TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Laat je eigen Coupé zien.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Het gaat om een AG verdamper, AG is later overgenomen door Teleflex en dat is weer overgenomen door GFI. Dit type verdamper is onder al deze merknamen verkocht en is nog steeds verkrijgbaar: https://www.lpgonderdelenshop.nl/epages ... s/TF600001

Ik kon tegen een redelijke prijs een nieuwe SGI verdamper op de kop tikken inclusief afsluiter en druksensor dus die gaat er uiteindelijk in.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Volgende klusje was de LPG leiding van de tank in de achterbak naar de verdamper in de motorruimte. De LPG leiding is van koper, 6mm dik en heeft een bescherm mantel en wordt onder de auto gemonteerd op dezelfde plek waar de benzine- en rem-leidingen lopen, alleen dan aan de andere kant van de auto. Niet de meest makkelijke en flexibele leiding, en bovendien moet hij over de torsiebar en de achterbrug geleid worden dus het is even friemelen om dat er netjes in te krijgen. Gelukkig had ik een brug zodat ik makkelijk onder de auto kon werken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Het ene eind van de leiding moet op de afsluiter op de tank gemonteerd worden. Om dat te doen moet het eind van de leiding geflared worden. Daar heb je een speciaal stukje gereedschap voor. Als de leiding juist geflared is kan hij met een wartelmoer op de afsluiter vastgezet worden. Wel even de moer op de leiding plaatsen voor het flaren want na het flaren krijg je hem er niet meer op (vraag me niet waarom ik dat weet ;))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier zit de leiding gemonteerd op de afsluiter. Een stukje gewapende slang rond de leiding waar hij door de carosserieopening loopt zorgt er voor dat hij beschermd is. Aan het eind heb ik de randen nog even afgekit om te zorgen dat er geen water van buiten de auto binnen komt.

Afbeelding


De leiding loopt langs de benzinetank, via de chassisbalk, achter het spatbord langs naar de motorruimte.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Aan de kant van de verdamper moet de leiding op maat gemaakt worden en ook weer geflared worden (met eerst de moer er op dit keer)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Tot dusver was de installatie redelijk recht toe recht aan, nu is het tijd om de motor zelf om te bouwen en de LPG computeraansturing te integreren met de elektronica van de auto.

De benzine-injectoren zijn in principe niets meer dan een metalen plunjer in een cilinder die door middel van een magnetische spoel bediend wordt. Als er spanning op de spoel gezet wordt ontstaat er een magnetisch veld wat de plunjer in beweging zet, die perst op zijn beurt benzine uit de injector. Door langer of korter spanning op de spoel te zetten komt er meer of minder benzine uit. De tijd dat de spoel spanning krijgt heet de injectietijd. LPG injectoren werken min of meer hetzelfde maar hebben een langere injectietijd nodig om dezelfde hoeveelheid brandstof (uitgedrukt in calorische waarde) te injecteren. Daarom moet de benzine injectietijd omgerekend worden naar een LPG injectietijd en daarvoor heb je een LPG computer nodig. De LPG computer zorgt er ook voor dat de benzineinjectoren uitgeschakeld worden als de LPG injectoren worden geactiveerd.

Om dit allemaal mogelijk te maken moet de kabelboom van de LPG installatie geintegreerd worden met de kabelboom van de auto. De bedrading naar de injectors wordt omgeleid naar de LPG computer en de LPG computer heeft ook het koelwater-temperatuur signaal nodig. Daarnaast heeft hij zijn eigen bedrading voor de LPG afsluiters en de druksensor e.d. Uiteraard moeten ook de LPG injectors zelf gemonteerd worden. Dat is wat er nu op de planning staat.


Als eerste is de inbouw van de LPG computer aan de beurt, die gaat in de computerbak waar ook de ECU van de motor in zit. De LPG computer bestaat uit twee delen, de computer zelf en de interfaceunit. Die laatste heeft ook nog een vacuumslang naar het inlaatspruitstuk om de inlaatdruk te bepalen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Nadat de computer geplaatst is kan het inlaatspruitstuk gedemonteerd worden om de LPG injectors te plaatsen. Hiervoor moeten redelijk wat motoronderdelen gedemonteerd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Hier is het aangepaste spruitstuk zichtbaar. Boven in de inlaatpoorten zie je de benzineinjectors en aan de onderkant van de inlaatpoorten zitten de LPG injectoren en de LPG toevoerrail. Na een paar nieuwe pakkingen en een hoop geklooi zit het aangepaste inlaatspruitstuk weer op zijn plek. Aan de linkerkant van de tweede foto ligt de LPG kabelboom al klaar om ingebouwd te worden.

Afbeelding

Afbeelding


Volgende stap is om de kabelboom van de auto te integreren met de kabelboom van de LPG installatie. Bedrading van de injectors en het koelwater temperatuursignaal moeten onderbroken worden en doorgelust worden naar de LPG bekabeling. Het is extreem belangrijk om dit goed te doen want slechte elektrische verbindingen zijn een van de belangrijkste redenen waarom LPG installaties problemen kunnen krijgen. Alles is gesoldeerd zodat het niet los kan raken, er zit krimpkous omheen om er geen vocht bij te krijgen, en de kabelboom als geheel is nog een keer ingetaped om de boel bij elkaar te houden en vochtvrij te houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nadat de Kabelboom van de auto met de modificaties weer op zijn plek zit kan de rest van de kabelboom ook vastgezet worden (boven op de bestaande kabelboom). Ook deze kabels zijn goed ingetaped en goed vastgezet met tiewraps. De vaccuumleiding van het inlaatsprtuistuk naar de verdamper en de interface unit van de computer zit ook ok zijn plaats.

Afbeelding

Alle accessoires weer op zijn plek en het werk onder de motorkap zit er op. Nu nog de elektronica in de auto (aansturing tank en bediening)

Afbeelding

Afbeelding
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Vandaag was het tijd voor de laatste loodjes, de elektronica in het interieur. Ik heb de LPG bedienings-schakelaar/nivometer aangesloten, de tankfopper geinstalleerd, en de bekabeling naar de tank voor de nivometer en de afsluiter gelegd.

De LPG bekabeling volgt de draadboom van de auto, die loopt langs de linker zijkant naar achteren en splitst daar in een deel wat richting de tank gaat en een deel wat de achterbak in loopt. Daar is de bekabeling voor de tank nu aan toegevoegd.

Afbeelding

Afbeelding

De tankfopper is nodig om te zorgen dat de benzinemeter niet terugloopt als je op LPG rijdt. De auto meet het benzinenivo als de tank gevuld wordt en berekend daarna de hoeveelheid benzine op basis van het verbruik. De benzinemeter geeft dus niet het daadwerkelijke nivo aan maar een berekende waarde. Als je op LPG rijdt wil je niet dat de benzinemeter terug loopt en daarvoor moet je een tankfopper installeren. Deze zorgt er voor dat het nivo bij iedere keer starten gemeten wordt waardoor de benzinemeterniet meer terug loopt. De tankfopper wordt aangesloten op de voeding van de brandstofpomp en de nivo signaaldraad.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Onder het dashboard wordt alles samen met de bedieningsunit aan elkaar geknoopt en vastgezet. De bedieningsunit zit op een makkelijk te bereiken en zichtbare plaats op het dashboard.

Afbeelding

Afbeelding


Morgen de tank maar eens volgooien en kijken of hij het doet. Als dit mijn laatste reactie is op het forum dan weten jullie dat ik iets verkeerd heb gedaan ;)
Gebruikersavatar
bart-peugeot
Support
Berichten: 113
Lid geworden op: do 26 jun 2008, 15:59
Locatie: Rijnmond

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door bart-peugeot »


TrafficBandit schreef:Morgen de tank maar eens volgooien en kijken of hij het doet. Als dit mijn laatste reactie is op het forum dan weten jullie dat ik iets verkeerd heb gedaan ;)
Ik zit al 2 dagen in spanning. ;-)
Voormalig 406 Coupérijder, nu in bezit van een 308.
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Vandaag de eerste keer de tank volgegooid en dat ging allemaal zonder problemen. Er ging precies 47,2 Liter in wat overeeenkomt met een 59 Liter tank met een vulgraad van 80%. Een volle tank voor 36 euro, dat is wel weer even wennen na een aantal maanden op benzine gereden te hebben! Met mijn rijstijl (lees niet zuinig) zou ik hier zo'n 470 km op moeten kunnen rijden, dat komt voor mij neer op een keer per week tanken wat voor mij prima is. Als ik het een beetje rustig aan zou doen (100 op de cruisecontrol), dan zou tegen de 600 km ook haalbaar moeten zijn op deze tank. In ieder geval kost het een hoop minder dan benzine en dat terwijl het er niet minder om rijdt.

Nadat de tank vol zat heb ik op een leeg parkeerterein de LPG-schakelaar overgezet. In eerste instantie haperde de motor een beetje omdat er nog lucht in de leidingen zat maar na 20 seconden liep hij normaal. Daarna alles nog even nagelopen met een draaiende motor en nergens problemen gespot. Uiteindelijk ben ik op LPG zo'n 35 km zonder problemen naar huis gereden. Da's toch een mooi resultaat al zeg ik het zelf.

Dit weekend wil ik nog even en lektest doen met sopwater om er zeker van te zijn dat er niet nog ergens kleine lekjes zitten. Ook wil ik de installatie aan de computer hangen om te checken dat de injectordruk juist is. Ik heb inmiddels ook een afspraak voor de RDW keuring en daarna kan het kenteken aangepast worden naar G3 en is het tijd voor de volgende klussen aan de auto.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

De lektest met zeepsopwater bij draaiende motor heeft verder ook geen lekke verbindingen aan het licht gebracht, alles zit gasdicht in elkaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Aangezien er een nieuwe verdamper in is gegaan wilde ik nog even dubbelchecken of die op de juiste druk was afgesteld. Er zit een stelschroef op die er voor zorgt dat de gasdruk ongeveer 800 mBar hoger is dan de druk in het inlaatspruitstuk. Dit is de druk die de injectoren nodig hebben om goed aangestuurd te worden door de computer. AG heeft nog wat software online staan uit het jaar 0 die alleen werkt onder heel oude versies van windows. Ik had nog een oud Windows XP laptopje en dat kwam nu goed van pas. Met een zelf geknutselde RS232 interfacekabel is het mogelijk om de gascomputer realtime uit te lezen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Via een menu met 4 opties kan je door de data zoeken. Type auto, motor en injectors is te zien, en de benzineinjectietijden per injector en de uitgerekende LPG injectietijden per injector. De inlaatdruk, motortemperatuur, batterijspanning en de injectordruk (DelP) zijn ook zichtbaar. DelP moet 800 zijn en is 799, dat is dus exact goed gelukkig. Ook zitten er verder geen errorcodes in de computer dus hij is klaar voor de RDW keuring. Ben benieuwd waar die nog mee gaan komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
RAH
Support
Berichten: 3288
Lid geworden op: vr 20 jun 2008, 18:29
Locatie: 's-Gravenhage

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door RAH »

Lekker bezig geweest. Besparing ten opzichte van benzine of diesel is nu wel behoorlijk. Dat wordt wel lachen bij de pomp. :car3:
BMW 330xD Coupe High Executive (E92)
Peugeot 406 Coupe 2.2 HDiF PACK (D9 Full MUX) (verkocht na bijna 9 jaar, eindstand teller 614.040 km)
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

Ja inderdaad, en dat is nog niet alles. Via mijn tankpas krijg ik nog 20% extra korting, dus netto heb ik bij bovenstaande tankbeurt maar 61,5 cent per liter betaald. De extra wegenbelasting bij LPG is na één tankbeurt per kwartaal terugverdiend, dus geen slechte investering al zeg ik het zelf.

Deze gasinstallatie heeft er al circa 500.000 Km op zitten in de twee vorige coupe's waar hij in zat sinds 2001. Met een gemiddeld verbruik van 1:10 is er al 50.000 liter LPG doorheen gegaan. Normaal was een liter LPG ongeveer een euro goedkoper dan benzine (laatste tijd nog flink wat meer) dus deze LPG installatie heeft me tot nu toe grofweg 50.000 euro bespaard aan brandstofkosten. En we zijn er nog niet want inmiddels zit hij in de derde coupe en gaan we lekker verder (mits hij in ieder geval deze keer opnieuw door de RDW keuring komt ;) )
TrafficBandit
Beheerder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 21 jun 2008, 12:15

Re: TrafficBandit's nieuwe ouwe nieuwe Coupe

Ongelezen bericht door TrafficBandit »

De gasinstallatie heeft inmiddels zijn eerste keuring gehad en hij is afgekeurd. Voor goedkeur moeten er nog een paar kleine aanpassingen gedaan worden.

- Op de gasslang van de verdamper naar de injectoren was de R67 goedkeur niet leesbaar omdat ik hem net op het punt waar dat stond afgesneden had. De slang heeft wel de juiste goedkeuring maar het moet er ook leesbaar op staan. Ik heb nog een stuk van diezelfde slang over dus ik moet de huidige slang even vervangen door een stuk waar de R67 goedkeur wel op staat.
- Op de vloer van de achterbak waar de tankbeugel op gemonteerd zit, zit een soort van geluid demping bekleding. Dit moet op de plek waar de tankbeugel op de vloer gemonteerd zit er af want dat moet volgens de regels staal op staal zijn, daar moet dus even een stukje demping weggesneden worden.
- De gasleiding van de tank naar de verdamper heeft zowel aan de tankzijde als aan de verdamperzijde een stuk wat onvoldoende geborgd is, hier moeten dus nog een paar extra beugeltjes geplaatst worden.
- De rechter koplamp heeft glas wat een beetje aangetast is door de zon en wazig is geworden, hierdoor is het lichtbeeld niet scherp. Dit is een probleem omdat de stand van de koplampen ook gechecked wordt na het plaatsen van een lpg tank. Hier moet dus even een andere koplamp in, dat stond sowieso al op de planning maar is dus nu al nodig. Gelukkig is de rechter koplamp zo’n beetje het enige aan de voorkant wat heel gebleven was na de aanrijding in Frankrijk en kan ik die koplamp dus zo gebruiken.
- De vulslang was meer dan twee jaar oud en moet dus vervangen worden door een nieuwe. Ook moest de slang nog op een extra punt vastgezet worden.

Al met al geen onoverkomelijke zaken dus maar wel nodig om goedkeur te krijgen. Hier moet dus nog even wat aan gedaan worden.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten