker grijs zijn van de kleur van de lak of van het remstof maakt natuurlijk niet zoveel uit. Behalve als het op plekken hardnekkig blijft zitten na het schoonmaken, dan blijf je vlekken zien.

Ik heb de banden wel van de wielen gehaald. Zeker als je ze van binnen en buiten wilt spuiten is dat wel aan te raden, anders moet je beide kanten afplakken. Het voordeel wat ik had was dat de banden er toch af moesten omdat ze helemaal versleten waren. Ik had ze al eens eerder gespoten, van de originele kleur naar een hele donkere grijze kleur en de binnenkant gewoon zwart. Maar dat vond ik na twee winters (zijn de velgen voor de winterbanden) niet meer mooi.

Nu heb ik ze met RAL9006 of 9007 gespoten. Ook de binnenkant (het deel wat je kan zien als je door de spaken kijkt) en daar waar de band overheen komt. Maar dat laatste heb ik meer gedaan om corrosie te voorkomen. De spaken zijn aan de binnenkant nog steeds zwart (geen zin gehad om alles te schuren). Ik heb overigens geen spuitbus gebruikt maar een compressor. Dat is wel wat goedkoper dan spuitbussen, alleen wat meer werk (schoonmaken van het gereedschap ipv de bus weg knikkeren). En daardoor kon ik ook een twee componenten kleur lak en blanke lak nemen (deze wordt harder dan wat uit een spuitbus komt). En ja, ik heb het gewoon buiten gedaan.

En spuiten is grotendeels hetzelfde als lassen. Je hoeft niet goed te kunnen lassen (of spuiten) als je maar goed kunt slijpen (of polijsten). Als je na het spuiten van de blanke lak een klein sinaasappelhuidje hebt, dan gewoon met korrel 1000 licht opschuren, daarna met korrel 2000 en dan met korrel 3000. En dan ga je polijsten. Het resultaat is dan een spekglad oppervlak. En een vast geplakt vliegje raak je zo ook zonder problemen kwijt. Nadeel van de velgen is dat deze zich niet goed lenen om met de machine te polijsten en met de hand is het nogal arbeidsintensief. Maar het vergt geen nadenken, alleen continue dezelfde beweging maken dus het kan gewoon tijdens het tv kijken.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
Gebruikersavatar
grislion66
Support
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 18 feb 2009, 21:22
Locatie: zaanstad

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door grislion66 »

Je wilt ze dus eigenlijk zo hebben :shock:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ford Capri 3.0S V6 strato silber 1984/87
205 GTI 1.6 gris graphite 1987/89
205 GTI 1.9 gris futura 1989/92
205 Gentry 1.9 vert sorrento 1992/94
306 XSI gris Quartz 1994/2015
406 coupe 2.0i gris thallium 2000/????
407 coupe 3.0i Féline gris aluminium 2015
GeeWizz
Support
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 13:59

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door GeeWizz »

grislion66 schreef:Je wilt ze dus eigenlijk zo hebben :shock:
Yep, eigenlijk wel en wat zijn ze mooi !!
Heb je dat laten doen of zelf gedaan.
MartijnAbel
Support
Berichten: 352
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 00:04
Locatie: Drachten, Friesland

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door MartijnAbel »

RAH schreef:Of ze nu donker grijs zijn van de kleur van de lak of van het remstof maakt natuurlijk niet zoveel uit. Behalve als het op plekken hardnekkig blijft zitten na het schoonmaken, dan blijf je vlekken zien.

Ik heb de banden wel van de wielen gehaald. Zeker als je ze van binnen en buiten wilt spuiten is dat wel aan te raden, anders moet je beide kanten afplakken. Het voordeel wat ik had was dat de banden er toch af moesten omdat ze helemaal versleten waren. Ik had ze al eens eerder gespoten, van de originele kleur naar een hele donkere grijze kleur en de binnenkant gewoon zwart. Maar dat vond ik na twee winters (zijn de velgen voor de winterbanden) niet meer mooi.

Nu heb ik ze met RAL9006 of 9007 gespoten. Ook de binnenkant (het deel wat je kan zien als je door de spaken kijkt) en daar waar de band overheen komt. Maar dat laatste heb ik meer gedaan om corrosie te voorkomen. De spaken zijn aan de binnenkant nog steeds zwart (geen zin gehad om alles te schuren). Ik heb overigens geen spuitbus gebruikt maar een compressor. Dat is wel wat goedkoper dan spuitbussen, alleen wat meer werk (schoonmaken van het gereedschap ipv de bus weg knikkeren). En daardoor kon ik ook een twee componenten kleur lak en blanke lak nemen (deze wordt harder dan wat uit een spuitbus komt). En ja, ik heb het gewoon buiten gedaan.

En spuiten is grotendeels hetzelfde als lassen. Je hoeft niet goed te kunnen lassen (of spuiten) als je maar goed kunt slijpen (of polijsten). Als je na het spuiten van de blanke lak een klein sinaasappelhuidje hebt, dan gewoon met korrel 1000 licht opschuren, daarna met korrel 2000 en dan met korrel 3000. En dan ga je polijsten. Het resultaat is dan een spekglad oppervlak. En een vast geplakt vliegje raak je zo ook zonder problemen kwijt. Nadeel van de velgen is dat deze zich niet goed lenen om met de machine te polijsten en met de hand is het nogal arbeidsintensief. Maar het vergt geen nadenken, alleen continue dezelfde beweging maken dus het kan gewoon tijdens het tv kijken.
Uit een spuitbus kan ook gewoon 2k ;)
Als je metallic wilt, heb je eerst een basecoat en daarna 2k blanke lak. Heb je een effen kleur dan kan dat ook op die manier, of meteen een 2k lak zodat je in 1 keer klaar bent.
Peugeot 406 Coupé 2.0 1999 Half Mux
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door RAH »

Als 2K lak ook in een spuitbus te krijgen is, en je wilt een spuitbus gebruiken, dan is die 2K toch wel aan te bevelen boven gewone verf.

Die van mij zijn ook best aardig geworden (die zwarte vlekjes zijn er af te wassen):
IMAG0076.jpg
IMAG0077.jpg
IMAG0078.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
GeeWizz
Support
Berichten: 358
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 13:59

Re: 16 inch "Starfish" Velgen reparatie/spuiten

Ongelezen bericht door GeeWizz »

RAH schreef:Als 2K lak ook in een spuitbus te krijgen is, en je wilt een spuitbus gebruiken, dan is die 2K toch wel aan te bevelen boven gewone verf.

Die van mij zijn ook best aardig geworden (die zwarte vlekjes zijn er af te wassen):
IMAG0076.jpg
IMAG0077.jpg
IMAG0078.jpg
Ook die zien er niet verkeerd uit.
Misschien moet ik er dan toch maar zelf aan beginnen, hoewel ik wel een straalbedrijf heb gevonden om ze helemaal schoon te krijgen.
Ik heb 1 velg met wat stoeprandschade, hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik neem niet aan met een beetje plamuur.. ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten